Husvagn: Cabby 570 +F3

Publicerad: 2005-11-11   Uppdaterad: 2023-04-18

Fakta:Cabby 570+F3 Pris: 256.900 kronor (inkl. Champ edition: cykelställ för två cyklar, takrails, mikro, dvd med cd och radio, värde 9.900 kronor) Totalvikt: 1.300 – 1.500 kg Tjänstevikt: 1.270 kg Antal bäddar: 2+2 (bäddbar dinett) Ett stillsamt behag spred sig inombords vid första mötet med en av 2006 års modeller från Cabby. Efter att ha...

Fakta:
Cabby 570+F3
Pris: 256.900 kronor (inkl. Champ edition: cykelställ för två cyklar, takrails, mikro, dvd med cd och radio, värde 9.900 kronor)
Totalvikt: 1.300 – 1.500 kg
Tjänstevikt: 1.270 kg
Antal bäddar: 2+2 (bäddbar dinett)

Ett stillsamt behag spred sig inombords vid första mötet med en av 2006 års modeller från Cabby. Efter att ha vistats i vagnen ett tag förstod jag varför.

Sittgruppen innanför entrén var så inbjudande att jag på ögonblicket tog emot inviten och slog mig ner. I bekväm sittställning på dynor vars former är snälla mot kroppen, lät jag blicken fara runt. Färgsättningen gick i duvblått och beige,

Husvagn: Cabby 570 +F3

vilsamt men inte menlöst. Ögonen vandrade via köket mot dubbelbädden längst bak i vagnen.

Toarummet är placerat i hörnet intill bädden, garderob och kylskåp mitt i vagnen. Där ungefär var första inventeringen avklarad, och det var dags för detaljgranskning.

Fyra vuxna ryms lätt i sittgruppen, ytterligare någon om man gärna vill. Frontsoffan får anses reserverad för barn, eftersom sittdjupet där inte är skönt för vuxna bakdelar. Den sammanlagda bordytan räcker bra för en hyfsad middag för fyra personer. Blir det fler till bords så&ja det går givetvis, men med lite mindre utrymme åt var och en. Ett lite störande element om man vill sitta många kan vara skivan till köksbänken, som ”hänger” in över den ena soffan. Sätter man sig i det soffhörnet blir man osams med bänkskivan. Men skivan har sina förtjänster också, det kommer vi till senare.

Gruppen är omgärdad av snyggt välvda ovanskåp med diskret dekorlist i nederkanten. Därunder finns en öppen hylla, lämplig för sådant småplock man aldrig vet var man ska göra av. Bra och dekorativa läslampor i hörnen, och en armatur i taket för tillfällen då man behöver mer allmän belysning.

På andra sidan entrédörren finns ett prydligt hörnskåp. Överst ett vitrinskåp bakom frostad glaslucka. Därunder i turordning plats för tv:n, hylla för exempelvis tidningar och underst ett rundat skåp med riktigt bra förvaringsplats.

I samma region applåderar vi instegsgarderoben, som tar hand om ytterkläderna och döljer dem sympatiskt, liksom skofacket med värmeslingor. Sånt gillar vi som lever campingliv även de årstider när vi inte blir bortskämda av vädret.

Husvagn: Cabby 570 +F3

Husvagn: Cabby 570 +F3

Köksbänken är 120 centimeter lång, och här får vi skörda frukterna av skivan som ”hänger” in över soffan. Det är avställningsytan som tjänar på det, och därmed köksanvändaren. Trelågig spis, diskho, bra arbetsbelysning, öppningsbart fönster och köksfläkt. Den här modellen är dessutom utrustad med mikrovågsugn.

Sex breda och djupa lådor samsas i bänkens underdel, två med lägre höjd varav den ena har bestickinrede. Präktigt är det ordnat för sopsortering, därutöver är lådorna till fritt förfogande som stuvutrymme. Generös skärbräda finns också.

De tre ovanskåpen har sidhängda luckor, lika lätthanterligt som i köket hemma. Våldsamt med förvaringsplats ger de inte, men tillsammans med skåpen över och under kylskåpet – bakom ryggen från köksbänken sett – får man plats för det som behövs i köksregionen. Kylskåpet sitter i bra – om än inte perfekt – arbetshöjd ovanpå ett underskåp.

Vore jag inte så blyg och försagd, hade jag tagit en tupplur här och nu, tänkte jag när jag prövade dubbelbädden. Nåja. Tupplur tar man inte hur som helst, men provligga får man. Som för en allergiker mot ärtor i sängen kändes underlaget av skön bäddmadrass och tjock resårmadrass på ribbotten. Bädden är 150 centimeter bred (120 centimeter vid fotändan) och 200 centimeter lång, alltså riktigt fullvuxna mått. Under bädden är utrymmet disponibelt för packning som nås även via lucka från utsidan.

Toaletten finns i hörnet vid dubbelbädden, och även där kan man svänga runt utan att riskera kollision med inventarierna. Skåp under tvättstället, ett hög/smalt väggskåp och ytterligare skåp ovanför toalettstolen ger sammantaget förvaringsplats åt det man vill ha i hygienrummet. Vattenutkastaren är samtidigt duschslang, golvet är ett duschkar med avlopp, så duscha är både tillåtet och möjligt. Det man ytterligare kunde önska, skulle vara en elektrisk takfläkt. Fönster finns dock.

Annat som registreras med gillande är en rad detaljer. Som att låsningen på kökslådorna är barnsligt enkel, ett litet tryck på lådan så öppnar den sig, nytt tryck så är den stängd. Köksskåpen har en liten ram i framkant som håller prylarna på plats vid färd, men är också designad så att man gärna visar upp även insidan av skåpen för eventuella gäster. Den minimalt djupa men breda hyllan vid bäddgaveln är också exempel på både dekorativ och användbar detalj.

Husvagn: Cabby 570 +F3

Dolt under ytan finns fler förfiningar, vilket vi kunde berätta redan vid presentationen av 2006 års nya modeller. (H&C nr 9/05). Då handlar det om blandare och vattenslangar i material som motverkar föroreningar och algtillväxt, förnyat elsystem för både stark- och svagström, fjällkoppling som startar även kylskåpet och sänker nattemperaturen. Via digitala manöverpaneler sköts den tekniska anläggningen.

Skåpen har ryggar och bra luftspalt, golvvärme finns och värmen är vattenburen. Såväl vatten- som avloppstank ligger invändigt, så vagnen är bra rustad även för vinterbruk.

Summeringen ger känslan att här har man avstått från att pressa in maximalt med faciliteter bara för att de ska finnas, och istället låtit mått och funktioner få växa till användarvänliga dimensioner.

Många pluspoäng blev det efter genomgången. Var det då ingenting som rätade ut den U-formade munnen till horisontellt tankestreck? Jo, lastförmågan. Köparen kan välja totalvikt från 1.300 till 1.500 kg. Tjänstevikten är 1.270 kg. I den lägsta viktklassen blir lastförmågan oacceptabelt låga 30 kg. Det blir överlast redan med enbart grundutrustningen, som ligger på 75 kg, enligt standardberäkningar.

En annan mungipedämpare är prislappen. Drygt en kvarts miljon kronor får man punga ut med för den här vagnen. Dyrt eller inte, ja det beror på individuella prioriteringar, men att det är mycket pengar kan nog alla vara överens om.

(Ur H&C nr 11/05)

Husvagn: Cabby 570 +F3
Husvagn: Cabby 570 +F3
Husvagn: Cabby 570 +F3

Husvagn: Cabby 570 +F3
Husvagn: Cabby 570 +F3

Rulla till toppen