Infettade Säkerhetsdrag ! / av Sir-n

Infettade Säkerhetsdrag !
2014-03-06 kl 16:14

Jag var på en husvagnsfirma där de flyttade om husvagnarna.
De kopplade på både infettade kulhandskar som säkerhetsdrag på samma krok utan rengöring.

Gick sedan förbi och stoppade in fingret på ett WS 3000 säkerhetsdrag de precis använt.

Mycket riktigt fingret vart fettigt.

2014-03-06 kl 18:37

Gör rent fingret med Crc's Bräkleen.
(Fungerar även på säkerhetsdrag)

2014-03-06 kl 20:13

Bra tips Herr Les kanske du arbetar med detta tro!

( Vad jag ska göra rent fingret med var väl inte frågan, korkat svar)

2014-03-07 kl 07:13

Förstår inte Sir-n's inlägg om mitt yrkesval i denna tråd.
För att svara på det ovidkommande inlägget så är det Nej.

2014-03-07 kl 10:06

Har också förstått att man inte ska fetta in säkerhetsdrag, men varför ska man inte det?

2014-03-07 kl 11:33

Säkerhetsdrag eller s.k. friktionsdrag bygger på principen att två friktionsbelägg pressas mot kulan när kopplingen ansätts. Då får det inte vara fett på kulan för då uteblir den önskade friktionen och hela iden med den typen av drag förstörs.

2014-03-07 kl 12:56

Aha, låter ju logiskt när du säger det =)
Tack för klargörandet.

2014-03-07 kl 21:57

Rentorkat, rostfritt och ingen färg på kulan för då knarrar det när man kör. Eventuellt ett par streck på kulan med blyertspenna som "smörjning". Rengöring som sagt med Bräkleen om det skulle komma något fett på beläggen.

2014-03-09 kl 09:37

Herr L-E.S skrev:
Gör rent fingret med Crc's Bräkleen.
(Fungerar även på säkerhetsdrag)

Trevligt med folk som har humor saknas ibland här.

2014-03-09 kl 12:52

mosfisk skrev:
Har också förstått att man inte ska fetta in säkerhetsdrag, men varför ska man inte det?

Av samma anledning som man inte smörjer in bromsskivorna med jämna mellan rum.
Man förlorar friktionen mellan belägg och metall

Ha en bit sandpapper och rugga upp kulan på bilen och beläggen på friktionskopplingen så blir det tyst.

2014-03-10 kl 11:00

Tack L-E.S...slipningen ska testas. Jag läste om blyertspenna och testade med bra resultat men det kanske blir sämre friktion om man gör det för ofta. Antar att det ska vara ganska fint papper...

2014-03-10 kl 11:14

Bra tips angående hur göra med infettade säkerhetsdrag, det uppskattar nog de flesta.

Tanken som nog många missar är att när man köper en husvagn med säkerhetsdrag så kan det vara fullt med fett!
Tycker det är dåligt av Husvagnsfirmor som skiter i detta.

2014-03-10 kl 11:27

Jag har inget säkerhetsdrag, men smörjde dragkulan med fett tills jag klenade ner byxorna med fett. Sen har jag inte smort dragkulan någon gång. Är det någon som har fått byta kula för slitage. Har en plastpåse (Hundbajspåse) på kulan när husvagnen är påkopplad plastpåsen fungerar som smörjmedel. Men går ju naturligtvis inte på ett säkerhetsdrag.

2014-03-10 kl 15:25

Jan Erik skrev:
Jag har inget säkerhetsdrag, men smörjde dragkulan med fett tills jag klenade ner byxorna med fett. Sen har jag inte smort dragkulan någon gång. Är det någon som har fått byta kula för slitage. Har en plastpåse (Hundbajspåse) på kulan när husvagnen är påkopplad plastpåsen fungerar som smörjmedel. Men går ju naturligtvis inte på ett säkerhetsdrag.

Har du inget kulskydd att använda när husvagnen inte är påkopplad?

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2014-03-10 kl 15:33

Har du inget fett på kulan till en draghandske som inte är ett säkerhetsdrag/friktionsdrag så sliter du ner handsken ganska så omgående.

Besiktningen kommer säkert tycka den glappar för mycket på kulan ganska snart!

2014-03-10 kl 17:10

Jag har löst det så, att jag har två kulskydd. Ett som sitter på vintertid (när husvagnen inte används) och som alltså blir kletigt eftersom jag har "vanlig" kulhandske på släpvagnen, sedan när det är dags att ta fram husvagnen så har jag ett "torrt" kulskydd liggande i kofferten som jag sätter på efter att ha tvättat av kulan med avfettning (steg 1), T-Röd (steg 2) och Bräkleen (steg 3). Är det så att jag behöver använda släpvagnen under sommaren upprepar jag steg 1-3 direkt när jag har kopplat av den, för att undvika att få in smörjfett på friktionsplattorna.

Nalle907 är djupt rotad i den norrländska tjälen, och kan spåra släkten till den här byhålan tillbaka till 1700-talet. Ryktet säger dessutom att det kan finnas ryska desertörer från senaste kriget i släkten :-)
Kör Volvo V70 2.4D -08
Drar numera på en Kabe Briljant -97
2014-03-10 kl 17:18

Ang. Fett på kläder, byxben.
Glöm Cilitbang och allt vad de heter.
Även här gör Bräkleen susen.
Hushållspapper under tyget, spraya på, torka. av med hushållspapper.
Tvätta sedan som vanligt.

