Nästa generations- DIODER / av eni1981

• 8 svar
Nästa generations- DIODER
2009-08-27 kl 12:16

2009-08-27 kl 13:57

Hej detta låter intressant och här kommer första frågan.
Vad är det som gör att dessa nya dioder bara har ca 30 000 timmars livslängd? De "gamla" man köper idag sägs ha 40 000-50 000 timmar. Nästa generations prylar brukar oftast ståta med ökad livslängd.
Det med dimmer finns ju också redan till LED och 12 volt så det var ingen nyhet. Väntar med spänning på några dräpande och helt avgörande svar för vad man skall satsa på.
Skulle också vara kul med någon form av exempel på alldaglig driftkostnad mellan gamla dioder och dina nya.
Själv har jag under sommaren installerat 47 ljuspunkter utomhus som om de är tända dygnet runt, året runt totalt kostar ca 280:-/år (räknat på 1:-/kwh). Jag har inte lagt in någon livslängdskostnad utan bara ren strömförbrukning.
Hälsningar/Roland

2009-08-27 kl 18:46

Hej, dessa dioder har funnits att köpa åminstone sedan maj månad i år. Jag har köpt 6 st på www.ekolampan.se De säger 40 tusen timmars livslängd. De fungerar alldeles utmärkt och blir knappt varma. De är dessutom avsevärt billigare
G4 SN kostar där 109 kr mot 125 på Ljus o miljö MR 11 kostar 99 mot 115 och 119 mot 125. Det är precis samma dioder som Ljus o Miljö. Nästa generation har tydligen redan kommit åtminstone för en del.
mvh inla

2009-08-27 kl 19:30

[quote user="eni1981"]Hej allihopa.Först o främst slutta kasta bort pengar på biliga dioder som tappar ljuset efter bara några månader och som inte ens har bekvämt ljus från början.Lösningen? Ja den har jag till är -LED2U- svensk företag som tillverkar nästan generations dioder.Vi är deras återförsäljare och deras produkter kan ni f.o.m nästa vecka beställa på www.ljusochmiljo.se .Lite dyrare en vanliga billiga dioder, men absolut värt dom pengarna. Hållbarhet upp till 30 000 timmar, nej du läste inte fel upp till trettitusen timmar.Och det bästa är att det går att dimma dom som är 12 volta. Vi har sålt massa under sommaren och alla har varit jätte nöjda med dom .Välkommen med frågor om ni undrar något!Mv./ Eni [/quote]
Om jag har fattat detta med forum rätt så är det ingen annonsplats för återförsäljare och jag hoppas någon kan ta bort ovanstående inlägg.

2009-08-27 kl 20:43

Husvagn09 du har helt rätt att forumet inte skall vara en annonsplats för återförsäljare. Som moderator har jag noga värderat om tråden skall tas bort, men kommit till slutsatsen att ursprungstexten är väldigt allmänt skriven. Den är mer en information om hur en produkt har utvecklats och förändrats. Det är en produkt som ligger inom vårt intresseområde då det gäller att spara energi. Texten är heller inte skriven med annonsspråk. Diodlampor har debatterats i andra trådar här på forumet på samma sätt som andra produkter/hjälpmedel som bilvax, tvättschampo och mycket annat. I dessa trådar har vi ibland hänvisat till var de olika produkterna kan köpas. En sådan hänvisning har texförfattaren gjort här också enligt mitt sätt att se det.
Med detta som bakgrund har jag valt att låta texten vara kvar, men både jag eller någon från redaktionen kan ompröva om allt skall raderas om fler läsare tycker att det är för mycket annons och mindre av allmän upplysning. Ingen är ofelbar och jag kan backa och plocka bort inläggen (inklusive mitt eget) för att undvik folkstorm.
Hälsningar/ostbergr, moderator

2009-08-28 kl 00:04

2009-08-28 kl 00:15

2009-08-28 kl 00:57

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206