Cirkulationspumpen startar inte / av DanielL

• 12 svar
Cirkulationspumpen startar inte
2010-02-06 kl 20:16

Hejsan campers,
Jag har precis köpt min första vagn, en Kabe Smaragd GL (540) från -84.
Jag tycker mig ha följt manualen till pricka, utan att dock verka får pumpen att få ut vattnet i rör och element.
Jag har kopplat in 220V, valt läge 2 (2000W) på elpatron, satt cirk.pump på Termostat(likaså Elpatron), Termostaten är On och satt till 25 grader. På pannan har jag ställt in cirk.pumpen på 220V. Patron har stått igång i 3 timmar nu och är väldigt varm, men jag har fortfarande inte fått någon som helst spridning på varmvattnet. Jag har varit och kännt på rören och värmen når högst 15-20 cm ut i slangarna åt båda hållen. Alldeles nyss var jag ute och stängde av och på cirk.pump "switchen" på pannan för att se om den kickar igång. Fick höra av min far som en gång hade en gammal vagn att de kan vara lite trögstartade. Någon annan som vet hur man skall göra?
Jag uppdaterar länken om någon timme för att berätta om jag fått någon reaktion av min "reset" av cirkulationspumpen.
Tack på förhand.
MVH Daniel

2010-02-06 kl 21:03

Det finns några troliga orsaker... 1.pumpen? 2 ström till pumpen. 3 stopp i cirkulationen p.g.a. har det frusit eller för lite glykol ivattnet..4.finns kanske en säkring som ej är ok 5 luft i systemet 6 finns en avstängning någonstans ....kolllllaaaa
God tur edling.

2010-02-06 kl 21:08

Om du lyssnar vid pannan så ska cirulationspumpen höras när den går , hör du inget som surrar så funkar den inte. Vad som jag tycker är lite konstigt det är att inte elpatronen stänger av den borde ju bli överhettad när du kört så länge utan cirkulation på vattnet. Att byta cirkulationspump kostar en del . Tror jag betalade omkring 1600 för en ny det var 2år sedan .
Ha det så bra hoppas allt löser sig med vagnen!

2010-02-06 kl 21:28

Du Amigo.beträffande din undran ang. el patronen så frågar jag mej ,,,,finns det ingen säkerhetsbrytare =överhettningsskydd på el - patronen tro borde göra det annars så skulle proppen gå i elskåpet,,, kolla elpatronen eller vad säger du,, de e ju synd att behöva köpa ny...
edling

2010-02-06 kl 22:16

Jo Du har så rätt edling, det här var inte så enkelt och det brukar det inte vara med en krånglande panna. Köpa nytt kostar skjortan som man brukar säga.
Ha det så bra i snön !
Mvh Amigo

2010-02-06 kl 22:18

God kväll herrar,
Jag var ute ikväll en kort tur och kikade men det verkar inte vara något bättre.
Jag skall försöka gå igenom de punkter ni nämnde imorgon och se om jag hittar anledningen.
Jag håller er informerade, tack för tipsen.
God natt
/daniel

2010-02-07 kl 08:47

Har du varmvattenberedare,kolla så att kranen till den står i rätt läge ,det brukar vara en snö flinga för att få värme i vagnen annars cirkulerar vattnet bara genom panna och beredare.

2010-02-07 kl 09:16

Sönd .f.m. Glömde att nämna eftersom det bara blir värme 15 - 20 cm ut så även om du har varmvattenberedare så hjälper det inte vad den står på en sak till ,, kan vara så elakt så att termostaten inte fungerar hur du än anstränger dej..Koppla på direktström till pumpen då får du svart på vitt hur nkonditionen är med den skoveln kan ju ha fastnat.Får du det inte att funka så in med en ny pump så undviker du mera H----vete..
edling

2010-02-07 kl 10:12

Hejsan,
Jag har läst lite ytterligare på nätet och förstått att om värmen bara når ut en kort bit så kan det vara luft i systemet och att detta avhjälps genom att luta vagnen och öppna ventilen på vid högsta punkten, och göra detta sedan på växelvis sidor.
Då jag som sagt är helt ny på husvagn så undrar jag om det krävs att varmvatten beredaren är igång. Det enda jag igår hade igång var huvudströmmen och pannan enligt tidigare beskrivning. Jag har alltså inte fyllt på vatten i tanken eller slagit på varmvattnet (trodde inte detta skulle behövas, stämmer detta?).
Jag har i vart fall startat upp pannan precis och skall försöka kika vidare på detta. Tack för tipsen.
/Daniel

2010-02-07 kl 10:28

Där fins tre elpatroner 2737 2762 2763 jag mins ej viljen som fins ijust denn modellen.vidare, Kolla såatt val av cirkulationsppump står i läg 230 V(ej 2763)
Kolla att strömbrytaren på rumstermostaten står i läge "on"(ej 2763)
Kolla att temperaturinställningen på rumstermostaten är högre än i vagnen(gäller även 2763 om 230 volts rumms termostat monterats)
Kolla att reläet ej är bränt, byt i så fall kretskortet(ej 2763)
Demontera locket på pumpmotorn kolla att kablarna inte lossat på kopplinngsplinten,
det går att byta pump eller pump motor beehöver inte byta hela patronen,

Obs kolla även att överhettningsskyddet ej löst ut.
mvh BeRo

2010-02-07 kl 10:54

... GÅ in på min profil se tel.nr. ring mej.

2010-02-07 kl 11:36

du behöver inte vatten i tanken pannan fungerar ändå bara duhar vatten exppansionskärlet och övriga systemet

• 12 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1710 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206