Får inte igång värmen i husvagnen.... / av Anonym 785362103

Får inte igång värmen i husvagnen....
2014-01-24 kl 20:30

Har en Solifer artic 500L årsm. 87-89 minns inte exakt, som står uppe i fjällen.

Karln är där nu och får inte igång värmen, inga lampor fungerar men micron fungerar??? Vad kan vara felet? Finns en säkring i garderoben men den är det inte. Den har stått i två veckor nu och innan dess har allt fungerat klanderfritt. Han har kopplat in husvagnen på elskåpet.

Var ska han leta efter fel?

/Kristina

2014-01-24 kl 20:41

Huvudsäkringen till 12-volten eller anslutningen till batteriet?

2014-01-24 kl 20:50

var sitter huvudsäkringen? den i garderoben för den har vi vickat på. Just att lamporna inte fungerar åxå tycker jag är märkligt.

tv och micro fungerar inte värme och lampor.

2014-01-24 kl 20:52

Kolla batteriladdaren

2014-01-24 kl 21:05

var sitter den?

2014-01-24 kl 21:18

Men säkringen som sitter närmast batteriet då? Jag har batteriet säkrat med en "bilsäkring" som sitter väldigt nära batteriet.

2014-01-24 kl 21:20

han har fotat en massa för att kunna få hjälp hemma med vad han ser.

Han hittar inte batteriet. :/

2014-01-24 kl 21:25

På de vagnar jag kollat på så sitter batteriet tillsammans med laddare och säkring i någon av utrymmena under någon av sitsarna.

2014-01-24 kl 21:44

På våran 552'a satt laddaren i garderoben och batteriet under vänster soffa.

2014-01-24 kl 21:59

Han vände hemåt i ilska. Jag får kolla där efter batteriet nästa helg då vi hade tänkt oss upp igen.

tack så mkt för alla svar. :)

2014-01-24 kl 22:22

Lite tragiskt faktiskt att han inte kollade efter var batteriet satt... Det är för mig en väldigt grundläggande faktor att jag vet var dom vitala delarna finns i vart objekt jag befinner mig vid... Batteriet är ju i princip husvagnens hjärta...

Läs manualen till husvagnen innan ni tar den vagnen i bruk.

2014-01-24 kl 23:31

Framgick det om micron var på 220 eller 12v?

Jag hade följt följande lista initialt;

1, Alla batteripoler inkopplade på rätt ställe och att dessa är rena och fina. Kontrollera så att batteriet inte frusit sönder och att det är okej i övrigt med vattennivåer om det är ett vätskebatteri.

2, huvudströmbrytare påslagen om vagnen är utrustad med en sådan.

3, batteriladdaren fungerar tillfredställande.

4, eventuella säkringar.

Underhållsfria vätskebatterier är inte underhållsfria och kan gå torra. Ett helt urladdat batteri kan sluta ta emot laddning och måste chockladdas för att börja fungera igen. Sådana laddare sitter inte i husvagnar. Fungerar inget av ovanstående så är det dags att börja mäta med multimeter och se vart strömmen försvann med början på uttaget där laddaren är ansluten. Önskas mer ingående specifik hjälp så är det bara att fråga.

2014-01-24 kl 23:32

Knutaugust skrev:
Lite tragiskt faktiskt att han inte kollade efter var batteriet satt... Det är för mig en väldigt grundläggande faktor att jag vet var dom vitala delarna finns i vart objekt jag befinner mig vid... Batteriet är ju i princip husvagnens hjärta...

Läs manualen till husvagnen innan ni tar den vagnen i bruk.


tack för ett väldigt givande svar.

Husvagnen är inköpt för att ha som boende medan vi bygger stuga. Kommer sedan säljas då vi eg har noll intresse av att äga husvagn.

2014-01-25 kl 07:42

savanna skrev:
Knutaugust skrev:
Lite tragiskt faktiskt att han inte kollade efter var batteriet satt... Det är för mig en väldigt grundläggande faktor att jag vet var dom vitala delarna finns i vart objekt jag befinner mig vid... Batteriet är ju i princip husvagnens hjärta...

Läs manualen till husvagnen innan ni tar den vagnen i bruk.


tack för ett väldigt givande svar.

