Batterier, booster och solceller för husvagn / av Anonym 1801539752

  • 28 svar
Batterier, booster och solceller för husvagn
2017-06-04 kl 18:51

Vi har just skaffat oss en liten husvagn (Adria Action) och skulle vilja veta om husvagnens batteri kan (och får) laddas från bilen när man kör? (Har hört rykten om en ny bestämmelse om att man inte får ladda från bilen när man kör?!)
Men om det är OK, hur kollar man då om det är förberett för det i husvagnen (och på bilen) och vad gör man om det inte är förbrett/kopplat så.

Och så undrar jag om ni har tips på bra beskrivningar hur man räknar ut och förser husvagnen med passande batterier, booster och solceller.

2017-06-05 kl 00:16

Tror att både bilen o vagnen bör ha 13 poliga uttag. Det skall dock rätt grova kablar för att det skall bli nån ström över till laddning. Alternativet är en laddbooster.
Adria action har väl inte så mycket plant tak vill jag minnas. Det innebär kanske att du måste välja flexibla paneler som kan följa kurvorna. på 24volt.eu kan du hitta diverse kalkylatorer men det är egentligen bara att ta så mycket celler du får plats med och har råd till och så bra batteri du har vikt och plånbok till.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2017-07-02 kl 00:39

Låter märkligt att man inte skulle få ladda husvagnsbatteriet när man kör med bilen men...
Det kanske inte är så vanligt eftersom det inte är förberett utan det kräver en del omkoppling av kontakter.
Kalkylator finns exempelvis här: http://www.husvagnhusbil.se/solcellskalkylator

Alternativ om du inte får plats är att ha en vanlig panel som du "ställer ut" i solen vid behov och kopplar in med mc4-kontakter.

2017-07-02 kl 13:38

Har också en Adria Action. Vi (två pensionärer) klarar oss bra med ström från ett 75A batteri i kombination med takmonterade solceller. Laddning från bilen har jag aldrig brytt mig om, det tycks ju kräva både nya grova ledningar, dioder, boostrar o gu vet allt för att bli bra.

Monterade istället en liten 50W solcell som fick plats på den platta delen av taket bredvid takluckan på höger sida. Räcker utmärkt i vårt fall till lyse, vatten, att ladda våra apparater och kunna se på TV ett par timmar på kvällen. En liten omvandlare gör 12V till 230V vid behov.

Ovanför TV-hyllan sitter regulatorn som sköter laddningen. Alla gamla halogenlampor i vagnen är givetvis utbytta till diodlampor.

Batteriet är ett vanligt fritidsbatteri från Biltema på 75A som får plats i original batteribox under sängen.
Det går givetvis att sätta i större och flera batterier, men med en Action och den vanliga 900 kg totalvikten har man ju bara ynka 50 kg lastvikt totalt.

Har efter många märkliga turer lyckats väga upp min vagn till 1000 kg totalvikt och kan numera lagligt medföra både sängkläder, mat i kylskåpet och vatten i tanken.

En fördel med solceller är att man inte behöver elstolpe på campingen, därmed finns alltid plats, även om alla elplatser är upptagna.

Kan skicka bilder på installationen om det skulle vara intressant.

2017-07-02 kl 21:58

Tyvärr har TS inte varit inloggad sedan frågan ställdes, så svaret hittades troligen på annat håll eller inte alls.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2019-02-11 kl 13:39

Håller med, det är lite sorgligt när ändå många engagerar sig och ingen återkoppling sker.

Men nu till annat, har varit och kontrollerat Batteriet som sitter i vagnen (3:e gången nu i vinter) allt normalt förutom lite påfyllning av destilerat vatten, 12,6 V så det verkar bra. Har solceller på ca 100 W som man får borsta av lite då och då för att hålla snön borta. Batteriet är ett vanligt Fritids vått på 75 Ah, Tudor, är ca 3 år och har suttit monterat året runt med lite koll då och då.

Funkar bra. :-)

2019-02-11 kl 13:46

Hihi, hjärtstartaren inkopplad på en gammal tråd.

Visst laddar det bättre från bilen, eller kanske jag ska säga snabbare, om man har en booster i husvagnen. Men får den tid på sig är laddströmmen så låg mot slutet att det laddar bra ändå. Det blir inte stora förluster när strömmen är låg.
Diod brukar man inte behöva nuförtiden. Det var i äldre bilar. När vi drog med Volvo 744, då gick det inte att få stopp på bilmotorn, om husvagn utan diod var inkopplad.
Dessutom går det att göra med sjupoligt don också, fast då får man försaka dimbakljus och backljus.

2019-02-11 kl 14:03

Hi hi eller hå hå...

Tog en gammal tråd bara för att jag inte ville starta en ny men samtidigt hålla med om att det är lite dåligt att som TS inte följa upp det man frågar om.

