Montera nytt stödhjul / av MrM

• 8 svar
Montera nytt stödhjul
2020-09-10 kl 13:21

Har planer på att köpa detta. Dels för att det är lite mer robust, samt att man smidigt kan läsa av kultrycket.

https://www.campingvaruhuset.se/chassie/stodhjul/al-ko-premium-med-vagfjadring?gclid=CjwKCAjwnef6BRAgEiwAgv8mQdWNI2pswYUKKezjpzYlnHlJBgYA0nUMjq5QlJ8D2bB9WCMXjmkNCRoCsG0QAvD_BwE

1. Är det en bra investering?
2. Hur monterar man ett nytt stödhjul?

2020-09-10 kl 13:45

Hjulet som sådant är säkert bra, jag har inte testat det, men jag har fått för mig att det är ett poppis hjul för de som vill ha våg i stödhjulet. Själv tycker jag inte det är värt 1500 kr för den funktionen, så länge stödhjulet jag har fungerar tillfreds, men det är ju en annan sak.

Monteringen beror ju på, har du inte en bygel som stödhjulet sitter i som går att lossa så skruvar man bara isär hjulet, dvs du vevar ner hjulet tills det lossnar ur stången, stoppar i i hålet där det ska sitta och gängar tillbaka hjuldelen i stången.

2020-09-10 kl 19:34

Har du inte vanligt klämfäste för ditt stödhjul på vagnen?

Nästan alla vagnar från 80-talet har ett vanligt klämfäste för 48mm diameter på röret och det brukar bara vara att skruva ut låsarmen och öppna bygeln och ta bort det gamla stödhjulet och montera det nya och dra åt låsbygeln,

Men innan du lossar det gamla måste du veva ner stödbenen fram på vagnen, så den inte ramlar ner på dina fötter, gör man inte det så får man ont i någon fot.

Vad jag tycker om det stödhjulet vet du redan, hur har det gått med din mover?

2020-09-10 kl 21:15

R-line skrev:
Har du inte vanligt klämfäste för ditt stödhjul på vagnen?

Nästan alla vagnar från 80-talet har ett vanligt klämfäste för 48mm diameter på röret och det brukar bara vara att skruva ut låsarmen och öppna bygeln och ta bort det gamla stödhjulet och montera det nya och dra åt låsbygeln,

Men innan du lossar det gamla måste du veva ner stödbenen fram på vagnen, så den inte ramlar ner på dina fötter, gör man inte det så får man ont i någon fot.

Vad jag tycker om det stödbenet vet du redan, hur har det gått med din mover?

Tack för att du frågar! Hade vagnen inne på verkstad av en annan orsak. Bad dom kika på movern som dom justerade en aning.

Vagnen var borta en vecka, fick hem den idag. Ström inkopplad sedan imorse. Nu ikväll märkte jag stt lampor på toa inte funkar, inte heller utebelysning. Vad kan ha hänt medan den varit på verkstad,? Säkringar?

2020-09-11 kl 08:50

Man ska väl egentligen aldrig låta hela tyngden vila på stödbenen p.g.a. skaderisk på chassiet.
Låt den hänga på bilen istället medan Du byter stödhjulet.

2020-09-11 kl 09:08

Goldwave skrev:
Man ska väl egentligen aldrig låta hela tyngden vila på stödbenen p.g.a. skaderisk på chassiet.
Låt den hänga på bilen istället medan Du byter stödhjulet.

Okey, så stödbenen pallar inte en halvtimme utan stödhjulets hjälp? Jag tänker på alla på div campingar som hissar upp stödhjul i sin helhet

2020-09-11 kl 09:24

Jag tror nog inte attdu behöver oroa dig för att stödbenen inte klarar vikten, man kan ju börja känna på stödhjulet när man står på campingen, även de som har det i backen tror jag inte har särdeles mycket vikt på hjulet, så man dragit ner stödbenen.

Säg för skojs skull att man har 100 kg kultryck på vagnen, som allt finns kvar på stödhjulet när du fått ner stödbenen. Drar du upp stödhjulet så blir det alltså 50 kg extra på varje stödben. Jämför sedan med hur många kilo extra stödbenen bak får på sig när 2 vuxna och 2 barn lägger sig i sängarna längst bak i vagnen. kanske 80+60+25+25=190 kg fördelat på (ungefär) 2 stödben.

Min slutsats är att det är helt ofarligt att låta vagnen vila på stödbenen när du byter stödhjulet.

2020-09-11 kl 09:24

Självklart räcker det att veva ner benen för att stötta vagnen när stödhjulet är i luften.
Det som en del vagnar inte tål är att hänga i stödbenen så till den grad att vagnens vanliga hjul knappt rör marken. Vagnar som är utpräglade lättviktsbyggen, där rambalkarna slutar strax efter axeln, är rimligtvis extra känsliga.

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206