Husvagnen är inköpt för att ha som boende medan vi bygger stuga. Kommer sedan säljas då vi eg har noll intresse av att äga husvagn.


Givande eller inte.. (Förstod din ironi) men det är viktigt att man lär sig funktionerna i en husvagn då det faktiskt kan vara en dödsfälla på flera sätt även om den bara står uppställd.
Skulle något inträffa som leder till brand så har man inte lång tid på sig att sätta sig och sin familj i säkerhet.

2014-01-25 kl 13:20

Tv & micro går på 230 volt (?), medan värme och lampor ligger på en 12-voltsslinga.

2014-01-26 kl 10:58

Batteriet sitter under vänster soffa (lyft bort dynorna så ser ni en liten lucka närmast garderoben), laddaren kan sitta antingen där eller i garderoben. Är det så att inga lampor fungerar, skulle jag misstänka att batteriet är totalt urladdat och/eller att laddaren har lämnat in.

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2014-01-26 kl 11:13

Tyvärr så missade karln helt att kolla under vänster soffa. Av någon anledning stod det helt stilla huvudet på honom. Kruxet med denna husvagn är att han som ägde den nnan oss har mixtrat och ändrat lite för att bla få bättre värme på den så nga manualer fungerar inte. Gasen vägrar jag använda för jag tycker det känns livsfarligt. (sen om det är det är ju en annan sak ;) )

Vi ska upp nu på fredag och försöka få igång den, tror åxå det kan vara urladdning då det varit som kallast -32 där uppe senaste tiden.

Tack för alla svar, meddelar på fre vad felet var. :)

2014-01-29 kl 13:11

Någon som vet vad det är för batteri till denna husvagn? Tänkte vi skulle köpa med oss ett om det nu är så att de blivit förstört i kylan då det är långt till nämsta större samhälle som har affär.

Även vad för slags säkringar vi bör köpa med oss.

/Kristina

2014-01-29 kl 14:06

Ett fritidsbatteri är bra, det finns även batteri med gel i jag tror de är mycket dyrare än ett fritidsbatteri kostar ca 900 - 1000 kr.

2014-01-29 kl 18:34

biltema har bra. 75ah och uppåt

2014-01-29 kl 18:38

Ni kanske ska köpa med en laddare också, ni behöver ju inte öppna paketet förrän ni har konstaterat att det är laddaren som är kass... Öppet köp...

2014-01-30 kl 14:11

Vilken storlek på batteriet bör det vara spelar det någon roll. (Biltema har 3 olika strl på batterier som passar husvagn) Eftersom vi/jag aldrig tittat på batteriet i husvagnen så vet jag inte vilken strl vi bör köpa till vår solifer. Är det olika ampere så vi kan råka köpa helt fel pga det?

säkringarna i den är det troligtvis automatsäkringar bara med en "switch" eller är det några man ska byta ut. Vilken sort isåfall.

Hoppas ni har några svar åt mig, vi åker förbi umeå imorgon för att se om vi hittar det vi ev behöver.

/Kristina

2014-01-30 kl 21:48

Om ni ändå ska sälja vagnen efter att ni e klara med stugan så behöver ni inte ha värstngen i allt.
Mitt förslag är: Ett vanligt 70-90 amperes batteri
En ordinär batteriladdare, alltså ingen Ctek e,dyl utan det räcker då med någon billigare.
Ja det brukar vara snabbsäkringar i vagnarna, dvs sån du benämner svitch.

2014-01-31 kl 00:24

Tack för ditt svar, då ska vi se vad vi hittar.

Tror det får bli en ctek ändå, vi har haft en sån i några år som tyvärr lagt av. Är alltid bra att ha. :D

2014-01-31 kl 21:23

Är det automatiska flatstiftssäkringar så tar man bort dom, tänder en brasa, kastar in dom i lågorna och sätter dit vanliga säkringar. Dom har en tendens att lösa ut bra mycket tidigare än utlovat. Sen behöver dom inte ens lösa ut för att sluta fungera.

