För varmt i vagnen Alde 3010 / av Mossebo

• 7 svar
För varmt i vagnen Alde 3010
2016-04-21 kl 12:39

Har ett litet bekymmer.
Vi var ute med vagnen i helgen.
Efter att vi kom hem sänkte jag ner till 16 grader.
Men dagen efter var det ändå 24 i vagnen.
Kan det hänga ihop med att jag inte har nått vatten i varmvattenberedaren? Så att pannan inte slår ifrån?
Vagnen det gäller är en Kabe Royal 2010 med alde 3010
Det funkade ju när vi var ute hela helgen med vagnen.

2016-04-21 kl 12:58

Du har läst i instruktionsboken att man kan justera/kalibrera termostaten efter verklig temperatur?
Men kan hålla med att 8° skillnad verkar vara i mesta laget.

2016-04-21 kl 13:20

Solen sken för mycket, eller?
Om man har vatten i beredaren eller ej ska inte spela någon roll. Det gör det inte på min, i alla fall. Jag har också en 3010.

2016-04-21 kl 13:57

Vi har en Alde 3010 och det spelar ingen roll om du har vatten i varmvatten beredaren eller ej. När vi är hemma så har vi alltid lite värme på (och inget vatten i beredaren). Ställer in som du på runt 16 grader varmt. Men är det det minsta soligt ute så blir det genast varmare i vagnen av förklarliga skäl, ofta över 20 grader i vagnen. Men symbolen för cirkulationspumpen (två pilar i en cirkel) ska inte vara på. Är den symbolen släckt så är det som det ska.

Susanne
2016-04-21 kl 14:36

Börjar med svaren jag fått uppifrån :-)
Japp, har läst instruktionsboken. Och även ställt in termometern så den visar rätt.
Ingen sol, vagnen står inomhus.
Jag har varit lite fundersam på hur cirkulationspumpen är ställd. Läst instruktionsboken men inte blivit klok på om det kan bli som i mitt fall eller ej om den står fel... Skall kolla igen.

När vi i helgen var ute med vagnen så funkade allt perfekt. Vagnen höll exakt 20,5 grader under dagen. Å sedan hade jag gjort en extra låg nattsänkning utav temperaturen (16 grader) och även denna funkade.
Glömmer man golvvärmen på så brukar värmen stiga högre än inställt värde. Men det har jag kollat.
Golvet är inte heller varmt. Däremot så är ju elementen varma hela tiden. Trots uppnådd temperatur. Fast inte när vi är ute med vagnen förstås. Då funkar det ju :-)

2016-04-21 kl 16:10

Det finns olika termostater som vagnen kan vara utrustad med också. Min har en sån här termostat.
Där finns ingen kalibrering.
Men du har kanske en modernare med LCD?

När jag nu tänker lite till är ju min panna en Compact 3000, inte en 3010.
Men här finns en servicemanual för 3010.

2016-04-23 kl 14:05

Testat lite någon dag nu. Å det verkar hänga ihop med inställningen utav cirkulationspumpen.
Tack för tipset Susanne :-)

• 7 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206