2014-03-10 kl 18:36

Jo jag har allt kulskydd, men det har hänt när det ska kopplas loss och inte kulskyddet kommit på omgående som byxbenet kommit mot.

2014-03-11 kl 07:37

Jan Erik skrev:
Jo jag har allt kulskydd, men det har hänt när det ska kopplas loss och inte kulskyddet kommit på omgående som byxbenet kommit mot.

Det är väl bara att acceptera att olyckor händer och man lär sig av sina misstag. Har hänt även mig men skulle inte falla mig in att sluta fetta in kulan för den skull. Har inte säkerhetsdrag men fettad kula och kulskydd normalt alltid när kulan är utan vagn/släp.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2014-03-11 kl 16:35

Jo det är sant, men när hustrun får sina kläder med en svart smörjfläck, då är det bäst att uppsöka en blomsteraffär.

2014-03-11 kl 17:19

Jan Erik skrev:
Jo det är sant, men när hustrun får sina kläder med en svart smörjfläck, då är det bäst att uppsöka en blomsteraffär.

En Blomsteraffär o en Bensinmack i Skövde så kanske man blir rik!

2021-01-25 kl 21:22

Jag kör med två olika kulskydd, ett grått och ett svart. Så vet jag om kulan är torr eller infettad.

Blyerts är meningslöst. Det spelar ingen roll vad du smörjer med, det tar bort funktionen.

2021-01-26 kl 08:10

Är friktionsdrag så mycket bättre att det är värt det merjobb det verkar innebära att ha ett sånt? Som ni förstår har jag ingen erfarenhet av ett sånt och tycker det verkar enklare och fungerar bra med en vanlig kulhandske man smörjer. Nu har jag bara en vagn med 1200kg totalvikt. Behovet av friktionsdrag kanske är större med tyngre vagnar?

2021-01-26 kl 09:02

Det känns som att man behöver dra samma vagn med och utan, för att kunna känna om det gör någon skillnad.
Vi har inte bytt vagn speciellt ofta. Under 40 år har jag varit med om fyra vagnar. Den första, en 420, hade vanlig kulhandske.
De andra tre, 530, 560 och 580, har haft friktionsdrag.

Rent spontant skulle jag tro att det är längden på vagnarna som gör det mer intressant. Men med ökad längd följer naturligtvis också ökad totalvikt. I mitt fall har totalvikterna varit 1000, 1300, 1500 och 1700 kg.

2021-01-26 kl 14:10

Ja det låter rimligt. Vid bytet från 420 till 430, du upplevde ingen stor skillnad då? Fast olika vagnar känns väl olika, så går kanske ändå inte säga.

Ja längden kanske påverkar mer. Samtidigt tänker jag att ett längre avstånd mellan kula och hjulaxel borde få vagnen att gå stadigare. Så en tung vagn med kort avstånd kanske har större behov av friktionsdrag? Eller tänker jag fel?

2021-01-26 kl 14:55

Det var från 420 till 530. Men det skedde 1991, så jag minns inte så noga. Vi bytte från att dra med Volvo 240 till 740 strax innan också, vilket också kan påverka.
Men ju längre vagnen är, desto värre är det om den kommer i svängning. Så det är nog mer behjärtansvärt att dämpa en lång vagn.

Men allmänt vill jag påstå att det gör mer nytta att välja en stabil dragbil, än ett friktionsdrag. Marginaler hos dragbilen gör stor nytta på stabiliteten.

Själv drar jag idag alltså en 1700 kg husvagn med en bil som har max släpvagnsvikt på 2100 kg. Den har också hydraulisk nivåreglering av bakvagnen. Jag märker skillnad redan om jag drar med en likadan bil som saknar nivåreglering. Vi har en sådan också, nämligen.

2021-01-26 kl 16:39

Ja inte lätt minnas så långt tillbaka. Vore roligt om man fick dra två i övrigt identiska vagnar med friktionsdrag resp vanligt direkt efter varandra, få se hur stor skillnad det är.

Sen idag har ju många moderna vagnar även system som bromsar upp svängningar, så friktionsdrag kanske inte behövs på samma sätt längre, såvida dom inte krävs för dessa system.

I övrigt kan jag bara hålla med, en bra dragbil gör mer nytta än ett friktionsdrag.

2021-01-26 kl 18:03

Så ny vagn att den haft antisvajsystem har jag inte haft än. En del bilar har funktionen att försöka dämpa bort svajande släp med bilens antisladdsystem. I Volvos fall kallas det TSA, Trailer Stability Assist.

2021-01-26 kl 20:34

Nä inte jag heller. Kanske större chans då att jag köper en bil som har ett system för att dämpa svajande släp, för husvagnen är vi nöjd med. Fast man vet ju aldrig när man måste byta. Se hur det gick för dig...

2021-01-27 kl 11:02

Ja, precis. Torpederad utan föregående krigsförklaring.

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206