Hur säker är bilen vid ett blixtnedslag?

Publicerad: 2021-12-14   Uppdaterad: 2023-04-18

Åskvädren i sommar har fått många husbilsägare att bli oroliga. Hur säker är bilen vid ett blixtnedslag? Olyckor är sällsynta, men de förekommer. Vi har talat med några som fått sina bilar delvis förstörda av åskan. "En oerhört skrämmande upplevelse", säger Owe Olofsson, en av de drabbade.

Åskan ställer till med stora skador i Sverige varje år.

Enbart Länsförsäkringar uppger att man under det senaste året fått in omkring 5 500 anmälningar om skador från blixtnedslag till ett värde av nästan 55 miljoner kronor. Även på Folksam får man varje år in anmälningar om flera tusen skador på grund av åska.

Blixtnedslag kan ställa till bränder och strömavbrott, men de vanligaste skadorna är på elektronik som datorer, tv-apparater, kyl och frys. Vi har fler eldrivna apparater än tidigare i våra hem och många av dem står i standby-läge med risk att skadas vid oväder.

Åska och andra extremväder kommer att bli vanligare, det slår FN:s klimatpanel IPCC fast i sin senaste rapport. De katastrofala skyfallen i västra Tyskland och värmerekorden i Medelhavsområdet är några av varningstecknen.

Så hur utsatta är vi i husbilar och husvagnar? Det beror på vilket slags fordon vi har, hur de är konstruerade och hur vi gör för att skydda oss.

Det finns i princip tre slags husbilar: ”Plåtisar”, inredda skåpbilar, halvintegrerade där en bodel finns monterad över och bakom originalfordonets förarhytt, och helintegrerade där förarhytten är en inbyggd del av fordonet.

Många halv- och helintegrerade har väggar där aluminiumplåt ingår. Kabes väggkonstruktion kallas iWall och har aluminiumplåt på insidan, på Hymer heter systemet med plåt i väggen PUAL 2,0, på Dethleffs kallas det Lifetime Plus och LMC har döpt sitt till LLT för att ta några exempel. Många har fått lära sig att en bil är den säkraste platsen vid ett åskväder, eftersom plåtkarossen skyddar dem som finns därinne vid ett blixtnedslag. Fenomenet kallas Faradays bur, se faktaruta längre ner.

Hur säker är bilen vid ett blixtnedslag?
Owe Olofsson framför husbilen som träffades av ett blixtnedslag och till slut fick bytas ut mot en ny. /// FOTO: Inger Olofsson

–Faradays bur gäller enbart karosser i metall. Är bilen i plast eller annat kompositmaterial skyddar den inte, säger Mats Leijon, professor i elektricitetslära vid Ångströmslaboratoriet på Uppsala Universitet, där åska är ett huvudområde inom forskningen.

Ingrid och Owe Olofsson från Kungsbacka körde sin halvintegrerade husbil till en golftävling i Skåne för några år sedan. De parkerade på en asfaltplan och skulle cykla till golfbanan som låg en bit bort.

På morgonen började det smattra av regn på taket men ingen åska hördes. Owe var vaken och hade börjat göra frukost. Han tittade framåt i bilen och glömmer aldrig det han såg:

– Det blev som ett slags rimfrost i förarhytten. Svårt att beskriva, men det gnistrade, fladdrade och dalade ner mot golvet. Så skakade hela bilen av smällen.

Han sprang ut och mötte en granne som bodde i sin husvagn bara några meter bort. Grannen sa:

– Det är inte klokt. Jag tittade på din bil som sveptes in i ett sken. 

Hur säker är bilen vid ett blixtnedslag?
En kraftig ledare förbinder bodelen med underredet och ska enligt Carthago göra husbilen till en säker Faradays bur.
Hur säker är bilen vid ett blixtnedslag?
Mats Leijon, professor i elektricitetslära.

Som tur är blev det inga personskador. Tv:n och kylen fungerade i husbilens bodel, men all elektronik hade slagits ut i bildelen och det luktade bränt. Även elektroniken i grannens dragbil till husvagnen var helt utslagen. Owe Olofsson följde försäkringsbolagets råd att anlita en bärgare för att säkra bilen och undersöka skadorna. 

– När husbilen drogs av ställklossarna var det 7–8 cm stora hål i asfalten där hjulen stått, säger Owe.

På verkstaden reparerade man det ena felet efter det andra men det uppstod hela tiden nya. Man konstaterade att elsystemet var sönderbränt. Det blev en sommar utan husbil. Till slut fick Owe och Ingrid ett bra bud från försäkringsbolaget. Man löste ut den skadade bilen och köpte en ny.

