Batteribooster / av patrhall

• 13 svar
Batteribooster
2013-07-15 kl 14:30

Hej!

Nybliven medlem på forumet och nybliven ägare till en KABE Smaragd 540 GLB -91.

Jag är på jakt efter en bra och prisvärd batteribooster. Tanken är att jag ska driva kylskåp under färd från bilen för att slippa använda gasolen.

Tyvärr har jag inte jättebra koll på batteriboosters. Finns det någon vänlig själ som har någon att tipsa om?

Ser du en 08:a som har problem med förtältet i sommar KAN det vara jag. ;-)

Tack,
Patrik

2013-07-15 kl 17:07

Menar du en booster som laddar batteriet i vagnen med ström från bilen under färd?

2013-07-15 kl 17:17

jimmy28:
Ja precis.

Och en tilläggsfråga - Behöver man byta ut till grövre kablar i bilen och vagnen för att förhindra kabelbrand?

2013-07-15 kl 18:59

Själv har jag inte blivit färdig att skaffa någon booster ännu. Men jag har tänkt att införskaffa en LEAB booster de ligger vettigt i pris och har fått bra omdömme av många som använder dem.
Nu har jag ström matningen från bilen direkt kopplat till batteriet i vagnen via ett skiljerelä men det blir för låg spänning (för mycket spänningsfall p.g.a av för klena kablar) från bilen för att det ska orka ladda batteriet vagnen. Eller rättare sagt kylskåpet drar mer ström på 12v än vad jag jag får ström från bilen.
Kabel brand skall du inte kunna få om kablarna är rätt avsäkrade. Men enkelt förklarat så ju grövre kablar du har ju mer ström kan du plocka ut i vagnen. Själv använder jag bilens original kablage som egentligen är i klenaste laget sen har jag för mig att jag satte 6mm2 från kontakten in i vagnen. Men jag ligger alltid på elplats så jag använder mest funktionen för att just kunna köra kylskåpet på 12v under färd.

Men om man fricampar osv så vill man ju helst att batteriet ska bli fulladdat under färd så då är nog grövre kablar att rekommendera.

http://www.fritidstillbehor.se/eldetaljer/batteriladdare/batteriladdare/batteriladdare-dcdc/batteribooster-leab-1412-14v-12a.php

2013-07-15 kl 19:32

Titta även på Ctek och då D250S Dual med den får man en mycket fin laddare som kan ta sin energi från två källor, i vår värld är det då närmast från bilgeneratorn och/eller solcell.

2013-07-15 kl 19:44

Funderade på att byta kablar. Men vet fan inte hur de tar sig in i vagnen.

Ska jag sen koppla direkt från boostern till kylskåpet? I min värld ska inkommande el i vagnen gå till boostern, sen till batteriet, och där är ju kylskåpet m.m. inkopplad. Korrekt tänkt va? Vill ju liksom inte sabba något.

Jag är fin på bygg men helt nollställd på el. Om någon vill bidra med instruktioner på hur jag ska koppla så är det välkommet.

Kommer stå vid stolpe på campingarna, men hålla kylen/frysfacket igång via 12v under färd helt enkelt.

Tack nilsf för tipset. Ska kika på den.
Jimmy28, jag tror det var en LEAB jag såg på kamafritid för 1400. Den verkar ju kanon.

2013-07-15 kl 21:05

Ctek:en är säkert en bättre laddare som du även kan bygga vidare på med andra prylar sen när/om det behövs. Men om jag inte minns helt fel så är den bra mycket dyrare också. Så det beror ju på vilket behov man har och eventuellt kommer att ha. Vet du att du senare ska komplettera med solceller etc så är det nog bättre att satsa på en ctek från början.
Själv så är jag rätt säker på att jag klarar mig med en leab.
Inkommande el från bilen ska gå direkt till boostern sen hade jag kopplat utgående från boostern till vagnens batteri, alt. till en kopplingscentral om det finns.

Vet tyvärr inte vart kablarna går in i din vagn men det brukar vara hyffsat enkelt att följa dem. Om du skulle välja att dra nya gövre kablar så glöm inte att dra en ny grövre jordkabel också.

Ett annat tips är att göra allt noggrant och ordentligt från början med riktiga skarvar och kopplingar.
Tyvärr så ser man ofta kabelskor som endast hänger i ett par trådar som ger spänningsfall och i värsta fall kan leda till brand. Och kablar som är dragna huller om buller och hit och dit. Det försvårar vid eventull senare felsökning av systemet och eventuell utbyggnad av systemet.

2013-07-16 kl 00:07

Hej. Välkommen till forumet.
Det finns lite olika kopplingar för 12V till kylskåp. Vissa, framför allt nyare vagnar, har separat 12V kabel för drift av kylskåp via släpvagnskontakten från bilen. I dom fall krävs ingen annan kabel eller koppling för drift av kylskåp på 12V under färd. Mest troligt ligger 12V till ditt kylskåp direkt från husvagnens batteri. Husvagnens batteri laddas av bilen under färd. För att bestämma om du behöver en booster som ökar laddströmmen under färd är det enklast att mäta spänningen i bilens uttag vid gående motor. Det normala vid 7 polig kontakt är att man använder sig av ett eller båda stiften till vagnens baklyse för att ladda husvagnens batteri. Det blir alltså stift 58L eller 58R eller båda. . Har du över 13,6V i bilens släpvagnsuttag vid gående motor finns inget behov av booster.
För 13 poligt uttag gäller andra stift och annat koppligssätt, men volttalet skall vara samma.
Tänk på vid mätning att även bilens batteri laddas. Detta kan göra att spänningen ändras då bilens generator känner av behovet av laddning och vilken spänning den skall generera till systemet. Den vet inte om att du kopplat på en förbrukare bakom bilen.
Det finns ett sätt till att mäta!!!
Se till att inte ha några förbrukare igång i vagnen som drivs med 12V. Koppla husvagnen bakom bilen och starta bilen. Nu kommer såklart husvagnens yttre belysning att tändas, men det gör inget då den inte drivs av husvagnens batteri utan av bilens elsystem. Mät nu vad du har för spänning på husvagnens batteri. Mellan polerna skall vara 13,6 volt eller mer. Kan vara ända upp till 14,7V.
Lycka till!!!

