Fjärrstart (4G) av Alde 3010 med Arduino? / av fuselage

• 9 svar
Fjärrstart (4G) av Alde 3010 med Arduino?
2022-01-01 kl 21:40

Jag har en Solifer Finlandia från 2006 med Alde 3010 compact. Den har möjlighet till att slå på värmen mha mobilen, om man köper en sån där GSM-pryl och en kabel som passar bak på manöverpanelen.

GSM (ja både 2G och 3G) släcks ner om något år och jag tror inte det finns några färdiga prylar att köpa som stöder 4G.

Det borde ju vara möjligt att göra något liknande med Arduino, en 4G-modul och ett 5V relämodul. Man kan ju utöka ännu mer, med tempgivare osv.

Har någon gjort en sån lösning redan? Vet nån vad det är för signaler som ska skickas? Är det bara en reläfunktion som krävs eller är det något mer avancerat?

2022-01-02 kl 16:54

Extern start ska in på femte anslutningsdonet i 3010 213. Det är en potentialfri kontakt som behövs, så inga konstigheter.

2022-01-02 kl 17:31

apersson850 skrev:
Extern start ska in på femte anslutningsdonet i 3010 213. Det är en potentialfri kontakt som behövs, så inga konstigheter.

Tack för svar! Jag är inte riktigt med på hur du menar. Är det bara en puls som ska skickas eller är värmen på så länge det är spänning (5V?) på femte anslutningen (och ext start inställt på manöverpanelen)? Dvs måste man komma ihåg att "slå av" spänningen med ett sms eller liknande när man ska göra vagnen redo för extern start nästa gång?

2022-01-02 kl 21:05

Exakt hur man gör beror på vilken termostat du har. Min har en 3010213. Till den ansluter man en kabel för extern start, 3010219. I andra änden har en en kopplingslist. Där kopplar du in en potentialfri kontakt (ingen +5V), som ska vara sluten när pannan ska starta.
För att det här alls ska fungera måste du först gå in i avancerade menyinställningar och aktivera extern start. Därefter stänger du av pannan manuellt på displayen.

Nu sover den tills startsignalen kommer in. Men om signalen måste vara till hela tiden, eller om det räcker med en puls, det vet jag inte. Det framgår inte av anvisningen, och själv har jag aldrig använt funktionen.
Dock kan man gissa att det räcker med en tillfällig slutning för att starta pannan, och sen går den tills den stängs av manuellt. Du kan nog prova direkt i kontaktdonet på termostaten, om det är en likadan du har.

2022-01-03 kl 22:54

Vi styr våran med en Truma iNet box. Då kan man även spetsa på med gasol från distans. Jag brukar starta värmen ihop med gasol för att få kortare uppvärmningstid. Då kan man även se ute och inne temperatur samt hur mycket gasol man har kvar i tuben.

2022-01-04 kl 14:58

apersson850 skrev:
Exakt hur man gör beror på vilken termostat du har. Min har en 3010213. Till den ansluter man en kabel för extern start, 3010219. I andra änden har en en kopplingslist. Där kopplar du in en potentialfri kontakt (ingen +5V), som ska vara sluten när pannan ska starta.
För att det här alls ska fungera måste du först gå in i avancerade menyinställningar och aktivera extern start. Därefter stänger du av pannan manuellt på displayen.

Nu sover den tills startsignalen kommer in. Men om signalen måste vara till hela tiden, eller om det räcker med en puls, det vet jag inte. Det framgår inte av anvisningen, och själv har jag aldrig använt funktionen.
Dock kan man gissa att det räcker med en tillfällig slutning för att starta pannan, och sen går den tills den stängs av manuellt. Du kan nog prova direkt i kontaktdonet på termostaten, om det är en likadan du har.

Jag var inte helt införstådd med vad potentialfri kontakt var, men det verkar ju vara samma som ett relä. I så fall borde ju en sån här på en Arduino funka: https://www.kjell.com/se/produkter/el-verktyg/arduino/moduler/relamodul-for-arduino-1x-p87032

Sitter mest och gissar nu, men i manualen för husvagnen finns det referenser till "Caravan Control" som fanns för ett tag sedan. Till den kunde man skicka sms med #värmepå resp. #värmeav för att slå på/av. Det får mig ju att tro att relä behöver vara till hela den tid man vill ha värme osv (dvs tills man kommer upp till vagnen och slår av extern start). Jag får prova lite helt enkelt, när tid finns över och jag har enkel tillgång till vagnen.

2022-01-04 kl 15:04

Hedan skrev:
Vi styr våran med en Truma iNet box. Då kan man även spetsa på med gasol från distans. Jag brukar starta värmen ihop med gasol för att få kortare uppvärmningstid. Då kan man även se ute och inne temperatur samt hur mycket gasol man har kvar i tuben.

Har inte sett den förut, men den verkar inte vara kompatibel med 3010? Verkar dessutom vara GSM (som släcks om ett tag), det var därför jag tänkte att ett kul projekt kunde vara att göra en egen 4G-lösning.

2022-01-05 kl 19:44

fuselage skrev:
Jag var inte helt införstådd med vad potentialfri kontakt var, men det verkar ju vara samma som ett relä.
Förlåt, trodde att eftersom du verkade vara inne på att bygga någonting så var du bekant med den terminologin.
En potentialfri kontakt är alltså en reläkontakt där ingen av polerna är ansluten till någon särskild spänning. Man får någon referens från utrustningen som ska styras och skickar tillbaka den på andra polen när reläet/brytaren slår till.

2022-01-08 kl 20:26

Jag har fjärrstart av husvagnens värme via en Ontech 9040 larmenhet. Larmenheten har ett nätsp.uttag dit jag kopplat ett stegrelä som styrs av 230v. Relat behöver bara en kort spänningspuls så slår det till. Larmenheten kan styra en garageport, jag har valt den funktionen så jag loggar in på larmenheten och begär portöppning då värmen ska slås på. efter stegrelät finns en speciell kabel till Alde manöverpanelen för fjärrtillslag av värmen. då jag lämnar vagnen ställs manöverpanelen i fjärrstartläge.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206