Elverk.
2011-08-21 kl 10:38

http://www.jula.se/elverk-2000-w-740028
Detta elverk kan jag rekommendera, 2000w. Billigt.
Går relativt tyst, lättstartat, bränslesnålt inte så tungt.
Vi brukar köra såna här på jobbet när vi fått haveri på dieselelverk. Dessa bensinverk håller kanske 1 eller nån månad innan dom havererar. Observera då att dom går konstant 24 timmar dyng, 6 dygn i veckan. :)

2011-08-21 kl 11:01

Man får ju alltid ha med i beräkningen att situationen inte är densamma för alla. Det som är perfekt för mig kanske inte är det för andra. Men vid köp av nytt ekipage passar nog många på att modernisera sin campingutrustning med bl a solceller samt åker med 12V inkopplat på kylen vid transport för modernaste och säkraste framfart.

2011-08-21 kl 11:42

Solceller är naturligtvis bästa lösningen - om det finns sol.
Men när regnet öser ner en vecka så blir det inte mycket laddat från solcellerna. Dessutom är det då mer inomhusaktiviteter med tv-tittande och datorsurfande.
I det läget är ett elverk nödvändigt, hur miljövidrigt det än är.
Enda miljöalternativet är bränslecell, men med priser uppåt 30.000 så är det knappast realistiskt i fritidsfordon.

2011-08-21 kl 18:13

?

2011-08-21 kl 20:21

Hehe, fick hem elverket i veckan... Det sitter en 8Hp Briggsmotor på den, den genererar 3 fas oxå...:) Hmm.Kanske kan sälja ström på mässan...:):)

2011-08-22 kl 20:41

En upplysning...I min nya vagn finns 2 st. batterier på 90 amp st.= 180 amp..På taket en solcell 130 watt Får inte glömmas, bilen laddar ju batterier när man kör också....

2011-10-24 kl 20:44

Ja nu var det x-tra pris på Jula och deras inverterverk på 900 w. Slog till och köpte ett för 2 500:- Ivrig som en barnunge åkte jag hem med mitt nyförvärv. Fyllde olja och bensin, läste lite manual också :-) Sedan fram med elverktyg för att testa elverket. Det puttrar på så fint och är rätt tyst. 7,5 timmars drifttid på 3 liter bensin. Hoppas sommaren kommer snart så man får ut och fricampa :-)

http://www.jula.se/inverterelverk-900-w-740034

2011-10-25 kl 14:51

Hej Frank
Köpte också ett Jula-elverk (men betalade nästan 3.000) i början av sommaren.
Behövde inte använda det någon gång på 400-milatrippen norrut i somras - åkte så ofta att batterierna laddades tillräckligt.
Men mitt elverk för ett skramlande oljud så jag blir lite fundersam när ditt är tyst.
Har inte kört det mer än kanske 10-15 minuter och hoppades att det kanske är inkörningsoljud...
Ska kanske reklamera innan garantin går ut.

2011-10-25 kl 17:33

Ja detta är tyst än så länge, men för de pengarna så kan det säkert börja skramla lite. Reklamera mens tid är.

Ja nu har jag både hängsler och livrem. Har laddning via bilen med laddbooster, solcell på taket och nu ett elverk :-)

2011-11-18 kl 22:14

Vad klarar era elverk att driva i campingfordonet och hur många watt ger era verk. Undrar om ett 900 watts verk klarar att driva en 800 watts kaffeperculator ?

2011-11-19 kl 19:44

Gå in på solkomfort.se där finns billiga solpaneler på 190watt

2011-11-20 kl 10:28

En solpanel på 190 w är säkert inte dumt, men är inte lösning på min fråga. Jag får helt enkelt testa och se om det fungerar.

