2019-08-11 kl 12:02
|
|
Funderar på att köpa nya fälgar till min g:a Solifer Finlandia 560 2007 och har då kikat på Enzo Trailer 14" Att jag har 14" och 5 bultsfälg vet jag och bultmönster ser ut att vara 112 mm. Men om ET är 30 mm och nav är 70 mm vet jag inte? Kanske någon här har den informationen så att jag slipper demontera fälg och mäta? |
|
/Lennart
Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning. |
2019-08-11 kl 16:19
|
|
Generella mått på släpvagnsfälgar 5 bultade brukar ligga på 5/112 ET 30 Centrumhål 66,5. |
2019-08-13 kl 17:07
|
|
Nu har jag tagit mig tid och demontera ett hjul från husvagnen och bultcirkeldiameter är 112 mm och 5 bultar samt fälgen har ET30 och ser ut att vara en 6" bred fälg. Men, någon passning i centrum finns inte. BPW axel som jag har har en lagerkåpa och den har ytterdiameter runt 55,5 mm och hålpassning i fälg har 66,5 mm. Så centrering sker med bultarna och det friktionsförband som uppstår mellan trumma och fälg. Bifogar lite bilder. |
|
/Lennart
Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning. |
|
2019-08-13 kl 19:43
|
|
Vill man vara noga så finns det distansringar att sätta dit så det blir anpassat till det lägre måttet. De flesta däckförsäljare har dessa distansringar. |
2019-08-13 kl 20:02
|
|
Är du säker på att det gäller för denna BPW axel? Kåpan är tillverkad av plåt och ser ser inte ut vara anpassad för passning mot ett fälghål. Jag får googla lite på BPW för att kanske hitta lite information. |
2019-08-13 kl 20:41
|
|
Ja frågan är ju egentligen om du behöver ringar i max 80 km/tim? |
|
2019-08-13 kl 23:15
|
|
Den där plåthatten är bara till för att täcka muttern som håller trumman på plats. Har man centrumpassning är det ett betydligt stabilare nav som sitter på hjulet. Plåthatten kan du knacka av med en gummiklubba. |
2019-08-14 kl 07:56
|
|
Nu ska jag leta rätt på ett par "snygga" fälgar med svart bakgrund och polerade ekrar. ENZO YLA Trailer har jag sett, tyvärr så är dom i bredd 5,5" men det är en liten avvikelse. Sen kommer jag att gå från 14" till 15" och gå ner från 80 profil till 70 för att i stort bibehålla höjden ( ger 5 mm lägre sett från hjulaxel för dim. 185 ) 195 mm är också ett alternativ men då är det kanske på gränsen att 5,5" fälgar är för smala. Nya C-däck blir det också, Continental eller Barum tittar jag på just nu. |
|
/Lennart
Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning. |
2019-08-14 kl 08:17
|
|
Har du vägarna förbi Gällivare så finns det två Enzo med vinterdäck (nya) att lägga ett förslag på. |
2019-08-14 kl 09:06
|
|
Tack, har sett dom och jag ska ha 15" |
2019-08-14 kl 11:48
|
|
Barum är traditionellt skräpdäck. Kanske de har bättrat sig på senare år, det vet jag inte. |
2019-08-14 kl 12:29
|
|
Det tillhör nog kattegorin "Förtal" men på 1960 talet var dom nog inte så bra men då nu det tillhör Continental sedan 1992, vore det väl 17 om det inte kan klassas som ett likvärdig med vanliga premiumdäck och varför välja ett dyrt märkesdäck på en vagn som bara får gå i max 80 km/tim...? https://www.abswheels.se/dack/barum/ |
2019-08-14 kl 13:31
|
|
Då har de förhoppningsvis bättrat sig betydligt. Men man får se upp, för det finns fortfarande däck som man bör hålla sig borta från. |
2019-08-30 kl 12:46
|
|
Nu har jag fått hem mina nya fälgar och däck från webbshopen däck365. Välemballerat, med högtrycksventiler och tom. balanseringsvikter i svart kulör som fälgen samt färska Continentaldäck tillverkade W2919. Är tillverkade i Tjeckien, antagligen i samma fabrik som Barum |
|
/Lennart
Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning. |
2019-08-30 kl 14:02
|
|
Väldigt snyggt! |
2019-08-30 kl 15:49
|
|
Vad har din vagn för totalvikt? |