– Olyckor med dödsfall vid direktträffar av blixtnedslag är mycket ovanliga. Oftast uppstår skador som en sekundäreffekt av ett nedslag som skett alldeles i närheten, säger Mats Leijon.

– De flesta olyckor sker via en induktion där blixten transformeras till olika ställen. Det uppstår starka magnetfält som i sin tur ger upphov till andra strömmar och kan skada elektronisk utrustning på flera hundra meters avstånd. En blixt kan plöja upp långa och djupa fåror i marken, men vid de flesta nedslag blir det inga direkta synliga skador efteråt. De gropar som fanns under framhjulen på Olofssons husbil tyder på att det kan ha varit en direktträff och att bilen fungerat som en Faradays bur, förklarar Mats och tillägger:

–En direktträff utomhus överlever man inte. Den genomsnittliga blixten i Sverige har en strömstyrka på 20 000 ampere – att jämföra med ett normalt hus som är säkrat med 16 eller 25 ampere. 

Hur säker är bilen vid ett blixtnedslag?
Carthago har kopplat samman tak och väggar av aluminium med bilens chassi och har testat konstruktionen i ett åsklaboratorium.

Gerd och Urban Bäckström i Hudiksvall fick också sin husbil skadad av åskan. De hamnade i ett våldsamt regnväder och svängde in på en ställplats utanför Ljusdal där det stod ett tiotal andra husbilar. När de hörde åskan drog de ur kablarna till tv-apparaten. Blixtnedslaget kom alldeles intill.

–Det mullrade och smällde något hemskt. Hela bilen skakade, säger Urban.

Innan blixtnedslaget hade bodelsbatteriet varit fulladdat, nu var det helt dött. Och det hördes ett knastrande ljud i bilen, bland annat från displayen till backkameran. Bilen gick att starta, men inga instrument fungerade och varningslamporna lyste.

Urban är besviken på den husbilsverkstad han anlitade för att laga felen i bodelen. Bilen stod på verkstad av och till i två somrar, men man klarade inte av jobbet. Till sist var det en elektriker på en motorklubb som kunde laga felen.

Bodelens konstruktion är alltså en viktig faktor för hur skyddade vi är vid ett blixtnedslag. En tillverkare som Carthago, som har aluminiumplåt i tak och väggar, uppger att man förstärkt Faradays bur-effekten genom en åskledare som skapar direktkontakt mellan metallväggarna och bilens stålchassi.

Konstruktionen gav företaget utmärkelsen European Innovation Award 2016. På Uppsala Universitets webbplats finns en skiss över hur man själv kan förstärka åskskyddet för husvagnar.

Känner man sig inte helt säker där man är när åskan går bör man uppsöka en tryggare plats. Det gäller alltså att inte ta risker. Men det kan också vara en tröst att veta att personskador är extremt sällsynta, i genomsnitt sker det ett dödsfall per år vid blixtnedslag i Sverige.

Det är faktiskt betydligt mer sannolikt att vinna högsta vinsten på Lotto än att bli träffad av blixten.

Hur säker är bilen vid ett blixtnedslag?

SÅ SKYDDAR DU DIG MOT ÅSKA

Om åskvädret är farligt nära (om det går mindre än tio sekunder mellan blixt och åskknall) ska du undvika att vara ute på öppna fält. Sök skydd på en plats som inte har utsatt läge.

Koppla bort elektriska anslutningar och antennsladdar. Använd inte dator med strömsladden inkopplad. Låt kontakter ligga minst 50 cm från uttagen för att hindra överslag. Stäng av gasolen för minska brandrisken.

Mer råd om åskskydd finns på Uppsala Universitets webbplats: 

http://www.hvi.uu.se/Lightning/blixtskydd/rad_nar_askan_gar.html eller sök på ”Uppsala Universitet” och ”Råd när åskan går”

Hur säker är bilen vid ett blixtnedslag?
Hur säker är bilen vid ett blixtnedslag?

Faradays bur

Fenomenet, som uppkallats efter den brittiske vetenskapsmannen Michael Faraday, innebär att ett utrymme skyddas från elektriska fält om det omges av ett hölje som leder ström, exempelvis ett skal eller en bur av metall. I en bil av plåt leds alltså ström, som från den enorma kraften av en blixt, på utsidan av karossen men påverkar inte det som finns inuti.

Rulla till toppen