Däck till boogievagn. / av jonssonbjorn

• 9 svar
Däck till boogievagn.
2009-04-28 kl 17:41

Vi måste investera i fyra st nya däck till vår boogievagn. Dimensionen är ju den gamla beprövade opelsorten men vad jag funderar på är om jag ska köpa vanliga däck eller någon slags förstärkta däck. Det kanske räcker med vanliga men å andra sidan är det en ganska stor belastning på däcken hos en boogievagn eftersom en axel alltid "kränger" när man svänger, alltså en stark sidkraft. Vad ska jag satsa på?

2009-04-28 kl 17:50

Hej
Föreslår sk C däck ex Nokian men de något dyrar men säkrare och du kan titta i INSTRUMENTET för där står storlek och allt.

Hälsningar
Tommy E

2009-04-28 kl 22:53

Hei! Du skriver at du åker søderut. Da er det kankje aktuelt med godkjenning for tempo 100 km/t. i Tyskland. Da må du passe på loadindeks passer vognens totalvekt og at dekkene har hastighetindeks L (120km/t).

2009-04-29 kl 07:57

Hej!Köp dig vanliga personbils däck som är klasade till lite högre hastigheter.Man behöver inte ha lastbils däck på en boogievagn!

2009-05-10 kl 10:24

Håller med föregående, köp vanliga bildäck. Billigare än C däck. Det är nog ytterst sällan ett däck blir uppnött på en husvagn. Utan det är ålder och sprickor som tar kål på däcken så på en boggievagn är det nog inte lönt med C däck.

2009-05-10 kl 11:09

Jag köpte vanliga däck till slut, man måste ju ha förtroende för sin "däckman" också och han föreslog vanliga däck. Nu sitter det fyra nya sulor på vagnen så det är bara att ge sig av neröver. Om någon är hjälpt av att veta vad de kostade så blev priset 550 kr/st plus 25 kr/st i miljöavgift. Tack för svaren.

2009-05-10 kl 18:27

Vad för däck köpte du för så lågt pris??..

2009-05-10 kl 19:41

Hamnar man i en kontroll efter vägen och inte har däck enligt reg.beviset vad händer då?? Har de några fiffiga böter för det åxå? Jag har en Polarboggie 620 som rullat snart 3 år och det är väl daxs för nya skor till hösten.

2009-05-10 kl 21:09

Däcken är av märket "Cooper". Jag har handlat cooper-däck tidigare av samma handlare och de ska enligt uppgift vara ägda av Nokian och har samma gummiblandning o.s.v. Har haft två bilar med dessa sommardäck på tidigare och de är bra på alla vis, tysta, bra våtgrepp och dessutom är det bra pris på dem. Förra våren köpte jag dyra Michelin till bilen och efter en sommars körning är redan en tredjedel av mönstret borta, inte bättre prestanda på dem än på Cooper heller vill jag påstå.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1710 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206