Hur har ni löst eller ska lösa den analoga nedsläckningen? / av Anonym 1682995637

• 24 svar
Hur har ni löst eller ska lösa den analoga nedsläckningen?
2006-12-12 kl 12:03

Vi vet inte hur vi ska lösa TV-tittandet till våren. Hur har ni löst det? Alla tips tas emot tacksamt. Vi vet så gott som ingenting hur det ska lösas. Box eller parabol eller.......vad? Antennen, hur fungerar det? Som sagt vi vet inget....*skäms* ;o)

2006-12-12 kl 12:18

Vi köpte en billig digitalbox som det bara går att titta på de fria kanalerna med för en femhundring. Motagningen har fungerat ungefär som tidigare, bättre och sämre ställen har vi stått på. Kolla bara så den drivs med 12 v. Antennen var inget problem men kolla med återförsäljaren.

2006-12-12 kl 12:43

Har köpt i Tyskland en billigt digitalbox utan kortplats,och faktisk fått några flera kanaler änn förut.Iome att jag har omförmare i vagnen så spellade inget roll med 12V matning.Funkar jätte bra!

2006-12-12 kl 15:39

Tidigare hade vi den vanliga sprötantennen som är standard på Cabby, Polar och andra vagnar. Den fungerade väldigt bra tillsammans med vår Nokia 112 digitalbox. Då vi bytte fordon så satt där en rundstrålande antenn vilken är klart sämre i mottagning. Får nu bara in vissa kanaler utan störning. Vi har stått på samma plats som tidigare så det är direkt jämnförbart. Jag ska byta till en annan antenn till våren så förslag mottages tacksamt.

2006-12-12 kl 19:18

Fick en smartbox av Telia, kostade ingenting...Funkar kanon med elektronikantennen på vagnen...Ser ju bara nyheterna och vädret som gammal man...Övrig tid har man ju så roligt ändå...

2006-12-12 kl 20:27

Vi har en sån där liten sagem för boxerkort. Så dä ä bara å ta mä kortet på resan, men dä kan ju va dålig mottagning på en del håll så man inte får in alla kanaler överallt, men jag är nöjd. Funkar med orginal spröt antenn. Micke

2006-12-12 kl 20:51

Tack snälla för alla svar.
Vi har ju en husbil med en "vanlig" antenn. Är det samma som ni med husvagn? Det är det inte va´?
Konstiga frågor kanske men.....
Vi har en platt TV som sitter fast i en arm i taket. Lite fundersam på hur man kopplar en sådan till allt det nya.
Vet inte om ni förstår vad jag menar men....

2006-12-12 kl 22:20

Här finns en installations guide från digitaltvövergången http://www.digitaltvovergangen.se/install.asp?guid=6387689F-105B-4B4B-B8BC-2AAC21C107A0

2006-12-13 kl 16:58

Det finns en liten digitalmottagare som
ansluts direkt i scarturtaget på tv:n,
till den hör det också en sändare som sätts på framsidan av tn:n för fjärrkontrollen. Priset är ca. 895 kr.

2006-12-14 kl 14:19

Har en liten Sagem digitalbox men kortplats som drivs med en scartkabel mellan TV och mottagare.
Jätte enkel installation. Koppla ihop allt enligt handboken och slå igång grejerna.Boxen tar över TV:n automatiskt.
Sen är det bara att välja meny och göra en kanalsökning.
Funkar kanonbra. Där vi nu står under vintern har jag inte ens TV-antennen uppdragen. Ligger kvar i närfällt läge på taket.
Jag upplever att jag får bild lättare med digitalboxen än när jag kör den analoga varianten. (Det finns ju fortfarande platser där den digitala tekniken inte funkar).

Inledningsvis frågade du om digitalbox eller parabol. Det jag beskrivit gäller Sverige. Reser du mycket i Europa och vill se TV är det självklart parabol som gäller.

2006-12-27 kl 22:22

Vad kommer ni att ha för digitaltv lösning hemma i bostaden ? Jag har precis skaffat parabol hemma och kommer då att skaffa en parabol även till husvagnen. Kan då flytta digitalboxen mellan huset och husvagnen.

En annan lösning är Boxers refillkort. Du får ett kort och kan sedan titta i tre månader på det kortet. Du kan sedan fylla på kortet för 200:- per månad, när du har tänkt att använda vagnen. Mer info finns på www.boxer.se http://www.boxer.se

2006-12-27 kl 23:03

Inte behöver man ha parabolen om man reser i Europa.Ganska många frikanaler som man klarar med den vanliga antenn..tycker jag!

