Husvagn med låg högstanivå

Publicerad: 2012-06-01   Uppdaterad: 2023-04-18

Det började som ett litet sidoprojekt, och slutade med den mest utflippade husvagn vi har sett. Taket slutar i lårhöjd och om vagnen inte aspirerar på att vara Finlands lägsta husvagn, så är det definitivt ett av de mest märkliga byggena i genren. När John ”Jukka” Löfbacka från Jakobstad, customiserade sin Oldsmobile 1958 konverterade han...

Det började som ett litet sidoprojekt, och slutade med den mest utflippade husvagn vi har sett. Taket slutar i lårhöjd och om vagnen inte aspirerar på att vara Finlands lägsta husvagn, så är det definitivt ett av de mest märkliga byggena i genren.

När John ”Jukka” Löfbacka från Jakobstad, customiserade sin Oldsmobile 1958 konverterade han den med en Carsontop, det vill säga ett demonterbart plåttak. En ställning skulle byggas så att Carsontopen kunde visas upp vid utställningar och sedan föreslog någon att det vore praktiskt om ställningen hade hjul.
– Ja, sedan kan man lugnt säga att bygget flippade ur, skrattar Jukka.

Oldsmobilen byggdes om i Emil Fahlgrens customverkstad i Sikeå, strax utanför Robertsfors, och det var även där som husvagnen tog form. Jukka reste regelbundet över Bottenviken med några kompisar och hjälpte till med bygget och grabbarna hetsade på varandra genom att komma med den ena tokiga idén efter den andra.

Hjulen kom på plats på ställningen, sedan kom någon ihåg ett par undanställda skärmar till en Ford 1937. En riktig ram byggdes så att taket kunde köras efter bilen, och varför inte använda den bakre kofångaren från en Lincoln 1941 som ändå bara låg och skräpade? Ljus måste den så klart ha och då fick ett par bakljus från en Cadillac ambulans göra den tjänsten, samtidigt som ett par passande ekerfälgar monterades på kärran.
– Sedan kom det på riktiga sidor och en bakstam med lucka. Framdelen fick en svepande form och försågs med gälar precis som Oldsmobilens motorhuv.

När taket byggdes om på Oldsmobilen fick Jukka gjuta upp en ny vindruta och när man ändå hade formarna framme så göt han en till som hamnade på vagnen. Det hela kompletterades med sidofönster.
– Nu var det plötsligt en liten husvagn och vi kompletterade den med ett riktigt golv och en klocka från en 1950-talsbuss. Den snyggade jag bara till och drog upp den – urverket fungerade fortfarande.
– Jag hade två Edelbrock ventilkåpor liggande. De var lite skamfilade så jag ville inte ha dem på en bil, men jag monterade ett par lampor i oljepåfyllningshålen och har dem nu som innerbelysning.

Husvagn med låg högstanivå
Inredningen är mer enkel och stilfull än påkostat lyxig.

Husvagnen ska dras av Jukkas Oldsmobile, och eftersom den var extrautrustad med luftfjädring redan från fabriken passade han på att förse vagnen med samma finess. Fast Jukka skulle inte vara Jukka om han nöjde sig med det – han byggde vidare på fjädringssystemet så att hårdheten skulle kunna regleras inifrån bilen.

Det hela avslutades med en matchande lackering samt flera motiv utförda av Robert Forsgren. Aporna på vindrutan är det mest framträdande motivet och de är karikatyrer av de fyra som varit mest inblandade i bygget. Ja, och så Jukkas hund förstås som håller i ratten.

Den sista modifieringen, troligtvis, för man vet aldrig med Jukka, är ytterligare ett tak på vagnen.
– Från början utgjordes taket av själva Carsontopen, men för att skydda det och för att ha ett tak på vagnen när toppen sitter på bilen byggde jag ett till. Det är lackerat för att likna ett slitet lädertak, och för att få plats med lite bagage skruvade jag på ett enkelt takräcke.

Men hur är den då att sova i?
– Jo tack, det går bra. Är man inte för lång ligger man riktigt bra och jag har provat den ett par gånger när jag varit på bilutställningar.
Och det är på bilutställningar och träffar som vagnen kommer att användas. Någon regelrätt campingsemester lär det inte bli med husvagnen – inte för att husvagnen är för liten eller för att det saknas möjligheter att laga mat i den.
– Maten kan man laga utomhus eller också om man lyfter bort taket…nej om jag ska vara ärlig så är anledningen att man inte får vara i fred för alla som vill ställa frågor om husvagnen.

 FAKTA
Namn: John ”Jukka” Löfbacka
Ålder: 48 (fast jag har slutat räkna åren…)
Familj: Sambo och barn
Bor: Jakobstad, Finland
Yrke: Billackerare

Foto: Ulf Forsberg

Rulla till toppen