Infettade Säkerhetsdrag ! / av Sir-n

Dölj första
Infettade Säkerhetsdrag !
2014-03-06 kl 16:14

Jag var på en husvagnsfirma där de flyttade om husvagnarna.
De kopplade på både infettade kulhandskar som säkerhetsdrag på samma krok utan rengöring.

Gick sedan förbi och stoppade in fingret på ett WS 3000 säkerhetsdrag de precis använt.

Mycket riktigt fingret vart fettigt.

^^ Första inlägget ^^
2014-03-06 kl 16:14

Jag var på en husvagnsfirma där de flyttade om husvagnarna.
De kopplade på både infettade kulhandskar som säkerhetsdrag på samma krok utan rengöring.

Gick sedan förbi och stoppade in fingret på ett WS 3000 säkerhetsdrag de precis använt.

Mycket riktigt fingret vart fettigt.

2021-01-27 kl 12:02

Jag hade en Kabe Safir -81 och drog den med Mazda 626 vid den tiden när Alko lanserade sitt friktionsdrag så jag har kört exakt samma ekipage både med och utan på resor till Italien och jag kan försäkra att det märktes skillnad.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2021-01-27 kl 16:19

Jan-E skrev:
Är friktionsdrag så mycket bättre att det är värt det merjobb det verkar innebära att ha ett sånt? Som ni förstår har jag ingen erfarenhet av ett sånt och tycker det verkar enklare och fungerar bra med en vanlig kulhandske man smörjer. Nu har jag bara en vagn med 1200kg totalvikt. Behovet av friktionsdrag kanske är större med tyngre vagnar?


Jag hade en Kabe Safir -81 och drog den med Mazda 626 vid den tiden när Alko lanserade sitt friktionsdrag så jag har kört exakt samma ekipage både med och utan på resor till Italien och jag kan försäkra att det märktes skillnad.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2021-01-27 kl 18:23

Intressant stigk att du haft möjlighet testa med exakt samma ekipage och på långfärd. Ja då känner man skillnad kan vi konstatera. Funderade bara eftersom vår Solifer går så stadigt bakom bilen, hur det skulle kunna gå ännu stadigare. Men skillnaden känns förmodligen mer t.ex om det blåser mer, eller när man kör om/blir omkörd av lastbilar/bussar på motorvägar och det suger tag i ekipaget. Kul att du delgav dina erfarenheter. Tack för det.

2021-01-27 kl 20:38

Vi har både alkos friktionsdrag och antisladd. Antisladd-systemet bromsar alla hjul samtidigt om vagnen börjar svaja ordentligt. Antagligen på något uttänkt sätt i pendelrörelsen så att svajet hävs. Aldrig behövts.

Friktionskopplingen antar jag kan jobba hela tiden. Men har faktiskt ingen uppfattning om hur bra det fungerar och exakt hur. Gör den helt enkelt handskens vridning runt kulan trögare? Eller är det något mer sofistikerat såsom att trögheten ökar med hastigheten i vridningen exempelvis?

2021-01-28 kl 09:42

Nej, det blir bara trögare. Vilket förstås knappast hindrar svängningar, men bör göra dem långsammare.

Friktionsdrag har inte så stor inverkan att det inte kan gå galet ändå. Min far råkade sätta igång en rejäl vingelrörelse en gång, när han drog husvagn och skulle rätta till sin egen position i sätet. Jag var inte med, men såvitt jag förstått satte han ena handen i sätet och lyfte sig lite, för att komma rätt. Då råkade han dra till i ratten så mycket att ekipaget kom i svängning. Den fick han inte stopp på förrän hela ekipaget stannat.

2021-01-28 kl 14:27

Jan-E skrev:
Intressant stigk att du haft möjlighet testa med exakt samma ekipage och på långfärd. Ja då känner man skillnad kan vi konstatera. Funderade bara eftersom vår Solifer går så stadigt bakom bilen, hur det skulle kunna gå ännu stadigare. Men skillnaden känns förmodligen mer t.ex om det blåser mer, eller när man kör om/blir omkörd av lastbilar/bussar på motorvägar och det suger tag i ekipaget. Kul att du delgav dina erfarenheter. Tack för det.


Den Kabe vi hade då hade lite svajtendenser, i synnerhet när man blev omkörd av bussar och skåpbilar på autobahn så där märkte man skillnad.Vårt nuvarande ekipage, Opel Insignia och Cabby 61 -99 är enormt stabilt och med många mil på autobahn och med Tempo 100 har jag aldrig haft minsta slingringstendens, inte heller med Saab 9-5 jag hade tidigare till samma vagn. På den har jag haft friktionskoppling hela tiden så jag vet inte skillnaden utan.

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2021-01-28 kl 19:26

Om man har säkerhetsdrag så är det jättelätt att kolla skillnaden mellan vanligt och säkerhetsdrag. Gör som jag och glöm att trycka ned spaken som aktiverar friktionen, du kommer känna det ganska fort. På vårt ekipage känns det mest i längsled, då vår bil är ganska kort och vagnen lång med bara 1axel.
Lyck till

2021-01-29 kl 08:36

Ja, det har du rätt i. Instant feedback!

2021-01-29 kl 11:04

stigk skrev:
Den Kabe vi hade då hade lite svajtendenser, i synnerhet när man blev omkörd av bussar och skåpbilar på autobahn så där märkte man skillnad.Vårt nuvarande ekipage, Opel Insignia och Cabby 61 -99 är enormt stabilt och med många mil på autobahn och med Tempo 100 har jag aldrig haft minsta slingringstendens, inte heller med Saab 9-5 jag hade tidigare till samma vagn. På den har jag haft friktionskoppling hela tiden så jag vet inte skillnaden utan.

