Läckage i Knaus Eifleland 495 / av Hector

• 4 svar
Läckage i Knaus Eifleland 495
2021-05-19 kl 13:20

Hej.

Jag har en fråga ang. ett läckage jag har fått på färskvattensystemet i min Kanus Eifeland 495 år 2000. När jag fyllde på färskvattentanken efter vintern och skulle provspola kranarna så läckte det ut vatten längst bak. Det rann dels lite inne i husvagnen och dels rann det ut på undersidan. Först trodde jag att det var varmvattenberedaren som var trasig. Den sitter där bak, men jag är ganska säker på att det rinner ut från under toaletten. Jag har varit i kontakt med en verkstad och de trodde inte att det var något stort problem, men däremot har de som alla lång kö. Så jag tänkte att jag ska kolla själv om det är någon ventil eller slang som är trasig. Problemet är att jag inte riktigt vet hur jag ska komma åt utan att förstöra något eller bryta sönder alla förseglingar som är inte på toan. Är det någon med likande erfarenhet som har några tips. Tacksam för hjälp.

2021-05-19 kl 14:54

Jag hade en läcka inne på toaletten. Jag lärde mig att demontera hela inredningen i jakten på var vattnet kom från. Det visade sig till sist att det hade jag inte behövt, för det gick att bara demontera toalettstolen och fixa läckan den vägen.

Men det var inte lätt att få ut inredningen, för den passar på millimetern i toalettutrymmet. Att det alls var möjligt berodde på att det visade sig att när bänkskivan demonterats gick det att vika inredningen på mitten.

I mitt fall var det en plastmutter till magnetventilen för toalettspolningen, inne under toalettstolen, som inte höll tätt. Förmodligen har det stått en vattenskvätt där inne, som frusit och tryckt på muttern så den hoppat ett gängvarv. Det räckte att dra åt den för att den skulle hålla tätt för stunden, men jag har bytt den senare, för säkerhets skull.

2021-05-19 kl 20:57

Tack aperson850 för ditt svar. Har du samma husvagn som mig eller någon annan? Jag ser på min att det är som en skiva bakom toalettstolen, kanske skulle ja kunna börja med att försöka ta bort den och se vad som dyker upp. Var det krångligt att ta bort själva toaletten?

2021-05-20 kl 09:12

Jag har en Tabbert, så nej, det är inte samma.
Det går att demontera toalettstolen i min vagn från dess fundament utan att göra något mer än öppna luckan för kassetten. Men jag är lite tveksam till om jag hade lyckats komma på hur man ska få loss den om jag inte första gången hade lyft ut hela fundamentet, med stolen på, så jag kom åt att se hur den sitter fast. Kanske det hade gått med små LED-lampor och inspektionsspegel, alternativt elektroniskt inspektionssystem med kamera. Nu när jag vet hur det är gjort, vilka verktyg som behövs och var fästena sitter kan jag göra det bara genom att känna mig fram under stolen.
Jag vet det, för som jag skrev har jag vid ett senare tillfälle bytt ut hela ventilen. Då demonterade jag toaletten genom kassettluckan.

• 4 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1680 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 740 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

• Husvagn & Camping 2021-04

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206