Cykelhållare / av ronkan

• 10 svar
Cykelhållare
2009-10-13 kl 09:18

Hallådär,
tänkte ta med cyklarna när vi ska ut med vagnen i vår, har lite svårt med att köpa en cykelhållare som man borrar in i bak på vagnen, gillar inte att borra i vagnen.....det finns ju cykelhållare av olika varianter som man sätter på draget, nån som har erfarenheter av vilket som är bäst,
Ronkan

2009-10-13 kl 10:31

Vi har extra krok på draget mellan bil och vagn.Biltema http://www.biltema.se/products/productprint.asp?iSecId=1535&iItemId=77695
Fördelen är att man slipper borra och vagnen inte blir längreEnda nackdelen är att dom kan bli blöta/skitiga av däcksprut från bilenoch begränsning i vikt till 2 cyklar
Dan

2009-10-13 kl 10:46

Jag har haft cyklar på draget och nu har jag i ställ bak på vagnen och jag föredrar det senare. Jag behöver inte ta bort dem när jag ska öppna luckan för att stänga av gasolen när jag ska tanka. Och vad det gäller fukt så har det heller inte varit något problem.

2009-10-13 kl 10:49

Cyklar på dragbalken är bara ivägen varje gång du ska in i husvagnskofferten eller att du ska veva på stödhjulet, detta är mycket irriterande.
Mycket bättre med cyklarna bak på vagnen så är dom ur vägen.
Om du absolut inte vill ha dom bak på vagnen så finns det cykelhållare som du spänner fast på bilens baklucka (kombi) och då blir du även av med vikten från husvagnen, men då blir det irriterande när du ska in i kofferten på bilen istället.
Så mitt råd är - köp cykelställ för montering bak på vagnen.

2009-10-13 kl 11:05

Enklast hantering är att ha cyklarna bak på husvagnen, men en annan lösning om du inte vill borra är att ha dem på biltaket. det finns speciella fästen till lastbågarna.

2009-10-13 kl 13:47

Hej Fiamma har en bra lösning av cykelhållare för dragbalken! Med cykel på kan du luta stället så at du kommer åt i kofferten utan att ta bort cyklarna! Här är länken!
http://www.fiamma.com/products/carry-bike.asp?Fam=C01 för upp till 3 cyklar!

2009-10-13 kl 15:59

Hej "ronkan".
Oavsett var du placerar cykelstället på ekipaget, så har det olika för- eller nackdelar. Att placera stället på husvagnen har framförallt nackdelen att cykelvikten tar en väsentlig del av tillåten lastvikt. Har du hög lastvikt är det ok, men är den låg, måste du se upp för överlast!Du måste också ta hänsyn till (placering bak eller fram på vagnen) hur det påverkar ditt kultryck.Sjäv har jag under ett antal år använt ett "tippbart" cykelställ, monterat på dragstången. Det har fungerat utmärkt, men i vissa situationer upplevde jag ändå att cyklarna var i vägen. Därför demonterade jag cyklarnas fästdetaljer från stället och monterade dem på takräckets lastbågar. Det fungerar mycket bra. Men, även här finns det nackdelar. Du måste vara ganska stark för att själv lyfta upp cyklarna. Och använder du normalt takbox, tja, då blir det till att prioritera!Om jag i dag skulle nymontera ett cykelställ, skulle jag välja ett takmonterat ställ, försett med lyftarmar (t.ex. Volvos utförande).

2009-10-13 kl 20:58

Jag anser dock inte att takmontering är något bra alternativ för Runkan då han har en relativt hög bil (som han skrivit om i annan kategori) så det kommer bli besvärligt med av/på montering.

2009-10-13 kl 22:08

Ok, där har du, ronkan, ytterligare en nackdel!Hur ett takmonterat takställ med lyftarm skulle fungera på just din bil, måste du själv ta ställning till.

2009-10-14 kl 18:52

Ok jag får tacka för lite olika synpunkter, får ta en funderare över vintern, lutar nog åt att skruva i bakväggen ändå..........
Ronkan

• 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206