Asfalt/tjära på plasten fram / av PolarBear64

• 5 svar
Asfalt/tjära på plasten fram
2021-08-13 kl 15:28

Med nytvättad och nyvaxad vagn gav vi oss iväg på semester. Å som ett brev på posten hamnade vi i ett vägarbete redan dag 1. Nu har jag ett antal svårborttagna asfaltsfläckar på främst plasten fram samt bakom hjulen.

Med tanke på att det är plast, då skall man inte använda petroleumbaserade medel eller?

Vad är era bästa tips, finns några gamla trådar här men ingen som ger ett glasklart svar...

Tack på förhand!

2021-08-13 kl 15:43

Biltema har ju Streak Remover men jag vet inte hur pass bra det funkar på asfaltsfläckar. På märken efter avrinningar funkar det riktigt bra tycker jag.

2021-08-13 kl 18:19

Har använt vanligt avfettningsmedel som jag lägger på en gammal diskborste, så jag inte sprutar där jag inte vill ha det. Sedan är det att gnugga och sedan tvätta som vanligt.

2021-08-14 kl 09:58

Jag har använt abnet, det brukar jag använda vid tvätt av vagnen. Blandade lite starkare lösning och använde tvättsvamp och gnuggade bort fläckarna.
Var fint tills nästa resa.
Omkring där jag bor lagas det mycket genom att hälla ut oljegrus, sen får bilarna platta till det. Brukar leda till massa bilar som får problem då det sätter sig i bromsok och överallt. Så det är en rätt tröttsam kamp att hålla vagnen ren. Men abnet funkar bra tycker jag.

2021-08-15 kl 17:06

Du måste använda kallavfettning (Petrolium) för att få bort asfalt och tjärfläckar. Du ska punktmarkera och inte låta den rinna på tätningsmassan m.m. Att använda Abnet eller annan alkalisk avfettning kommer inte göra någon nytta när det bara tar bort organiskt skit. Du kan utan problem använda kall på plastdetaljer men viktigt att det inte torkar in.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
  • 5 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1667 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 626 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 310 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206