• 10 svar
Ladda via bil
2021-05-20 kl 22:01

Hej!
Jag har en Kabe 540GLB -88
Hur vet jag att den laddar från bilen?

Många som jag har pratat med säger att förr ställde man bilen på tomgång så att husvagnen laddade.

Är det kopplat så eller är det någon extra utrustning?

2021-05-21 kl 06:09

Har du en batterimätare i vagnen så ta en titt på den med bilen avstängd. Starta sedan bilen och titta på mätaren igen, laddar den från bilen så kommer mätaren visa högre batterispänning med motorn igång.

För att man skall få effektiv laddning så brukar man sätta en laddningsbooster i vagnen. En del nyare vagnar har det från fabrik.

2021-05-21 kl 10:42

Bäst fungerar det här om man kör med 13-poliga don. Då finns det separata par med matning och returledare, både med ständig spänning och med spänning enbart när motorn är igång.
En vagn från 1988 har förstås inte 13-poligt från början, men man kan ju bygga om.

2021-05-21 kl 11:06

Jag vill minnas att äldre Kabe hade bakljusen hopkopplade på ett stift för att frigöra ett stift för laddning. Du kan kolla om det finns ström på ett av stiften på husvagnens kontakt. Den Kabe jag hade var från -81 och där var det så. Sen gäller det att det är kopplat så på bilen för det är ju inte standardkoppling

Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99
2021-05-22 kl 09:37

Jag hade en Kabe från -89 antar att det var likadant kopplat där. Man var tvungen att ha ljuset på för att den skulle ladda. Den laddade dock inte särskilt bra, det var klent kablage och ingen laddningsbooster. Råkade tömma batteriet i den en gång och när jag sedan anslöt den till bilen så gick säkringen till belysningen. Halvkul mitt i natten :)

2021-05-23 kl 18:54

Det finns ju ett stift "över" även i en sjupolig kontakt. Man får bestämma om det ska vara spänningsmatning, backljus eller dimbakljus.

2021-05-23 kl 19:02

Hej.
Jag är ny här.
Har köpt en Hobby 540 årsmodell 1998
Upptäckte att det inte finns något batteri.
Hur kan man koppla in ett batteri för att kunna "fri campa" och hur laddar man från bilen?

2021-05-24 kl 00:10

apersson850 skrev:
Det finns ju ett stift "över" även i en sjupolig kontakt. Man får bestämma om det ska vara spänningsmatning, backljus eller dimbakljus.

Kabe hade kopplat så här från fabrik: https://tinyurl.com/98ezh49v

Cabby C61 -99
2021-05-24 kl 08:36

Ja, det är ju ett sätt att få ett "intelligent" utnyttjande av inkommande +12 V. I de vagnar vi hade i början fanns ingen intelligens på det sättet. Jag kopplade in uttaget på bilen på så sätt att det bara gav ström när motorn gick istället. Dessutom satte jag en strömbrytare på sladden, så jag kunde dra släp som utnyttjade laddningspolen till dimbakljus istället, utan att det lyste när det inte skulle.

Jag ser att Kabe också frångick säkerhetstänket att ha dubbla matningar till bakljus och sidomarkeringar, för att frigöra en pol till backljus.

Alla sådana där specialfix, som bara ställde till det när man drog en annan vagn än sin egen, slipper man med 13-poligt. Jag har byggt om allt jag har, som hade sjupoligt från början, till 13-poligt.

2021-05-25 kl 14:58

Jag håller helt med dig men det var frågeställaren som ville veta hur det var kopplat på hans äldre Kabe.

Cabby C61 -99
  • 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206