2011-11-20 kl 11:38

Efter en empirisk undersökning så kan jag nu meddela att det går bra att brygga kaffe med en perculator på ett 900 watts elverk :-)

2011-11-20 kl 13:59

Praktiska prov är ju toppen. Nu vill jag inte att du skall överanstränga ditt elverk, men det skulle vara kul att veta om verket också klara t.ex. en vattenkokare på 1100 watt.
Ser att vi har några prylar som ligger strax över 1000 watt nämligen.

2011-11-20 kl 16:19

Max gränsen är 900 watt på elverket. Vet inte om den går att överstiga något eller om verket stänger av. Har själv en vattenkokare som drar max 2200 w, så den är utesluten att använda. Tror du får kliva över till ett större elverk om du är intresserad av ett sådant. Finns billiga med tvåtakt också.

Skull tro att alla watt är förbrukade om man kopplar in verket i husvagnen och sedan startar perculatorn.

2011-11-20 kl 16:38

Hittade ett annat verk på Jula med fyrtaktsmotor. Bra pris och på 2,2 kw men väger 39 kg jämfört med mitt på 15 kg.
http://www.jula.se/elverk-2000-w-740028

2011-11-20 kl 19:21

Tack för tipset Frank. Nu tror jag att det är bättre att skaffa en kokare som du har på lägre watt och då spara vikt.
Det tar kanske lite längre tid att koka upp vattnet, men tid har man ju nästan obegränsat när man är ute med sitt mobila hem:)

2011-11-20 kl 19:30

Ja jag har svårt att klara mig utan kaffeperculatorn. Ja jag längtar redan till nästa vår när vi får ut och fricampa vid någon lite sjö. Det finns otroligt många fina platser här uppe där det är perfekt att fricampa.

2021-02-19 kl 14:54

Suttit och läst allt och bra mycket att lära sig om man är helt ny både med husbil och elverk !!

Vad tror ni om denna när man skall fricampa??

https://www.clasohlson.com/se/Elverk-Cocraft-HG-3000/p/40-9411

2021-02-19 kl 18:43

Kort svar, nej! " Vikt 42 kg. Ej lämpligt för elektronisk utrustning" Detta "lågpris" elverk från biltema är nog prisvärt. https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardsmaskiner/elverk/digitalt-elverk-dg-2000is-2000043455
Och det finns gott om andra lämpliga inverterverk som ger en snygg och bra sinuskurva. Bäst är kanske Honda men prislappen är så mycket högre.

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2021-02-20 kl 16:34

Jag kör med ett Biltemaverk. Föregångare till den i inlägget ovan. Har fungerat bra.

Köra en laserskrivare på solpaneler går inte, för de som fått för sig att solpaneler fixar allt.

2021-02-20 kl 16:41

LJN just detta Ej lämpligt för elektronisk utrustning ringde jag in och kolla för jag fatta inte men är det inte så att ist vägguttag så har man elverk in till husbilen? men elektronisk utrustning direkt på elverket är ajjabajja? El fattar jag fel?

2021-02-21 kl 13:49

Du ansluter elverket till "inkommande 230" på husbilen/husvagnen och har då den 230 el elverket lämnar i dina uttag. Men vissa elverk lämnar lämna el av "sämre" kvalitet som tex. övertoner mm. Och många elektriska apparater behöver hög kvalité, tex, TV-apparater, datorer, modem mm. Läs gärna denna artikel: https://www.energimyndigheten.se/trygg-energiforsorjning/nar-det-blir-el--eller-varmeavbrott-i-ditt-hem/tips-till-dig-som-vill-ha-reservelverk/rad-infor-kop-av-reservelverk/

/Lennart

Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning.
2021-02-22 kl 12:12

I det "riktiga" elnätet har man väldigt stor svängmassa. Den dämpar ut störningar på grund av in- och urkopplingar av laster.
Elverk har väldigt liten svängmassa. Därför kan du få stora störningar när en större last kopplas in eller bort. Har du då samtidigt något känsligt anslutet, kan det gå sönder.
Elverk med inverterutgång är bättre på att kompensera för detta på elektronisk väg istället, tack vare mellanledskapacitansen.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206