Men detta med batterier spelar inte så stor roll om det är ett fritidsbatteri eller ett bilbatteri. Ungefär som när dom påstår att det finns underhållsfria vätskebatterier och det är då ett försäljningsargument. Passar det så funkar det. När man står med laddaren ansluten så spelar det ännu mindre roll då den ström laddaren lämnar går till förbrukarna i första hand. Dvs att om laddaren lämnar 10A max och man har förbrukare på 10A påslagna så laddas inte batteriet. Därför ska man lägga krutet på laddare om man inte fricampar väldigt mycket.

Mitt elsystem består av två st 100Ah lastbilsbatterier, en konstantladdare som lämnar 45A och en automatisk underhållsladdare på 7Ah som ser till att batterierna inte laddas sönder när vagnen inte är i bruk.

2014-01-31 kl 23:15

Samfaran skrev:
Är det automatiska flatstiftssäkringar så tar man bort dom, tänder en brasa, kastar in dom i lågorna och sätter dit vanliga säkringar. Dom har en tendens att lösa ut bra mycket tidigare än utlovat. Sen behöver dom inte ens lösa ut för att sluta fungera.

Men detta med batterier spelar inte så stor roll om det är ett fritidsbatteri eller ett bilbatteri. Ungefär som när dom påstår att det finns underhållsfria vätskebatterier och det är då ett försäljningsargument. Passar det så funkar det. När man står med laddaren ansluten så spelar det ännu mindre roll då den ström laddaren lämnar går till förbrukarna i första hand. Dvs att om laddaren lämnar 10A max och man har förbrukare på 10A påslagna så laddas inte batteriet. Därför ska man lägga krutet på laddare om man inte fricampar väldigt mycket.

Mitt elsystem består av två st 100Ah lastbilsbatterier, en konstantladdare som lämnar 45A och en automatisk underhållsladdare på 7Ah som ser till att batterierna inte laddas sönder när vagnen inte är i bruk.


Automatiska flatstiftsäkringar..???
Nej det brukar sitta svitch/vippare. Dom behöver man inte slänga på brasan då det är DIN-standard, dvs. sådana vi har i hemmet..
Sen skulle dom ju sälja vagnen så fort bygget är klart så dom behöver ju inte några torrkokladdare.. En C-tec som dom har på G klarar ju lätt att känna hur ett batteri mår så...

2014-02-01 kl 00:57

Antog att vi fortfarande pratade 12v-system. Fel av mej i så fall.

2014-02-01 kl 08:19

Samfaran skrev:
Antog att vi fortfarande pratade 12v-system. Fel av mej i så fall.


Hmm. Kanske fel av mig, jag utgick ifrån att fläkten till värmaren använder snabbsäkringar, men den kanske har egna flatstift som sagt, jag har aldrig haft det problemet så just den säkringen vet jag ej... Trodde som sagt att det var 230- systemet hon frågade om, att hon vill vara garderad när dom åker till vagnen.

2014-02-02 kl 12:30

Hejsan!
Du skriver att ni inte använder gasen...?
Jag har för mej att kör ni med elpatron bara och den är på 2kwh så är det circa 27 graders skillnad på inne och ute temperature, och som du sa var det over 30 minusgrader där vagnen var uppställd.
Blir det så kallt igen och ni kör bara på elpatronen fryser ni ihjäl då, vid minus 30 grader kommer ni att få circa 3 minusgrader inne I vagnen vid full värme.

Gas drift är ett måste vid dessa låga tempraturer, för att få en dräglig tillvaro.

2014-02-04 kl 22:04

Om det kan vara till hjälp, så finns manual Solifer 500l 1987 att hämta som pdf på min hemsida: http://www.hulanders.se/Husvagn/Husvagn/Solifer_500_1987_files/Solifer%20Arctic%201987%20opt.pdf

Säkringarna för 12 volt sitter också i garderoben, kan vara täckt med ett svart lock med skruv på mitten, ca 10 x 5 cm. 15 A säkringen är för allt utom värme / cirkulationspumpen.
Huvudbrytaren sitter framåt mot soffan mot väggen, vid 12 V uttaget. Hoppas det kan ge Er lite vägledning

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1710 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-07

  • Husvagn & Camping 2022-06

  • Husvagn & Camping 2022-05

  • Campingkatalogen 2022

  • Husvagn & Camping 2022-04

  • Husvagn & Camping 2022-03

  • Husvagn & Camping 2022-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206