2019-08-30 kl 18:06
|
|
1500 kg ( in real life 1550kg lastad) Fälgarna är godkända för 1000 kg och däcken har belastningskod 102/104 + max lufttryck 5,1 bar. Så marginalen är betryggande på alla sätt. |
2019-08-30 kl 20:59
|
|
Ja, jag lyckades läsa att det är 104/102 däck som du köpt. Alltså är de tänkta för upp till 1800 kg totalvikt. Alltid bra med lite marginal på en husvagn. |
2019-08-31 kl 06:59
|
|
Det blir nog 4,5 bar som jag har idag, kanske något hekto upp för att kompensera för den mindre luftvolymen. |
2019-08-31 kl 09:55
|
|
Apropå detta med max lufttryck. Man ska ju kolla trycket med kalla däck och när man kör och däcken blir varma så stiger ju trycket. I detta fall är max lufttryck 5,1 bar. Gäller detta max tryck även varma däck? Alltså att det inte får överstigas ens då, eller är det ok överstiga med varma däck? Om inte så är ju frågan hur mycket trycket stiger vid färd, hur stor marginal man bör lämna upp till max lufttryck? |
2019-08-31 kl 10:59
|
|
Om man googlar så hittar man detta citat: "Ha som regel att mäta lufttrycket på kalla däck. Trycket stiger med cirka 0,1 bar per 10° C temperaturstegring hos däcken" |
2019-08-31 kl 21:24
|
|
Jag brukar ligga strax över 4 bar i mina. |
2019-08-31 kl 22:15
|
|
Tack för svar! Ja, jag brukar också ligga på strax över 4 bar i mina. |
2019-09-02 kl 20:49
|
|
Får man lov att fråga hur du bifogade bilderna? Det har diskuterats en del strul med detta tidigare i forumet. |
2019-09-03 kl 06:29
|
|
Det finns på webben ett flertal företag som har som affärsidé att lagra bilder åt användare/kunder. Jag har sedan länge använt https://photobucket.com/ |
|
/Lennart
Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning. |
2019-09-20 kl 18:17
|
|
Nu har jag bytt fälgar och däck på min Solifer Finlandia och så här ser resultatet ut. Mina dimensionsberäkningar med att gå upp från 14" till 15" stämde också |
|
/Lennart
Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning. |
2019-09-23 kl 09:20
|
|
Riktigt snyggt på vagnen. Jag gillar inte när man klämmer på för stora fälgar på husvagnar, det ser bara konstigt ut, bilar kan bli snygga med lågprofildäck och större fälgar, men sällan husvagnar (i mitt tycke då såklart). Men du har valt en modell och en storlek som passar grymt bra. |
2021-11-16 kl 14:05
|
|
Jag väcker en två år gammal tråd. Så snygg husvagn LJN. Kan du dela med dig lite tips om vad du använder för jag är helt säker på den är polerad och lackbehandlad. Blankare än ny |
2021-11-16 kl 17:00
|
|
Nej, den är inte lackbehandlad som ett proffs gör utan jag håller vagnen snygg med vanlig "bilschampotvätt" någon gång i månaden och ger den en vaxbehandling på våren. Och då satsar jag mest energi på taket som har slätplåt med normalt bilvax. Till den kulhamrade plåten använder jag Ultima Paintgard Plus+ som jag även använder till våra bilar. Är en bra produkt som ger mycket bra resultat med liten arbetsinsats. Ser att den kan vara svår att hitta just nu men det finns liknande produkter att få tag. Och det är väldigt drygt så en flaska räcker till många behandlingar. Och i samband med tvätt kan det åka på lite våtvax ibland, finns väldigt bra sådana hybridvaxer idag. Är en underskattad produkt |
|
/Lennart
Är nybliven campare på äldre dar. Har en Solifer Finlandia 560 LB 2007 som har moderniserats med ny teknikutrustning. |
Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!
Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.
6 nr för endast 349kr - klicka här
Här hittar du 640 fristående campingplatser och 767 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.
Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!
Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.