Laga tält som spruckit / av Anonym 1154004832

• 10 svar
Laga tält som spruckit
2014-02-09 kl 20:31

Hej. Jag behöver er hjälp...
Jag har precis blivit ägare till en combicamp vagn. Jag fick den väldigt billigt så lite skavanker får man räkna med...
Nu när jag kom hem med vagnen upptäckte jag att tyget är MYCKET poröst och spricker på flera ställen! Jag har läst att man kan använda sig av ett medel som heter Acapella, som stärker,färgar och impregnerar. Men vad ska jag laga sprickorna med?? Tältet sitter fastnitat i vagnen, så det går inte att ta loss och sätta i symaskin. Jag förstår att jag måste använda mig av någon typ av tejp eller lim. Finns det någon som har lagat revor i tält? Framgångar och motgångar?

och hur lägger man in en bild här?? Jag tänkte visa med bild hur illa det är, så ni ger mig bra tips ;)

2014-02-09 kl 20:49

Jag lyckades göra ett album, så gå in på min profil och album så finns det där en bild på revan.

2014-02-09 kl 23:43

Jag tycker att du ska höra med en segel, kapell eller någon som jobbar med grövre textilier.. Om tyget är som du säger MYCKET poröst, då är jag rädd för att vanliga medel i butiker inte hjälper så bra, men som sagt dom som jobbar med grövre tyger kan ha bot..

2014-02-10 kl 19:01

Tack Knutaugust för svar, men du missuppfatta nog min fråga. Stärka tyget har jag hittat en lösning till... Acapella. Men min fråga gällde revan. Vad kan jag laga revan med??. Jag måste ju laga revorna först, innan jag kan pensla på Acapella.

2014-02-10 kl 20:57

Har använt Acapella på ett båtkapell från -77. Kapellet var som fnöske. Efter två infärgningar och två behandlingar med Acapella så är det idag mjukt och vattenavstötande. Hittade allt på Hjertmans.
Har en kamrat som är sadelmakare han fixar alla revor. Sök efter en sådan.

2014-02-11 kl 09:02

Tack Frank. Det var kul och höra att även du har lyckats med att använda Acapella för att stärka tyget. Jag har läst om detta medel på många ställen och förstått att det kan... vara räddningen för mitt tält. Att gå till en sadelmakare vore ju det enklaste, men även den dyraste lösningen. Vagnen är från 78, jag köpte den väldigt billigt och den ska bara användas för en veckas resa per år. Vi är ett tjejgäng som åker ut en vecka om året, för att shoppa :) Vi ligger bara en natt på samma ställe. Så jag vill inte lägga ner en förmögenhet på detta. Jag önskar ett konkret svar på vilken tejp eller lim som skulle kunna hålla. Av någon som har testat själv. Jag kan självklart gå till en affär och be om ett medel, men jag är rädd att dom inte har vad jag söker och vill sälja av det dom har. jag vill inte smeta på något som "kanske" håller. För man har ju bara en chans. Man måste ju avlägsna limresterna om man ska prova med något annat. Så har någon ett bra tips på vad som HAR fungerat... även vad som INTE har fungerat vore bra att få reda på. Så jag önskar att ni som provat berättar ;)

2014-02-11 kl 13:11

Pl 400 och lägg omlott. Toppa med silvertape.

2014-02-11 kl 22:14

Kanon, Tack, ett bra förslag. pl400 har jag hört talats om men aldrig använt. Det ska inskaffas och provas på en bit tyg som får vara ute ett tag och känna på vilka krafter vårat goa väder nu bjuder på... klarar den detta väder så ska det väll klara en svensk sommar ;).

2014-05-03 kl 14:20

Hej Mobergskan.

Hur har det gått med revorna? Vi har också en Combi Camp som har fått en reva i en söm. Blev det bra med PL400?

2014-05-05 kl 00:33

Här är annars ett gäng som provat diverse till båtar
http://www.maringuiden.se/forum/topic/56126-laga-kapell-med-klisterlapp/

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
  • 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1680 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 740 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206