Så var det med det.

2019-02-11 kl 19:33

Hagbard: solcellerna - fäster man dem på taket på nåt sätt eller hur funkar det? Hur mycket väger sådana?

2019-02-12 kl 06:36

Det finns två vanliga typer. Den ena typen är en solid panel, den monteras i fästen som limmas på taket. Den andra typen är några mm tjock och flexibel. Den limmas direkt på taket och kan följa vagnen form. Sedan finns det olika teknologier på själva cellen också.
Kolla tex på inverterbutiken.se eller 24volt.eu.

e120guru våra vagnar har en laddare/booster förberedd för solpanaler. Man kopplar till en regulator, finns som tillbehör för runt en tusing. Sen sköter elcentralen själv laddning och väljer mellan 230v/bilen/solpaneler. Man slipper alltså klabbet med sönderkokta batterier.

2019-02-12 kl 10:24

Hur man kopplar in solcellerna varierar beroende på vilken vagn man ska sätta dem i.
Tidigare vagnar jag har haft har inte alls varit förberedda för detta. Inte har de haft några solceller heller.

Nu sitter det sådana på taket på vagnen jag köpte nyligen. Den har också en herrejösseselanläggning, jämfört med tidigare vagnar, som hanterar 12 V matning från 230 V, reglering av 12 V samt laddning av vagnens batteri från 230 V, från bilen eller från solceller. Där är det bara att ansluta cellerna på avsedd plint. Regulatorn finns redan inbyggd.

2019-03-23 kl 00:02

Hejsan, jag lånar tråden och skriver mitt första inlägg av många här i forumet:

Jag har köpt en äldre vagn, och är hyffsat tekniskt intresserad / bevandrad.

Jag tänkte montera solceller, och på nätet så finns det en uppsjö med laddningsregulatorer som har:

SOLCELL-IN
BATTERI-IN
LAST-UT

Men jag skulle även vilja ha alternativet "EXTERN LADDNING" dvs 230ac.

Finns det färdiga lösningar för detta eller måste jag fram med lödstationen?

2019-03-23 kl 11:57

Jag ser inga hinder för att du kopplar den andra batteriladdaren direkt till batteriet, alltså parallellt med BATTERI-IN (som jag förstår din beskrivning).

I den vagn jag har nu sitter det en elanläggning som hanterar alltihop i en enhet (se inlägg en bit upp). Men det är inget man eftermonterar, precis.

2019-03-23 kl 22:12

Jo, det hade ju kunnat gå, men även när jag har 230vac så vill jag ha ett system som automatiskt nyttjar solenergi så mycket det bara går...

2019-03-24 kl 10:13

Vi har laddare med anslutning för solpaneler i vår vagn som standard. Men tyvärr så ligger prio på 230V. Det vill säga att så länge 230V finns så laddar den med det. Att parallellkoppla laddarna är inte bra då batteriet kommer att laddas sönder om båda är igång samtidigt.
Det finns laddare som hanterar det automatiskt. Men prio ligger ändå på 230V.
I förra vagnen så kopplade jag bort orginal laddare och ersatte den med en växelriktare med laddfunktion. Den hade även igång för solpaneler. Ett system tänkt mer för fritidshus. Kommer inte ihåg fabrikat tyvärr. Men jag kan rota i lite gamla papper och se vad jag hittar.

2019-03-24 kl 21:22

Det är kanske inte så lätt för den som inte är tekniker i branschen, men jag kan trösta er med att det är tekniskt omöjligt att åstadkomma en laddare med solprioritet.
Funderar ni lite så inser ni nog varför.

Men det är ju bara att dra ut 230 V sladden när solen skiner, så får ni det ni vill ha. Oavsett om ni tycker det är roligt med solladdning eller vill vara miljövänliga eller vad nu anledningen är.

2019-03-25 kl 01:08

Skulle jag nu någon gång koppla in laddaren går den direkt på batteriet och så drar jag säkringen till solcellerna. Bara för att undvika ev. Överladdning.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2019-03-25 kl 06:03

Jag tycker att min lösning var ganska närma vad farnestam sökte. Så länge panelerna producerade så drog systemet någon enstaka watt från 230v matningen. När spänningen över panelerna sjönk så drogs mer ström från 230V.

apersson850 nu råkar jag vara tekniker, dock inte i husvagnsbranschen. Kanske inte är riktigt vaken ännu men hur menar du att det inte skulle funka?

2019-03-25 kl 13:41

Den främsta anledningen till att man laddar batteriet är att man ska kunna använda strömmen senare.
Om man laddar med solpanel kan man bara ladda när solen skiner. Men det finns ingen möjlighet för en styrutrustning att själv kunna veta om solen i framtiden kommer att skina tillräckligt för att räcka till den förbrukning man kommer att ha i framtiden. Lika lite kan den känna till om det kommer att finnas nätspänning eller ej i framtiden. Alltså har den ingen möjlighet att fatta beslut om ifall det räcker med den sol som lyser, eller om den måste ladda med el från nätet också.

