Nyckelproblem: Utelåst efter festen

Publicerad: 2023-10-10   Uppdaterad: 2023-10-06

Det var en fantastisk dag, ett försenat 70-årsfirande på blanka isar i ett naturreservat norr om Sala. Efteråt väntade ett restaurangbesök och annat trevligt. Några timmar senare upptäckte jag att bilnycklarna var borta!

Nu har jag lärt mig att det kan bli väldigt dyrt att tappa bort nycklar och att inte få tillbaka dem, ens om polisen får in dem. Läs, begrunda och håll hårt i knippan – speciellt om den går till låsen i en husbil eller husvagn.

Jag tappar inte bort saker! Det är bara så. För att det inte ska hända har jag stenkoll på mina rutiner: Nycklar till viktiga lås hänger alltid på samma krokar hemma och när jag stoppar på mig dem ligger de alltid i höger ficka i jackan. Om den inte är med blir det höger byxficka. 

Det syns! Inte minst på mina kläder, där fodret i just den fickan alltid måste lappas ihop efter några år. Så den där söndagen i slutet av februari, när nycklarna försvunnit, visste jag direkt var de låg. Eller borde ligga. Efter skridskoturen skulle vi alltså på restaurang. 

När vi kom fram till den parkerade bilen, på en vändplan i Salaskogarna, bytte jag friluftsutstyrseln mot något som skulle passa bättre på kvällen. Det är en balansövning att byta om på en frusen skogsväg. 

För att inte missa något flyttade jag etuiet från den ena kostymen till den andra. 

Dagen började så bra! Stålande sol, perfekta skridskoisar och i baslägret väntade husbilen med värmen påslagen. Men bilnycklarna blev kvar i skogen. De hittades, men slarvades bort igen av Posten. 
PostNord lyckas inte alltid. I det beskrivna fallet postades borttappade nycklar av polisen i Sala, men kom aldrig fram till försäkringsbolaget MySafety trots att ägaren identifierats. Posten tappade också bort två omgångar nya brickor.

Resten av gänget väntade på mig, det blev lite stressigt och där någonstans förlorade jag alltså kontrollen – men det upptäckte jag inte förrän många timmar senare. Det var när vi skulle in i husbilen som jag märkte vad som hänt. Men eftersom jag visste exakt var de borde finnas – jag tappar ju inte bort saker – körde vi tillbaka till parkeringen i skogen.

Redan på väg dit var jag ganska säker på att någon redan tagit hand om nycklarna. Det här är en väldigt populär skridsko-is, dagen var perfekt och det var massor av bilar på parkeringen när vi kom från sjön. Knippan låg inte kvar, men jag föreställde mig att friluftsmänniskor är en ärlig sort och att den skulle finnas hos polisen i Sala eller Västerås nästa dag.

Det gjorde de också! 

När jag fick fatt på hittegodsavdelningen hos Salapolisen kunde de glatt meddela att nycklarna redan lagts på brevlådan. Föredömligt nog var de försäkrade hos MySafety och hade en adressbricka till företaget inklusive en beskrivning av hur upphittaren skulle göra: Det var bara att posta det märkta fyndet så skulle företaget se till att det levererades till kunden, det vill säga mig.

MySafety bricka
MySafety och andra företag säljer försäkringar med personliga nummerbrickor. Upphittaren får en liten hittelön efter att ha skickat in nycklarna.

Så var det nog en gång, men den gångna våren har jag lärt mig att de som hanterar brevsortering i bland annat Sverige har stora problem, också med att hantera nyckelknippor. 

Min försvann spårlöst någonstans längs vägen från Sala till företagets adress i Stockholm. Eftersom nycklarna, på MySafetys uppmaning, inte ens låg i ett kuvert kanske det hördes när de trillade av ett sorteringsband någonstans. Men ingen upptäckte det. Det var inte förrän jag själv försökte spåra dem hos polisen som jag upptäckte att omorganisationerna på Posten har ställt till det rejält. Det är faktiskt så här, enligt ansvariga på PostNord, att vi i Sverige av hävd har kunnat lägga upphittade nycklar i en brevlåda. De följer sedan med i postgången och lämnas in till närmaste polisstation.

Det var sant förr, men när sorteringen automatiserats och – framför allt – centraliserats vet ingen riktigt var fyndet hamnar. PostNord vill inte ge några detaljerade beskrivningar av hur verksamheten är organiserad vilket faktiskt betyder att det är omöjligt att själv söka efter försvunna saker längs postrutten. 

Skulle nycklar dyka upp på en sorteringsanläggning i till exempel Uppsala lämnas de i bästa fall in till polisen där. Där registreras de också, men bara där! Säg att du tappat dem 25 mil därifrån tar du naturligtvis kontakt med närmaste polisstation. De vet ingenting!

Postbox
Sedan gammalt kan du lägga upphittade nycklar direkt i brevlådan så ser Posten till att de kommer till polisen. Men till vilken polisstation är oklart.

Det är inte heller möjligt för en privatperson att ringa till PostNords sorteringsanläggningar för att fråga. Redan dag två i den här historien, det hade hunnit bli mars och jag trodde fortfarande att jag skulle få tillbaka min knippa, förnyade jag min försäkring hos MySafety och beställde samtidigt nya brickor. 

