Lutning kylskåp / av Mjskara

• 7 svar
Lutning kylskåp
2021-09-29 kl 21:45

Vet att kylskåp i husvagnar inte får luta för mycket. Men hur känsliga är dom mot lite lutning egentligen?
Och är de lika känsliga för lutning i sidled som framåt/bakåt?
Är lite svårt att få vagnen helt plan i sidled ibland, och vi har kylskåpet på bakre väggen.

2021-09-30 kl 09:41

Exakt hur känsliga kylskåp är för lutning vet jag inte, så det överlåter jag åt andra att svara på. Men jag är nyfiken på varför du tycker det är svårt att få vagnen plan i sidled? Är det kanske väldigt ojämnt där ni brukar stå, eller är du kanske ovan vid husvagn? Om det är det senare kan jag tipsa om hur vi gör.

Medans vagnen fortfarande sitter kvar på bilen och jag backat in på min plats så kollar jag med vattenpass ev lutning i sidled. Om det lutar backar jag nån dm, lägger en eller två brädor framför det hjul som behöver lyftas och drar upp vagnen på dom. Ny mätning, tills vagnen står plant i sidled. Jag använder brädor, men det finns även ramper i plast att köpa för samma ändamål.

När vagnen står plant i sidled tar jag av den från kroken och med hjälp av stödhjulet vevar jag tills den står plant även i längsled.
NU är det dags att veva ner stödbenen. Kom ihåg att stödben är just stödben och inte får användas som domkrafter för att lyfta vagnen!

Kände du redan till detta kan du bortse ifrån det, men ville skriva det eftersom det finns många nybörjare som gör fel. Man ser ibland husvagnar som lyfts i stödbenen så ena hjulet svävar, vilket vare sig stödben eller chassi mår bra av.

2021-09-30 kl 11:35

Det är absorptionskylskåp som fungerar sämre om de lutar lite, och inte alls om de lutar mer. Det beror på att köldmediet cirkulerar, med självcirkulation, i rörslingor som lutar lite grand. Några grader, typ.
Om då vagnen lutar mer än några grader på fel håll blir lutningen på rören inte rätt. Då upphör cirkulationen och funktionen uteblir.

Kompressorskåp tvångspumpar köldmediet i rören, så det tåler mer lutning.

Kan du steka i stekpannan på spisen, utan att irritera dig på att allt stekfettet hamnar i ena kanten på stekpannan, då fungerar kylen också. Mer noga än så brukar det inte vara.

2021-09-30 kl 17:10

På camping brukar det funka ok, vi kör plastkloss som ena hjulen kör upp på. Men det blir ändå inte riktigt plant oftast. Men det funkar och blir bra kallt iallafall.
Men vi har en uppställningsplats där den står när vi inte använder den, där den står lite snett. Vore kanon om man kunde starta kylen på gas där den står dagen innan man ska åka iväg.
När började man använda kompressorkylskåp förresten?
Kollar på något nyare husvagn (tidigt 2000-tal) och då vore det ju skönt med ett större kompressorkylskåp.

2021-09-30 kl 22:43

Mjskara skrev:
När började man använda kompressorkylskåp förresten?
Kollar på något nyare husvagn (tidigt 2000-tal) och då vore det ju skönt med ett större kompressorkylskåp.

Vad jag vet så har det kommit på t.ex. Kabe som tillägg först i år eller något/ några år sedan. Säkert något liknande hos andra tillverkare också.

2021-10-01 kl 09:02

Kompressorskåpen tar mer ström (många gasoleldade absorptionsskåp tar ingen ström alls), så de passar inte för alla campare.

När jag ställer vagnen hemma lutar det också lite i sidled. Jag lägger en tjock bräda under ena hjulet, så går det bra att starta kylen en dag i förväg. Fast jag kör på 230 V då, inte på gasol, när jag står hemma.

2021-10-04 kl 08:19

Jag vill minnas att kylskåpets slingor går så att lutning i sidled av kylskåpet, är det känsligaste. Dvs, har du kylskåpet längs en sidovägg på husvagnen (vilket väl de flesta har) så är det lutning framåt/bakåt som är känsligare än lutning i sidled av husvagnen.

Jag har aldrig upplevt problem med kylen pga lutning vad jag vet, men så är jag sån att jag avskyr när tex toadörren (eller kylskåpsdörren) inte stannar där jag släpper den pga att husvagnen lutar.

Ett enkelt sätt att se när den är i våg är att skaffa Easy Level, den gör att du ser i realtid i mobilen, hur lutningen på vagnen är, medans du drar upp den på kilen/brädorna. Resultatet blir såklart lika bra med vattenpass, men bekvämligheten med att se lutningen direkt är inte alls dum. :) Baksidan med Easy Level är att den verkar svår att få tag i just nu, men den dåliga tillgången på halvledare..

• 7 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1663 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 734 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206