• 7 svar
Kalla fötter
2008-12-06 kl 20:37

Istället för att surfa mig vindögd och sinnesklen frågar jag här, där samlad erfarenhet råder.
Det är väldigt golvkallt i min gamla vagn. Och då har jag bara bott i vagnen med kallgrader några dygn. Den oljeradiator jag anförskaffade mig fungerar alldeles utmärkt ... en bit upp i luften i vagnen. På golvet däremot är det väl lika kallt som utomhus. Nå, hundens vatten i skålen frös inte till is. Men det är väldans golvkallt iallafall. Den camping jag vintersäsongsligger på har en hyvens farbror som både bor där åretrunt och som även jobbar där. Han nämnde att det finns mattor med värmeslingor i för husvagn. Nåt som någon känner till? Andra tips eller råd emottages tacksamt.
Tack på förhand!
/grandebarda

2008-12-06 kl 23:35

Har sett lite olika varianter på detta, la in golvvärmematta i en vagn för inte alls så länge sen och sen är en vanlig gångmatta över den. Tror man ska akta sig för dom billigaste varianterna mest med tanke på säkerhetenKolla i KAMA katalogen

2008-12-07 kl 20:45

Husvagns Svensson har också denna typ av elgolv. http://www.husvagn-svensson.se/
En tanke slog mig om golvdraget. Har du kontrollerat hur det står till med tätningen runt kylskåpet ?
Samt finns det vinterlucka att montera i luftintaget till kylskåpet? Det kommer in en massa kall luft den vägen annars. 1. Det skall vara tätt runt kylskåpet mot vagnen. 2. Vinterlucka/luckor på plats.

2008-12-07 kl 22:56

KjellO: Tätning ok samt jag kör kylen på gasol så det producerar mera spillvärme än vad det släpper in. Dessutom är det tystare. Kallast är det nog i skåpen i golvhöjd.
Kollat på Kama & Svensson. Kama är väldigt mycket billigare. Om det är bättre vet jag ju inget om. Men när 2 m. matta + transformator skiljer ca: 800:- från en försäljare till en annan börjar man ju undra. Upplys mig!
Tack på förhand!
/grandebarda

2008-12-09 kl 11:00

Oj! Det var annorlunda, att KAMA var BILLIGARE! Har jag aldrig sett förut! Men då är det väl bara att slå till! Golvvärme är ju underbart! Har det inte själv, men njuter när jag inne hos de som har!

2008-12-09 kl 19:36

Jorå, jag kikade lite närmare på det igår kväll. Köper jag 600x3000 samt transformator via Kama går det på 2180:-. Närmaste liknande produkt på HvS, d.v.s: 530x3000 inkl. transformator kostar det 2695:-. Som det verkar måste jag även köpa till specialtejp, kontakter och annat. Nä, det blir hederliga liggunderlag under trasmattorna och en enkel kupévärmare jag kan blåsa på vid behov samt fårskinnstofflor ;o).
/grandebarda
BTW. Kama är en bra trist sida att leta saker på. Ett PDF-dokument på produkterna och ett annat för priserna. Jag vet inte om jag föredrar HvS´s "bläddra i katalog-bling-blingmodell" men där står priserna vid produkterna iallafall. (HvS= HusvagnsSvensson)

2008-12-10 kl 10:49

Jag har själv funderat på att köpa någon så'n där färdig matta med värme i för någonstans mellan 5-900. Mer anser jag inte är helt rimligt att kosta på min vagn, och så är den ju lätt flyttbar så jag kan få värmen där jag helst vill ha den, och kan lätt flytta mellan fordon också.Jag har i alla fall sett till att skaffa grejor så jag kan göra ett par extra luftutblås med varmluften från Truman, så jag får varmluften dit jag helst vill ha den.Den förra hunden var också utmärkt i de här sammanhangen, för var jag än ville sätta ner fötterna kunde man ge sig tusan på att han låg, varm och mjuk. Och när han funnit för gott att flytta sig eftelämnade han ju en värmefläck... Men det var då det...Tofflor och liggunderlag finns i min packning också! Inte för att jag vintercampar, som du tycks göra, men bra kallt kan det vara även tidig vår och sen höst när jag kan göra någon utflykt.

• 7 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206