2015-09-06 kl 22:07
|
|
Hej, |
2015-09-07 kl 13:31
|
|
Hej |
2015-09-07 kl 14:36
|
|
Hej, |
|
2015-09-07 kl 18:13
|
|
Det är ofta bra om man berättar vad man har för märke, modell, och år på sin vagn när man vill ha hjälp med något problem. Annars blir det som att fråga om: Hur långt är ett snöre? |
2015-09-07 kl 19:06
|
|
Hej, |
2015-09-07 kl 19:33
|
|
Då är det nog så att det aldrig suttit något batteri i vagnen. Ganska vanligt på vagnar sålda på kontinenten. Dom har ingen allemansrätt att utnyttja vid camping utan är hänvisade till campingplatser med el. Gör som Euroline-56 skrev. In och leta i alla gömslen i vagnen. Någonstans sitter det med all säkerhet en omvandlare 230V -> 12V. För jag är nästan hundra på att belysnigen i i vagnen är 12V. Ta någon som är kunnig på el till hjälp om du är osäker. Du kanske kan få hjälp av Knaus importören eller en återförsäljare om du har tur. |
|
2015-09-07 kl 19:44
|
|
Ok, det är så det ligger till, jag ska leta. Tack återigen. |
2015-09-07 kl 21:31
|
|
Sen koppla in batteri på 12v systemet och skaffa en batteriladdare så du kan ladda batteriet mellan fricampingturerna. Att fricampa är underbart. |
2015-09-08 kl 21:42
|
|
Hej igen, |
2015-09-09 kl 00:02
|
|
Inte lätt att hitta info om den här. Men vad jag förstår går det att koppla in batteriet här MEN INTE använda den som laddare till batteriet. Det är en ren omformare 230 till 12v. Finns inga laddfunktioner eller avkänning. |
|
LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
|
2015-09-09 kl 20:18
|
|
ok tack så mycket, men det går ju bra att ladda batterierna med separat laddare. Går det att lista ut på vilka kopplingsplintar man ska koppla in batteriet på utan manual? Eller är det bäst att ta hjälp av någon serviceverkstad? |
2015-09-09 kl 21:08
|
|
Min tyska är långt ifrån helt hundra men jag är 99% säker på att du skall koppla batteriets plus pol/kabel till kopplingsplinten Eing.Batt.+ |
2015-09-09 kl 21:43
|
|
Jo, det verkar bra, jag hittade något som någon skrivit på danska som tyckte samma som du. Med andra ord så behöver jag två kablar, ett batteri, batterilåda och sedan kan man väl köpa en laddare som går att skruva fast sladdarna på batteriet och som laddar alltid, men inte överladdar vid bilkörning och när bilen är inkopplad? Om det är rätt uppfattad, finns det några tips på fabrikat? Sen ska väl inte batteriet stå var som helst, jag har hört om gaser som inte är så trevliga.... |
2015-09-10 kl 20:46
|
|
Vanliga fritidsbatterier ska ha en anslutning där du kopplar en slang för dränering av gaser som kan uppstå vid laddning. Borra ett hål i golvet, led ut slangen. Täta genomföringen. Är det trångt i batterilådan kan man få göra ett hål i överkan och leda ut slangen. |
2015-09-12 kl 20:39
|
|
Nu känns det som om saker och ting faller på plats, efter alla fina tips. Då har jag nog bara en fråga till just nu.., och det är vilken dimension på kablar som jag bör ha till batteriet. Det är väl måttet i mm² som gäller i förhållande till längd? |
2015-09-13 kl 20:16
|
|
Hej igen... |
2015-09-13 kl 23:10
|
|
Moderna slutna batterier har varken påfyllningsproppar eller avluftning så det blir inga gaser så du kan lugnt använda ett sådant batteri från Biltema, jag har använt dem i flera år. I våras bytte jag till ett nytt, det gamla hade då fungerat i 9 år. |
|
Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99 |
2015-09-14 kl 21:44
|
|
Ok toppen, då kör jag på det, det känns bra. |
2015-09-15 kl 14:22
|
|
Tyvärr är jag inte helt säker men jag tror det skulle räcka med 2,5 mm2, det skall ju inte dra en startmotor. Angående batteriet så kan det vara lämpligt att det står i en plastlåda, Biltema har även det, det inkluderar även rem och fäste så att det står väl förankrat. |
|
Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99 |
2015-09-15 kl 22:36
|
|
Tack, nu blir det en sväng till Biltema igen, då dök det upp en sista fundering... Behövs det någon säkring mellan batteriet och omformaren? |
2015-09-15 kl 22:43
|
|
Det enda jag kan svara på det är att på min vagn som enbart har laddare och ingen omformare så finns det ingen säkring mellan laddare och batteri. |
|
Opel Insignia 2,0T Sports Tourer -11
Cabby C61 -99 |
2015-09-15 kl 22:51
|
|
Då verkar det nog inte nödvändigt, tack så mycket för svar. Nu ska jag nog klara mig själv en stund... |
2019-12-03 kl 13:36
|
|
Det här är en gammal tråd som jag fick syn på. Vill dock säga att jag skulle inte koppla klenare än 6 mm² från batteriet till lasten. |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.