Kyla från 12V D+ / av HelgeK

• 12 svar
Kyla från 12V D+
2021-05-10 kl 10:00

Har solceller på taket och en sol-inverter som kan fördela last. Dvs ta från solceller i första hand, batteri i andra.

Husvagnsstiften 9, 10, 11 saknas i bilens uttag.

Men varför inte använda 12V under färd? Solpanelerna ger 200W vid fullt solsken. Kylen drar 207 W. Så säg 100W från panelerna, 100w från batteriet. Antar att det inte drar hela tiden, är ett nytt Thetford kyl N4175E+ från 2021.

I kylens instruktionsbok står det att man kan brygga D+ signalen, dvs fejka att bilens generator går. Var gör man det lämpligast? Tänkte sätta det med en brytare emellan så att jag själv väljer när jag vill köra 12V.

Har ett hyfsat batteri, så är inte så orolig över att tömma det under ett par timmars färd.

2021-05-10 kl 12:12

Om du ändå ska bygga hade jag istället satsat på att fixa till bilens uttag.
Vad är det för bil? Varför är uttaget inte komplett?

2021-05-10 kl 14:33

Är väl inte bilens uttag det är fel på. Finns, vad jag vet, ingen bil som lägger ut generatorns D+ signalen i släpvagnsuttaget. Problemet är att kylen behöver en styrsignal för att gå, tänkt att ta D+ från generatorn. Fungerar på en husbil, men inte en husvagn att göra så. På vår Polar har man tagit signalen till kylskåpet från bakljus/positionsljus. Måste alltså ha bakljusen tända för att kylen ska gå på 12V.

2021-05-10 kl 21:32

Alla bilar som har 13-poligt och har det rätt kopplat lägger ut en 12 V matning i uttaget. Den kommer inte direkt från D+, åtminstone inte på våra bilar, men funktionen blir densamma.

Så jo, det är bilens uttag det är fel på.

2021-05-11 kl 10:05

apersson850, så här fungerar det:
Thetfords kylskåp kräver för att fungera på 12V dels att det finns en "vanlig" 12V matning, men även att det finns en styrsignal på 12V, som är tänkt att tas från husbilens generator uttag D+. Eftersom denna D+ signal inte finns tillgänglig i en husvagn, måste man antingen bygla från den vanliga 12V matningen, eller ta 12V från någon annan stans. I Polars fall har man valt ett ta den från belysningen.

Sen är det naturligtvis så att om bilen i det aktuella fallet hade haft matning till husvagnen i uttaget, kanske frågeställningen aldrig varit aktuell.

2021-05-11 kl 10:43

Lite osäker på hur det är med nyare kylar, men tidigare har väl kylen, när den går på 12 V, alltid gått på fullt, dvs termostatstyrningen förbikopplas, så kylen drar hela tiden 207 W. Men så kanske det inte är på nya kylar?

2021-05-11 kl 11:46

gertolof skrev:
apersson850, så här fungerar det:
Thetfords kylskåp kräver för att fungera på 12V dels att det finns en "vanlig" 12V matning, men även att det finns en styrsignal på 12V, som är tänkt att tas från husbilens generator uttag D+. Eftersom denna D+ signal inte finns tillgänglig i en husvagn, måste man antingen bygla från den vanliga 12V matningen, eller ta 12V från någon annan stans. I Polars fall har man valt ett ta den från belysningen.

Sen är det naturligtvis så att om bilen i det aktuella fallet hade haft matning till husvagnen i uttaget, kanske frågeställningen aldrig varit aktuell.
gertolof, så här fungerar det:
Den signal som du benämner D+, alltså laddning från generatorn (i min bil heter den B+), den finns replikerad på pol 10 i ett 13-poligt uttag. Under förutsättning att uttaget är rätt och fullständigt inkopplat, förstås. Om det är det finns den signalen alltså tillgänglig även i en husvagn.

Thetfords lösning är till för att man ska driva kylen från batteriet enbart när generatorn laddar. Med 13-poligt kan man antingen driva kylen från husvagnens batteri om pol 10 signalerar till kylen att laddning sker, eller helt enkelt driva både kylen och signalen till kylen från pol 10.

