Bromsljus LED / av nilsj

• 4 svar
Bromsljus LED
2022-05-03 kl 14:30

Funderar så smått att sätta extra bromsljus högt upp på bakändan på vår vagn. Har bl a besökt mekonomen, som förstås har mycket att välja på. Säjer att man behöver en särskild tillsats (cam-nånting???) för att LED ska fungera på samma gång som vanliga glödlampor??? Eller kan jag ha missuppfattat det hela? Mekonomen har ljusramper för 6 - 7.000 och neråt. Skulle det funka lika bra med t ex röda positionsljus från biltema för någon hundralapp? Eller ljuset blir för svagt?

2022-05-04 kl 09:57

Bromsljus ska vara starkare än vanliga positionsljus. Med glödlampor typiskt 5 W kontra 21 W.
Du kan ha LED tillsammans med glödlampor. Problem kan uppstå om du har enbart LED där bilen förväntar sig glödlampor. Typ om du byter alla lampor på en äldre släp från glödlampor till LED. Då kan bilens utgång till släpen få för sig att det är fel på belysningen, för den tar för lite ström.
Den TRM (TRailer Module) som sitter i min Volvo från 2012 förväntar sig exempelvis en strömförbrukning om minst 10 W på bak- och positionsljusen för att den ska dra igång resten av funktionerna på släpen.

Min husvagn har glödljus som vanliga bromsljus och en LED-list som högt bromsljus, som original. Det fungerar utmärkt.

2022-05-10 kl 11:50

Den här: https://tinyurl.com/bdkvftj9 har jag monterat på min Cabby 61 istället för original som var vanliga glödlampor och det fungerar alldeles utmärkt. Det är bara noga att hålla rätt på plus och minus på LED.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2022-05-11 kl 12:00

Tackar för bra info!!

• 4 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206