2006-12-27 kl 23:16

De flesta som är ute och campar med husvagn reser nog inom Sveriges gränser. Så den anaolga nedsläckningen är nog relevant. Med ett boxer paket kan jag rekomendera norra bohuslän där kan man få in frikanalerna från norge på många platser. Lika så södra halland där går det att få in Danmark. Skaffade en rundstrålande motagande antenn funkade fint utan att behöva rikta om den beroende på vilken kanal man skulle se.

2006-12-27 kl 23:28

Vet ej hur det funkar med boxer paket,men som sagt min Tyskadigitala motagare är alldeles bra och billigare än Boxer.Och som sagt inget parabol!

2006-12-27 kl 23:37

DVB-T TV är en standard som fungerar i de flesta europeiska länder för digital tv marksänd digital tv. Boxer använder samma standard som övriga länder. Det enda som skiljer sig är hur de kodade kanalerna avkodas (betalkanaler så som TV3,KANAL5,Eurosport etc här i sverige)

2006-12-28 kl 23:31

Skillnaden med marksänd tv och parabol blir ju ändå att jag kan se de svenska utbudet av tv-kanaler( som jag ändå betalar för) även om jag är utomlands. Det blir svårt för mig att tillgodogöra mig de fria kanalerna om jag befinner mig utanför Sverige, då jag oftast inte behärskar språken, kan nödhjälplig engelska. Som tur är verkar digitala utbudet bli så pass brett att det finns en lösning för alla. Det som stör mig i den lösningen jag har är att jag inte kan titta på en kanal samtidigt som jag spelar in en annan kanal.

2006-12-28 kl 23:43

Svar till Frank
På "Det som stör mig i den lösningen jag har är att jag inte kan titta på en kanal samtidigt som jag spelar in en annan kanal."

Jag har införskaffat till jul en diolog 550 en boxer med dubla tuners och hddisk kan spela in ca 75 timmar på och även överföra filmer och fot,musik till dator och virse versa.

Den går att titta på valfri kanal medan man spelar in.
Funderade först att man skulle ha en dvd inspelningsbar, men det är ju det marksända nätet som man vill spela in och då var detta den bästa lösningen.
länk http://www.dilog.se/

Den spelar in i DVD kvalite och funkar kanoon... :-) enda minus att den är lite dyr om man inte tar den ihop med ett abonemang på boxer. Men som sagt utan abonemang så har man ju inga kanaler så vaqrför inte.

2006-12-29 kl 17:13

Jag har valt Canal Digitals familjepaket inkl. deras HD box. De kanaler som nu sänds i Hd ger en enorm bild och ljudkvalitet. Innan jag köpte det paketet så köpte jag en DVD recorder från LG på 250 gb hdd. Jag lagrar filmer m m på hårddisken dock inte i hd upplösning. Skulle gärna vilja ha en digitalmottagare med dubbla tuners som klarar hd formatet. Får väl ge mig till tåls.

2007-04-07 kl 23:56

Har kommit på den ultimata lösingen nämligen att slänga tvn och sluta titta på TV helt underbart skönt! Vad ska man med Tv till idag när det finns 3G uppkoppling i större delen av Sverige? Man kan ju till och med ladda ner tex nyhetsändningar och de dem på datorn istället.

2007-04-08 kl 08:51

Nu har vi löst det på ett väldigt bra sätt. Vi köpte en mycket liten digitaldosa "Seabird"(c:a 1dm lång) som har en scartkontakt på sidan.Inget abbonemang bara en engångskostnad 490 kr. Samt en förlängningssladd för 12volts kabel. Allt gick på c:a 700 kr. Inte illa. Vi behövde inte byta antenn och det var en mycket bra bild.
Tack för alla svar och ha en bra sommar!/Mvh Marie

2007-06-17 kl 00:11

Vi har kabeltv och parabol hemma ,Blir troligtvis box för fria kanaler (som även kan användas till parabol) vad jag vet i nuläget........

2007-07-12 kl 14:33

Någon som kan svarar på om det är lätt att få in digitala (SVT1, SVT2,TV4 etc) kanaler om man befinner sig på Åhus camping ?

2007-07-16 kl 00:18

Var till husvagnspoolen i karlstad och köpte en liten smidig box för fria kanaler som går på 12/230 volt (alla kablar var med) bara plugga in o köra ,Testade den i leksand under veckan funkade perfekt fick in följande (1.2.4.6.kunskapskanalen) Kostade 643:-

2007-07-16 kl 23:46

Någon som har erfarenhet av en TV av
märket Crosswood beteckning NL 17DVDB som har inbyggd digitalbox, DVD och går
att köra på 12 volt?? Verkar just nu vara den optimala husvagnsteven?

• 24 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1710 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206