Inget vatten i kranarna / av PolarBear64

• 8 svar
Inget vatten i kranarna
2019-06-24 kl 15:03

Ber om ursäkt ifall detta är en tråd som har tagits upp tidigare, hittade inte någon motsvarande när jag sökte dock.

Hur som helst, under midsommarhelgen började vattnet i diskhon och tvättfatet att tappa trycket, för att sedan helt stanna av. Pumpen i färskvattentanken brummar fortfarande och det bubblar lite runt den. Men innan jag köper en ny pump och byter, finns det andra felkällor? Är det vanligt med igensatt slang på vägen, eller nåt annat känt problem?

Det är en Hobby 560 -14 det gäller för övrigt.

Tack på förhand!

2019-06-24 kl 16:45

Det förekommer att färskvattenslangarna slammar igen. Har du tappat både varm- och kallvatten?

Nu är ju vagnen inte jättegammal, så det är kanske inte så troligt.

Det förekommer också att vattenpumpar morrar en del fortfarande, men har tappat stinget, så de inte orkar pumpa ordentligt. Du kan ta bort slangen från pumpen och provköra den lös. Ha en handduk redo om du gör detta med pumpen kvar i tanken inne i vagnen.

Ytterligare en möjlighet är att brytaren i kranen är sliten, så pumpen inte får ström tillräckligt. Då blir det spänningsfall till pumpen, med lite/inget vatten som följd, även om den orkar snurra lite. Kolla att du har rätt spänning framme vid pumpen.

Senast någon pump lade av för mig (en vecka sedan, så jag har det i färskt minne) gick den utmärkt fritt i luften, men orkade inte ordentligt så snart jag stoppade ner den i vatten.

2019-06-24 kl 22:11

I annat sammanhang (ej husvagn) har jag råkat ut för att själva impellern inte hängt med axeln runt, så att pumpen går och låter, men bara axeln som snurrar, inget pumpas fram.

2019-06-25 kl 09:03

Kan vara att någon koppling har släpt på "sugsidan" så den suger luft då det bubblar runt pumpen?

Kan också vara slut på vatten i tanken så pumpen suger luft?

2019-06-26 kl 11:23

Tack för alla svar, min misstanke är nog att pumpen låter mer än den levererar, vatten finns i tanken. Jag har köpt en ny pump, värt att testa för 215 kronor, så det blir helgens nöje. Luft kan också finnas i systemet eftersom jag har bytt ut varmvattenberedaren, men vattnet fungerade efter det. Möjligen med lägre tryck. Men återkommer i saken när jag har provat byta pump och ev försökt lufta systemet!

2019-06-26 kl 11:48

Det kanske finns en backventil i vattensystemet som har hängt sig, kan vara inbyggd i pumpen eller sitta i början av systemet, dom brukar ibland gå att knacka igång.

2019-06-26 kl 11:58

Har man luft i varmvattenberedaren händer inget mer än att det tar ett tag innan det kommer varmvatten. Förr eller senare kommer det ju ut i den andra änden, om man fyller på i den ena.

Pumpen i husvagnen jag har nu tar en god stund på sig för att lufta själva pumpen, om tanken varit tom. Men då avtar ju inte pumpandet när det väl börjat, utan har bara svårt att komma igång efter det att tanken fyllts från att ha varit tom.

2019-06-29 kl 16:35

Återkoppling då när det funkar igen... Köpte en Comet 20 l/min pump för 215.-, och bytte ut den gamla Reich 12 l/min som satt där. Å se på fanken, efter lite spottande och fräsande så kom trycket igång igen! Lite luft i systemet som försvann på 10 sekunder, nu funkar allt med jämnt och bra tryck. Tack för hjälpen och bra förslag på lösningar!

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206