Lämnar ni in förtältet för tvätt o hur ofta isåfalll? / av Anonym 1728326138

• 14 svar
Lämnar ni in förtältet för tvätt o hur ofta isåfalll?
2007-10-24 kl 08:25

Efter en lång blöt säsong så ser inte förtältet så fräscht ut så vi tänkte lämna in det för tvätt och få det fint till nästa säsong. Hur ofta bör man tvätta sitt förtält om man nu har det uppställt hela säsongen? Bra ställen att lämna in det på här i skåne kanske någon kan tipsa om ?

2007-10-24 kl 08:39

Hej Eros! I lomma fins Hennsons tvätt jag kan tyvär inte adressen dit de fans förr i Malmö men har flyttat till Lomma för många år sedan alitade jag dem och det blev bra.
mvh BeRo

2007-10-24 kl 08:41

Hej BeRo.
Ja det var dom vi främst hade i tanke. Tänkte bara kolla om det fanns fler att rekomedera

2007-11-06 kl 11:43

Ja då var förtältet lämnat hos Henssons tvätt i lomma. Blir skönt att få det rent och fint till nästa säsong. Sen hoppas man ju att nästa säsong blir lite soligare och torrare.

2007-11-06 kl 15:51

Vad kostar en tvätt ????

2007-11-06 kl 17:49

ca 3000 tror jag det var för största A-måtten

2007-11-06 kl 21:10

Tackar för det svaret

2008-05-05 kl 22:33

kanske en lite "korkad" fråga, men gör firmorna ett "bättre" jobb än man kan göra själv med att tvätta sitt förtält(om man har plats för det förståss, förstår att inte alla har det).Jag menar, ca 3000kr känns som en saftig utgift.

2008-05-06 kl 08:53

Hur tvättar du tältet själv! Kan du också inpregnera det själf?
/Elisabeth

2008-05-06 kl 19:59

Vi har tvättat vårt med såpvatten och sen inpregnerat det med Impregnex tror jag det heter men det finns säkert bättre saker i husvagnsbutiker. Nu har vi ju inte det nyaste tältet så det har dugt åt oss. Det läcker i allafall inte in.
Mvh
Gela

2008-05-06 kl 23:23

Vi brukar breda ut det på gräsmattan och tvätta av det med ljummet vatten med något milt medel, t ex såpa. Sedan får det beroende på väder antingen soltorka, eller så hänger vi upp det i carporten. Vi har aldrig impregnerat, det var väl lite det jag undrade över, om det av den anledningen är bättre att lämna till en firma, vårt tält har hittills inte heller läckt in men jag tror vi ska anamma Gela`s sätt och testa med imprenex, det kanske hör till saken att vi aldrig haft tältet uppe en hel säsong. Jag såg en gång en familj som tvättade tälttaket medan det hängde kvar i listen, inte så dumt heller.

2008-05-07 kl 08:51

Under den tiden vi var långliggare 20 år så lämnade viin tältet en gång till henssons jag får nog säga att det varsom att få ett nytt tält det var tvättat och lagat dom gårigenom kollar allt så det ångrar vi inte det var värt kostnaden, skall man iprignera ett tält skall det göras inifrån när det är uppspänt enligt Isabellas instruktioner.

2008-07-30 kl 22:04

Hejsan!
Hamnade på detta ämnet lite senare än ni andra men jag tänker ändå berätta vad jag gjort.
Jag tog en "vägg" i taget (från förtältet) och körde den i min tvättmaskin på programmet "fintvätt", jag är inte knäpp! Det var en (1) vägg som inte blev ren så den fick tvättas två gånger. Tältet är gammalt så det var en chansning men det var det bästa jag gjort. Tältet blev som nytt, jag trodde att fönstrena skulle bli veckade eller skrynkliga men det blev dom inte. När vi ställt upp tältet på plats i somras så impregnerade jag det med imprenex (tror det heter så) inifrån enligt Isabellas råd. Impregneringen köpte jag på ÖoB för ca 60:-/flaska, jag använde två för säkerhets skull. Det har inte regnat in i tältet så det blev nog bra. Enda nackdelen var att det luktade förfärligt illa, en stund efter jag sprayat. Nästa gång sätter jag upp tältet hemma och sprayar det där INNAN någon ska sova i vagnen. Jag ska inte sätta fast några pinnar i marken heller, så luftas det ut lite snabbare.
Ha det bra!

2008-08-02 kl 16:13

lite grönsåpa och vatten och gnida,, fixade jag det lilla smuts som var,sen tog jag det senaste inom Nanoteknologin ( eftersom jag själ håller på i den branschen ,så var det de billigaste alternativet....) och impregnerade hela alltet !! funkar jättebra! allt vatten bara pärlar av,så inför nästa säsong går jag över det igen .

• 14 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206