I det här fallet har bilen tydligen varken fast 12 V matning (pol 9) eller sådan när generatorn laddar (pol 10). För att köra kylen på vagnens batteri måste en styrsignal fixas. Den kan man givetvis ta från vagnens 12 V (batteriet) och lura kylen på det sättet.

Det jag försöker få fram är att det är en bättre lösning att driva kylen från bilen, när motorn är igång. Annars vill man inte driva kylen, för effektuttaget är högt och åtminstone de äldre drar ström konstant, precis som skrevs ovan.

Om det då ändå ska installeras fuskbrytare för att lura kylen är det bättre att lägga den mödan på att rätta till bilens uttag och använda det. I mina vagnar har jag gjort så, sen 13-poligt infördes. Matningen som bara finns när motorn går driver kylen. Den andra laddar batteriet i vagnen, om det behövs.

2021-05-11 kl 13:03

B+ är matningen från generatorn till batteriet, medan D+ är generatorns magnetiseringsslinga. B+ ska finnas på pol 10 i ett 13-poligt uttag, medan D+ aldrig finns i uttaget. B+ och D+ är inte samma sak. D+ var på äldre bilar kopplad till laddningslampan

2021-05-11 kl 21:50

Ja, det är rätt. Svårt veta hur mycket folk kan när man ska skriva.
Poängen är dock att det finns, eller ska finnas, en pol som är spänningsförande när generatorn laddar. Den kan man med fördel använda till kylen.

2021-05-15 kl 21:50

Tack för alla svar.

Har en BMW 535 GT år 2015 med original infällbart drag. Blev faktiskt lite förvånad att alla tre "husvagnsstiften" saknades i 13-poliga uttaget. Enligt återförsäljaren är det inget som är standard.

Jag har kollat, när jag kopplar bilen får jag signal till kylen men ingen spänning enligt kontrollpanelen. Så misstänker att det är ett relä som inte drar i husvagnen pga att stift 9 och 10 saknas. Finns ett relä i en elritning någonstans i husvagnens front.

Tycker det är lite mycket pengar att fixa draget eftersom hela kontakten måste bytas enligt verkstaden, de får inte sätta in stift om det saknas. De vill ha 5 500 kr. För de pengarna kan jag köpa mycket gasol.

Sen gör jag det mest för att jag tycker det är kul med teknik.

Har ett par idéer som ev kan fungera och som är lätt att återställa till orginalskick om/när jag säljer vagnen i framtiden.

2021-05-16 kl 10:14

Jag har haft två olika BMW en 3 serie och en 5 serie. Ingen av dem kunde lämna tillräckligt med ström för att driva kylen eller ladda batteriet ordentligt. Jag fick till svar av verkstaden att elektroniken i bilen helt enkelt inte klarar det. Därav så är inte alla stiften i kontakten orginal.
Samma svar fick en kollega på jobb, från en helt annan verkstad.
Om jag inte minns fel så krävdes en ombyggnad av något samt byte av kontakten i draget. Och de verkade inte helt sugna på att göra det heller.

I vår vagn en (Knaus 590 UK Scandinavian Selection 2018) så går det inte ens att köra kylskåpet på 12V, det är 230V eller gasol som gäller. Trodde det var felkopplat i början. Men det är inte kopplat alls och det är för att många nya bilar inte tål den belastningen som kylskåpet ger och att kylan blir för dålig.

Så just kylskåpet skulle jag inte hängt upp mig på att det inte går på bilen, däremot är det bra att kunna ladda batteriet, det vill jag inte vara utan.

2021-05-16 kl 15:26

Aj då, att BMW är så dåliga på släpvagnsuttag visste jag inte. I min bil är TRM (TRailer Module) säkrad med 40 A. Den ständiga matningen, även när motorn inte är igång, är separat säkrad med 15 A.

• 12 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1667 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 729 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

• Husvagn & Camping 2021-03

• Husvagn & Camping 2021-02

• Husvagn & Camping 2021-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206