Ja på autobahn kan jag tänka mig att det känns när man blir omkörd av stora fordon. Själv har jag inte dragit husvagn på större väg än E4. :D Åker mest längs mindre vägar här i Sverige. Sen som du nämner ang. denna Kabe och efterföljande Cabby så är det nog skillnad i hur olika husvagnar beter sig beroende på aerodynamik och viktfördelning. Vår Solifer är framtung och med bra aerodynamik och den går som sagt stadigt bakom bilen, men visst kändes det även i den när ett större fordon körde om på E4.

Omega har ett bra tips hur man känner skillnad på ett friktionsdrag och utan. Antar att ni som har sådant måste fälla upp spaken när ni ska backa in tvärt till er plats på t.ex en camping, eller funkar det ändå?

2021-01-29 kl 11:23

Vi lossar alltid spaken på draget när vi ska backa in på campingplats.
Det är ju nästan så som vi gjorde på 60talet när man måste låsa bromsen för att backa

2021-01-29 kl 15:14

Det fungerar utan att fälla upp spaken. Men det spjärnar förstås emot i onödan.

2021-01-29 kl 16:17

Låter klokt att fälla upp spaken vid backning så man inte sliter i onödan på beläggen. Dessutom låter det väl rätt illa om man inte fäller upp den. Lite lättare än på 60 talet ändå, för man behöver väl inte gå ut och göra om fällningen om man kör fram och tar om. ;) Ofta går man väl ändå ut för att syna sin plats innan man backar in. I varje fall gör jag oftast det, för att planera hur jag vill stå.

2021-01-29 kl 17:43

Låter gör det inte, om det är i rätt skick.
Men den förblir uppfälld, när man väl lyft den.

2021-02-02 kl 16:00

Jan-E skrev:
Är friktionsdrag så mycket bättre att det är värt det merjobb det verkar innebära att ha ett sånt?

Jag vill nog tillägga att nåt direkt merjobb är det inte tal om egentligen. En vanlig handske behöver du ju smörja, använder du friktionsdrag så får du tvätta. Såg att nån tvättar i tre steg, vilket i mina ögon låter onödigt ambitiöst. Jag har bräkleen i kofferten på husvagnen och har jag dragit nåt annat med bilen så sprayar jag på och torkar av med en trasa, sen sprayar jag och torkar av med en andra trasa (som är lite renare) och sen är det klart. Krut-torr kula. Tar kanske 15 sekunder. Arbetsmässigt känns lite likvärdigt att smörja kulan tänker jag. :)

Och när man fäller upp för att backa så behöver du ju inte fälla ner igen när du kör fram, utan bara låta det vara uppfällt till du är på plats. Det är ju först när du ska köra landsväg i stort sett som friktionen är till nytta och handtaget bör vara nerfällt.

2021-02-02 kl 16:32

PJ, ja som du beskriver det så låter det ju inte som något merjobb. Jag tänkte väl bl.a. på det någon skrev, att det inte ens får vara färg på kulan. Det har den ju som ny. Man måste alltså slipa av den färgen då? Eller hur gör ni och med vad slipar ni bort den?

2021-02-02 kl 16:45

Antingen slipar man av färgen med slippapper/slipmaskin, eller så kopplar man på vagnen. Då slipar friktionshandsken av färgen. Men den sätter sig i beläggen, så man får rengöra dem efter en sån övning. Det är i regel enklare att slipa kulan.

2021-02-02 kl 20:48

Synd att dom är lackade från början då, eftersom det oftast sitter friktionsdrag på husvagnar sen rätt många år nu.

2021-02-03 kl 10:14

Det är inte så jobbigt att slipa bort färgen, fick göra det på en av våra kulor, tog smärgelduk och det tog mig kanske tio minuter att få kulan ren. Innan jag gjorde det lät det rent för j-vligt när man körde sakta (kanske när man körde fort med, men då hörde jag det inte, inne på en köpcentrumsparkering hördes det tydligt) så det var väl investerade 10 minuter. När vi sen bytte bil så var där ingen färg på den dragkroken, vad jag kan minnas.

2021-02-03 kl 10:15

Men visst är ju baksidan jämfört med en vanlig handske att om du glömmer smörja med vanlig handske så är det ju inte hela världen, glömmer du däremot att göra rent kroken innan friktionsdraget skall på så finns risken att beläggen måste bytas, och de är inte skitdyra, men absolut inte gratis heller.. Så det är väl den stora nackdelen med friktionsdrag. Och det är lätt hänt att man glömmer nån gång..

2021-02-03 kl 10:29

OK. Ja skulle vi byta vagn får jag väl prova på det, för då lär det bli friktionsdrag. Tack för alla erfarenheter jag fått ta del av!

2021-02-03 kl 11:18

Nya belägg ligger i storleksordningen 700 kronor, om jag inte minns fel. Jag har bytt slitna sådana på en vagn, för ett antal år sedan.

2021-03-15 kl 14:15

apersson850 skrev:
Nya belägg ligger i storleksordningen 700 kronor, om jag inte minns fel. Jag har bytt slitna sådana på en vagn, för ett antal år sedan.


Ja, och det är ju inga roliga pengar att lägga för att man glömt rengöra kulan...

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!


Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping


Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1667 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 625 fristående campingplatser och 732 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 310 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

  • Husvagn & Camping 2021-11

  • Husvagn & Camping 2021-10

  • Husvagn & Camping 2021-09

  • Husvagn & Camping 2021-08

  • Husvagn & Camping Nr 7 2021

  • Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206