2013-07-16 kl 18:12

Det kanske är vanligt men jag har faktiskt aldrig hört att man tar laddning från bilen belysning (stift 58R eller 58L)
Det mer normala är nog att man tar laddström från extra stiftet 54G.

Jag har inte testat själv men jag har svårt att tro att du skulle få tillräckligt mycket ström från bilens belysning för att kunna driva kylskåpet eller ladda ett batteri inom rimlig tid. Och om du har en nyare bil med CAN-bus system så skulle jag avråda från att sno ström från belysningen.

Och visst om du har 13,6 volt in i vagnen så klarar du dig nog utan booster. Men du skall i så fall mäta när du har kylskåpet igång på 12volt och eventuellt andra förbrukare som du har tänkt att ha igång under färd och sedan ha bilen igång. Har du fortfarande över 13 volt på husvagnens batteri så klarar du dig utan booster. Men oftast är det för klena kablar i vagnen och bilen som leder till spänningsfall och det kan laddboostern förhoppningsvis eliminera. Eventuellt spänningsfall kommer du inte att upptäcka om du mäter utan att ha några förbrukare igång.

Har du det nyare 13 poliga kopplingen på vagn och bil så brukar det normalt finns ett stift som är till för enbart kylskåpet och ett för laddning till vagnens batteri.

Det ska vara för att inte kylskåpet ska ta ström från vagnens batteri om du stänger av bilen. Och då är inte kylsåpet inkopplat i vagnens 12 volt system.

Hoppas du blev något klokare annars är det bara att fråga igen :)

2013-07-16 kl 19:22

Stift 54G kan ha olika funktioner. Antingen är det konstant 12V från bilens batteri. Då laddar du ur bilens batteri om du står med vagnen kopplad och kylen igång. Inget kul att uppleva alls!
Eller så är det till Dimbakljus o då har du bara spänning vid tända dimbakljus. Inte bra det heller.
Har du en bil med CAN-Bus ligger redan vagnens belysning kopplad på så sätt att den inte påverkar CAN-bus systemet. I annat fall skulle du få konstanta varningar i bilen om husvagnens belysning påverkade bilens CAN-bus.
Vad gäller ledningar mellan husvagn och personbil så blir dom vare sig grövre eller fler för att du kopplar in en booster i husvagnen.

2013-07-16 kl 21:13

Det är sant att stift 54G kan ha flera olika funktioner, oftast kan du anpassa dem på olika vis beroende på bilmodell. Och oftast original, om det överhuvudtaget är inkopplat, så ligger dimmljuset på det stiftet. Och det är helt sant att man ska nog varken driva kylskåpet eller ladda batteriet via dimmljuset.
I regel monteras ett extra styrdon för släpvagnskontakten. Jag kan inte svara exakt vad ett kylskåp drar på 12v men jag har fått uppgift på att det ska ligga på 190 Watt och det blir ganska många ampere på 12v så jag är lite skeptisk till att plocka den strömmen från belysningen via bilens släpvagnskopplings styrdon.

Självklart så blir inte kablarna grövre med en booster. Men för att ladda ett batteri måste du egentligen upp till 14,4 volt. Vilket jag inte tror man kommer upp i med original kablage under belastning.

Och så länge vagnens batteri spänning är högre än den du får fån bilen så kommer kylskåpet att ta all ström från vagnens batteri.

Det kan vara konstant ström i 54G uttaget finns olika varianter och olika valmöjligheter och reläsatser osv att köpa beroende på bilfabrikat. För att undvika att tömma bil batteriet så kan ett skilje relä monteras som skiljer vagnens och bilens batteriet ifrån varandra under en viss spänning. Laddboostern har förövrigt den funktionen inbyggt.

Den bästa lösningen är egentligen att dra så grova kablar som möjligt direkt från bilens generator och bak till vagnens batteri. Men det medför en hel del jobb tyvärr.

2013-08-29 kl 00:01

Pelina skrev:
Jag är på jakt efter en bra och prisvärd batteribooster. Tanken är att jag ska driva kylskåp under färd från bilen för att slippa använda gasolen.

Som alternativ till tidigare nämnda boosters finns även DAN1212. Något lägre laddningsström men med en egen utgång för att driva kylskåpet.

http://www.danpower.com/product/booster-8/

http://www.stro.se/annat/privat/cc/12V.pdf

2021-09-03 kl 14:06

Jag har kopplat i vagnen så kylen går på 12 V direkt från bilen, när motorn är igång. Då finns ingen risk att något batteri töms om jag glömmer kylen på 12 V vid stopp.

Samtidigt laddas vagnens batteri från bilen hela tiden. Står motorn still ger det förstås bara en utjämning mellan bilens och vagnens batteri.

• 13 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206