Med "framtiden" menar jag här de närmsta timmarna, eller dagarna, eller hur länge man nu ska vara ute. Det är bara användaren som kan förutsäga om det ska tittas på TV en regnig eftermiddag och kväll, eller om det räcker att vänta på solsken för att ladda med nästa dag.

Man kan göra så att när solen laddar låter man bli att ladda från nätet. Men det är fortfarande omöjligt att avgöra om det räcker, eller om den framtida förbrukningen kräver att man just nu laddar även från nätet, för om en timme kommer nätanslutningen att försvinna, solen gå i moln och förbrukningen öka.

Därför blir en enkla lösningen på detta att man slår från nätmatningen när man själv vet att det kommer att räcka med solladdning.

2019-03-25 kl 17:00

Jag förstod det som att farnestam hade tillgång till 230V men kanske får betala för det. Då vill man hålla förbrukingen nere. Altså fungerar den typen av inverter/laddare jag hade i förra vagnen. Skulle du råka förbruka för mycket eller helgen regnar bort. Så får man ladda från 230v.

Omkopplingen sker automatisk precis som vagnen gör mellan batteri/nätaggregat när man rycker sladden.
När jag hade båt och båtplats fick vi betala onödigt dyrt för strömmen och därför hade många sådana system. Man kunde tex ställa in laddning precis som man ville ha den. Tex låta batterierna sjunka till 70% innan laddning via landström tilläts osv.

2019-03-25 kl 21:43

Ja, allehanda system där man som användare får ge någon slags indata om hur man vill att det ska prioriteras, de går att göra. Man kan göra alla möjliga avancerade konstruktioner, om man vill. Typ att inte börja ladda från 230 V om man redan fått X timmar sol den dagen, och batteriet inte är under en viss nivå, och man inte angivit någon speciell prioritering för att ladda fortast möjligt.
Som exempel.

2019-06-04 kl 22:58

hej!
har lite funderingat på ladda mitt batteri med solcell vid stille stånd och med bilen när vi kör, tänkte använda mej av cetek dual och solcells packet på 100-160W, såg att jula sålde sollcells 160 W för ca: 1700 är det någon som har erfarenhet av det eller är det bättre med ett liknande paket från annan leverantör dom är dyrare. vet ej vad det är för solcells typ på julas kanske inte laddar när det är soldis utan bara fullsol

2019-06-05 kl 05:59

Det är så billigt så man skulle köpt bara för att prova. Bredvid vagnen till en början :)
Regulatorn man får med är ingen höjdare. Det är bättre att leta upp en MPPT regulator. En sådan kan man beställa på nätet för några hundralappar och är panelen ok så blir det ändå billigt.

2019-07-30 kl 21:45

Har köpt solceller och förstår inte hur man ska koppla in batteriet och belastning, ska man koppla loss något från batteriet eller bara fästa kabeln från regulatorn?

2019-07-31 kl 09:04

Allt som är anslutet till batteriet idag behövs ju redan. Så du får koppla in den nya strömtillförseln parallellt med det som är där.

2019-08-05 kl 10:14

Jag blev tvungen att panikköpa en solpanel då det var fullt på en av våra favoritcampingar. Fina platser utan el fanns dock. Vi skulle stanna en vecka. Jag köpte Julas billigaste paket på 110W.
Köpte till kabel och säkringar. Jag kopplade regulatorn direkt på batteriet. Fungerade utmärkt, laddade fullt på några timmar i morgonsolen. Panelen lutade jag bara mot vagnen riktad mot solen.

2019-08-05 kl 10:15

Nu när jag är hemma igen så skall jag testa om panelen ger vad den lovar.

2019-08-05 kl 13:42

Efter att ha varit på O-ringens 5-dagars i en vecka kan jag konstatera att solcellerna räckte till både min och kära damens mobiltelefonladdning, en del TV-tittande, pumpar och belysning samt två snyltgästers ideliga mobilladdning. Verkar som om de pillade på telefonerna även när de sprang...

Och det var inte riktigt sant, för jag behövde ladda upp en laptop också. Då gick elverket ett tag, vilket förstås även fyllde på batteriet. Men det var rätt tidigt, så större delen av tiden gick det med solpaneler. Mätaren gick inte hela vägen till fullt på dagarna, men tillräckligt för att allt skulle fungera.

På vägen hem laddade bilen upp batteriet så det visade fullt igen.

  • 28 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

  • Husvagn & Camping 2022-07

  • Husvagn & Camping 2022-06

  • Husvagn & Camping 2022-05

  • Campingkatalogen 2022

  • Husvagn & Camping 2022-04

  • Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206