En hade, som sagt, försvunnit och de andra var så slitna att texten nästan inte var läsbar. Efter en månad började jag undra var brickorna blivit av. MySafety garanterade att de skickats direkt. Allt tyder på att de kommit bort i posthanteringen. De skickade en ny omgång. Ytterligare en månad senare hade inte heller de kommit fram. I juli postades ännu ett brev med nyckelbrickor. Tredje gången gillt? 

Sluträkningen på det här äventyret ligger kring 15 000 kronor (se separat faktaruta). Telefontid och resor till verkstäder ingår inte!


BORTTAPPADE NYCKLAR

Hittegods hanteras av den lokala polismyndigheten. Det finns ingen central registrering om du förlustanmäler nycklar utan du måste själv kontakta det poliskontor där du tror att de lämnats in om någon hittat dem. Det finns flera företag som säljer försäkringar med brickor som utlovar hittelön till upphittare som skickar in dem så de kan lämnas till sin ägare. Systemet fungerar, så länge Posten gör det. Men Posten garanterar inga leveranser av det här slaget om försändelsen går med ordinarie postgång, som till exempel brev.

KOLLA FÖRSÄKRINGSVILLKOREN

Läs försäkringsvillkoren, uppmanar Sofia Ulriksson, jurist på Konsumenternas Försäkringsbyrå. 

– Du har ju försäkring så du behöver bara betala självrisken.

Kundmottagaren på Mercedes bilverkstad är både säker och övertygande. Det handlar om att ersätta en förlorad startnyckel på en husbil byggd på Mercedes Sprinterchassi från 2017.

Han har fel! Kostnaden blir mer än den dubbla jämfört med självrisken, för hos Länsförsäkringar ingår inte sådant slarv i vare sig husbils- eller husvagnsförsäkringar.

– Jag har aldrig varit med om att försäkringen inte täckt borttappade nycklar, konstaterar kundmottagaren senare. Aldrig!

Det stämmer säkert, för enligt Konsumenternas Försäkringsbyrå, försäkringsbolagens samarbetsorgan, täcker nästan alla bilförsäkringar för vanliga personbilar även nyckelförluster. Det ingår i huvudförsäkringen, alternativt i den drulle/allrisk-försäkring som de flesta kompletterar med. Men det är en helt annan sak när det gäller husbilar och husvagnar. 

Få husbils- och husvagnsförsäkringar täcker nämligen den typen av kostnaderna. Några bolag har möjlighet att teckna tilläggsförsäkringar, men i en del fall är det helt omöjligt att få bolagen att täcka sådana förluster. Läs villkoren noga! Konsumenternas Försäkringsbyrå har jämfört villkoren för olika husbilsförsäkringar på sin hemsida, www.konsumenternas.se.

STORA SKILLNADER

Generellt gäller att det är väldigt stora skillnader i villkoren hos de olika bolag som har speciella husbils- och husvagnsförsäkringar. Några få av dem har förlorade nycklar med i helförsäkringsvillkoren, flera täcker sådana kostnader via olika tilläggsförsäkringar. Samtidigt finns det alltså bolag som inte ens öppnar för möjligheten, trots att en förlust kan bli väldigt dyr. 

Nyare husbilar hamnar i det här fallet i en klass för sig. Förutom startnyckeln finns det ofta nycklar till bodelsdörrar, luckor, drag och fjärrkontroll till larm på samma knippa. 

Om du tappar bort den är faktiskt den enkla delen att fixa ny startnyckel. Den kan visserligen kosta uppåt 10 000 kr, men åtgärdas lätt hos chassileverantörens verkstäder. Du kan komma undan lite billigare hos något av de företag som specialiserat sig på den här typen av kopiering, men prisskillnaden är inte så stor – speciellt som det finns en rad villkor kopplade till framställningen. 

STRIKTA REGLER

För att minska stöldrisken är nycklarna programmerade för en speciell bil och lämnas bara ut enligt strikta regler. Där ingår bland annat kontroller av att du äger bilen och legitimationskrav.

Hur eventuellt larm är konstruerat och monterat varierar. I vårt fall krävdes ett besök hos installatören för att få en ny fjärrkontroll programmerad för bilen.

Bodelsnycklarna kan vara en mer komplicerad historia. Husbilstillverkarna använder lite olika system, men vanligast är att det är andra lås till entrédörr och lastrumsluckor, såvida fordonet inte har centrallås. 

NYA LÅSCYLINDRAR

Om du är säker på att dina nycklar verkligen är borta räcker det med att beställa kopior, under förutsättning att du har kvar dubbletter. Men om det finns en risk att någon illvillig person hittar din knippa och kan identifiera bilen den hör till måste du byta samtliga lås, vilket kan bli en ganska dyr affär.

Totalkostnaden för mina borttappade nycklar blir strax under 15 000 kr. 

I fortsättningen läser jag allt i försäkringsvillkoren och har skaffat en säkerhetskedja till mitt etui.

Rulla till toppen