Koppla in extern parabol för teve / av Mg2020

• 13 svar
Koppla in extern parabol för teve
2020-11-24 kl 07:50

Hej

I instruktionsboken står att parabol ska kopplas direkt till mottagaren. Ser framför mig att antennen då måste dras genom taklucka eller fönster och klamras invändigt längst taket för att inte hänga i vägen, men undrar om någon lyckats lösa det på något fiffigare sätt?

Har sökt i forumet utan att hitta, det gäller alltså en extern antenn och inget som monteras på vagnen.

Väldigt tacksam om någon vänlig själ kan tänkas dela med sig av tips eller tankar.

Tack!

//Mikael

2020-11-24 kl 08:44

Om du menar att du ska ställa en antenn vid sidan om vagnen, och inuti vagnen dra fram den till TV:n, då hade jag försökt komma in genom golvet i närheten av där mottagaren står.

2020-11-24 kl 08:51

Om kabelen ska gjennom et fönster ville jag välge en så här https://www.obelink.de/schwaiger-weisser-flaches-koaxialkabel.html

2020-11-24 kl 11:04

Använder en extern parabol på ett stativ. Kabeln in till mottagaren i husvagnen går via intagsboxen för el (FV Elektros box som Polar använder). Där har jag monterat en F dubbelhona för chassiemontage. På utsidan kopplar jag in kabeln från parabolen, på insidan har jag dragit en kabel från dubbelhonan till mottagaren.

Blir ju en del kontakter extra, men för de vanliga satelliterna (Sirius och Thor) räcker signalen till mer än väl trots dämpningen i kontakterna.

2020-11-24 kl 15:40

Jag har en kabel och skruvkoppling i el-boxen på min Kabe.
Kabeln går sen via tröskeln upp till TV-hyllan.
I min förra Cabby hade jag samma anslutning i luckan där el och TV-uttag satt mitt på sidan.
Drog sen kabeln vid golvet genom garderob och under kylskåp för att sen dra upp den till TV-hyllan.

Drar med en VW Tiguan 2,0 TDI 2021och efter hänger numera en Adria Alpina 753 HT 2021.
När vi inte drar omkring så står vi, sommar- som vintersäsong på Sollerö Camping.
Bloggar lite då och då på: https://hjulhuset.bloggo.nu/
2020-11-25 kl 09:51

Ja, har man en sådan anslutningslucka på vagnen är den förstås ett självklart alternativ. Trodde inte en sån fanns, för då hade frågan knappast ställts.

Att ta in signalen i samma hål som strömmen till vagnen matas in kan förstås gå, men risken för störningar ökar.

2020-11-25 kl 20:32

Tack för alla svar och bra tips!
Glömde skriva att vi har en Kabe 2018, och den har samma anslutningslucka som vi hade på vår Polar 2011. Det går alltså att sätta kontakten från satelitkabeln mha av en sån där "F dubbelhona" och på så vis få in signalen i vagen som gertolof skriver!?

Betyder att jag bara kan koppla in i valfritt tv-uttag inne i husvagnen också, men jag antar att jag måste koppla något mer. Ser i teknikskåpet att det är en massa "switchar" och teve-kopplingar, gissar att det behövs till något här så det går mer direkt från inkommande till mottager och går förbi den där hubben i teknikskåpet, eller?

Tack för hjälpen hörni!

//M

2020-11-26 kl 09:36

Jag har, som jag skrev ovan, dragit en separat kabel från intagsboxen till satellitmottagaren. Inte lämpligt att använda det befintliga kablaget för tv-antennen, eftersom det går via omkopplare, fördelare etc. Kabeln till parabolen ska förutom själva signalen också överföra matning och styrsignaler till lnb på parabolen (styr frekvensområde och polarisation). Skulle inte lita på att det går igenom fördelare och omkopplare.

2020-11-26 kl 10:04

Ja, det ger sannolikt ett bättre resultat.

2020-11-28 kl 16:30

Sorry, jag kan inte koax-bitarna öht, lyckas inte förstå riktigt, har du åtkomnst till baksidan av boxen inne i vagen och har dragit egen antenn vidare från denna direkt till tvboxen, eller lyckas du nyttja dig av befintla antennuttag inne i vagnen? Sorry för att jag fattar så dåligt!!

//Mikael

2020-11-29 kl 12:38

Intagsboxen sitter i garderoben. F-dubbelhonan sitter genom bakväggen i boxen och är alltså åtkomlig utifrån. Där kopplar jag kabeln från parabolen. Andra sidan av F-dubbelhonan är ju då åtkomligt inifrån garderoben. Där har jag kopplat en koaxialkabel med f-kontakt, som går direkt till satellitmottagaren. Hur du drar den kabeln beror ju på hur det ser ut i vagnen. I mitt fall har jag dragit den utefter golv/vägg under dörr och sittgrupp

2020-11-29 kl 13:13

Kanske ska tillägga för tydlighetens skull att jag använder inget av det befintliga tv-kablaget eller tv-uttagen till satellitmottagaren.

2020-12-18 kl 22:18

Tack så mycket för utförligt svar!

• 13 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206