Hur demontera avloppet i handfatet/vasken? Nybörjare! / av Anonym 1033333425

• 8 svar
Hur demontera avloppet i handfatet/vasken? Nybörjare!
2009-08-23 kl 16:05

Hej!
Jag står här med en väldigt fräsch Kabe Crystal som vi kommer att använda flitigt. Detta är vår första husvagn och då uppkommer det ju en miljon frågor förstås.
Nu till problemet:
Jag går igenom alla kopplingar & dyl innan vi börjar använda allt och efter att ha renoverat kranen som inte fungerade så upptäckte jag att avloppet i vasken/handfatet läcker. Tyvärr borde jag kontrollerat denna innan jag satte tillbaka kylskåpet, men man lär sig av sina misstag. :) Hur är detta avlopp konstruerat? Hur får man bort det så man kan täta? Den rostfria "ringen" i vasken snurrar fritt. Är allt sammanskruvat på något vis?
Någon som har egna erfarenheter?
Tacksam för hjälp då säsongen inte är slut och det underlättar betydligt om man har ett fungerande avlopp/vask!

2009-08-23 kl 17:32

Den del som du ser i vasken är ihopskruvad med den del som är under, kolla så det inte finns några sprickor i någon del. medan du har delarna var för sig.
M.V.H. Alf

2009-08-23 kl 18:06

Tack för svaret så länge.
Okej, men hur skruvar jag isär dom då?
Den rostfria "ringen" som man ser i vasken snurrar hur lätt som helst, men då känns det ju som om den har "separerat" från den vita plastinnerdelen om det är så man gör. I hålet så ser man ett klent plastkryss, och jag har försökt att skruva isär dom genom att sätta en spetstång i hålet och försiktigt vrida men den kommer sluta med att "krysset" går sönder. Gör jag rätt?

2009-08-23 kl 19:30

JA men håll emot den undre.
M.V.H. Alf

2009-08-23 kl 19:35

Det lönar sig att vara envis! Lite pyssel så släppte den taget..
Ny packning har jag fixat och sen rengörning och återmontering med lite silicon borde kirra biffen.
Tack för det psykologiska stödet. :)

2009-08-23 kl 19:53

plast vinkeln som syns under vasken är gängad så man skruvar ihop den med överdelen men pckningen där skall ligga någon form pckning i mellan muttern och vasken den kann vara sönder även plast muttern kann vara sprucken, du kann lossa den muttern genom att skruva av till vänster så fungerar det på andra vaskar även hemma, lossa med en pollygrip tång om den rackarn sitter hårt det kan den göra nämligen men då måste du hat mothåll på den rosfria ringen i vasken så går det säckert isär så kann du se om packningen är hel vilket jag tvivlar på efter dina iaktagelser så tror jag felet är där byt packningen ock skruva i hop get igen och kolla om det är tätt drag inte för hårt så du skadar packningen det kan mycket väl vara det som har hänt. hoppas du får rätt på det.

2009-08-26 kl 19:04

Ett tipps när Du håller på med Husvagnen använd ALDRIG silikon!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Vill Du ha otätt? Då! använd silikon!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Använd de av husvagns firmor rek. medel och i diskhon smeta på lite vaselin, dra åt för hand!! inga verktyg.
Dessa delar bruka kunna frysa sönder vintertid, häll i lite spolarvätska inför vintern.

2009-08-26 kl 19:51

Försent tyvärr.
Jag använde lite av det värmetåliga packningssilicon avsett för grenrör etc. och la en tunn film/hinna på allt innan jag monterade ihop det. Slutdrog efter ett par timmar så som man brukar göra med packningssilicon. Var det tokigt gjort eller? Varför skulle inte detta hålla tätt, då det håller tätt i en extrem miljö såsom i ett grenrör?
Vad för mirakelmedel finns på en husvagnsfirma då? Det är ju ändå ganska "basic" saker som husvagnar är gjorda av...
Spolarvätskan var en bra idé även om det inte verkar finnas någon direkt vatenlås på min vagn. Det verkar bara vara en slang som går rakt ut... Dock kan det ju eventuellt stå vatten kvar i systemet beroende på hur vagnen lutar så jag ska helt klart slå i lite spolarvätska för säkerhets skull.

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206