Olika chassin, Hobby Excellent / Premium? / av PolarBear64

• 13 svar
Olika chassin, Hobby Excellent / Premium?
2020-08-20 kl 08:58

Vi har en Hobby 560Cfe Excellent -14, som har totalvikt 1600kg. Samma vagn i Premium är viktad till 1800kg. Jag skall väga in vagnen på Besikta på fredag, jag misstänker att jag kommer få en obehaglig upplevelse. Vi har tjänstevikt 1482kg, dvs 118kg lastvikt. Sedan är vagnen utrustad med stora Dometic AC:n, Mover, ugn, mattsats, skinnsoffa mm. Jag misstänker att vi har rejäl övervikt även om jag låter ALLT tungt åka i bilen istället. Plus att den alltid körs med tomma tankar.

Min fundering är då om det går att vikta upp en Excellent till t ex 1800kg, eller åtminstone 1700kg? Är det samma chassi i Premium eller är det förstärkt på något sätt?

Någon som gjort ovanstående resa, som kan ge lite input om vad som behöver göras och hur djupt man behöver gräva i lädret? :)

Tack på förhand!

2020-08-20 kl 10:24

Googlar man så hittar man, för 2016 års modeller (jag googlade inte mer noga än så) i tekniska data på Hobbys hemsida att tekniskt tillåten totalvikt är 1600 kg, men det finns även en kolumn som heter "Maximal totalvikt" och där anges 1750 kg. Om det innebär att man kan vikta upp till 1750 kg vet jag inte, säkrast är nog att ringa någon ÅF och se vad de säger. Får man inte det svar man önskar där, kan man ringa till nån annan ÅF och se, tycker mig ha läst att vissa ÅF är sämre på att besvara såna frågeställningar än andra (obs, det är bara min känsla).

2020-08-20 kl 17:49

Det stämmer som PJ skriver. Jag råkar ha 2014 års broschyr för Hobby och där står, precis som PJ säger, att maximal totalvikt för 560CFe Excellent är 1750kg. Det märkliga är att lastvikten vid maximal totalvikt anges till 239kg trots att tjänstevikten anges till 1482kg. Borde bli 268kg tycker jag, men kanske kräver maximal totalvikt någon ombyggnad som höjer tjänstvikten? Framgår inte. Annars är det bara ett feltryck. Du får kolla upp vad som gäller, men mer än 1750kg totalvikt verkar inte gå att få på den vagnen vad jag kan se.

2020-08-20 kl 17:59

Vad som går att göra, och hur det kan göras, är olika för olika fabrikat, årsmodeller och utförande.

Jag hade en vagn som det skulle krävts att byta bromssystem på, för att få tillbaka den totalvikt den skulle haft, om inte första ägaren valt att sänka den.
Sen har jag stött på en annan person, som äger en identisk vagn. Han kunde göra samma ändring genom att byta kulhandske. Jag brydde mig aldrig om att byta bromsarna, men hans ändring är gjord och godkänd.

Så det är så olika bud och bedömningar man kan råka ut för, att det är nästan omöjligt att ge några generella råd.

Senast jag köpte husvagn hade den, i mitt tycke, alldeles för låg lastvikt. Bara 90 kg. Men den stod hos en handlare, så jag sa helt enkelt att jag köper vagnen, men då måste lastvikten ökas. De kunde fixa så den ökade till 200 kg (totalvikt 1590 -> 1700 kg), vilket jag accepterade. Samma vagn gick att köpa med 1800 kg totalvikt, men det alternativet står inte på samma typintyg, så har man tagit ut den med 1590 kan man inte komma åt 1800 kg.

2020-08-20 kl 19:56

När du bara har 1600 kg som också är standardvikten så krävs det ganska så mycket för att kunna öka totalvikten. Du kommer bli tvungen att byta axel, däck, draghandske och även stärka upp chassit med en extra balk. Detta kommer bli allt annat än billigt för dig.

Kör en Skoda Octavia Scout 2,0 TDI DSG -2018
Drar en LMC Vivo 522 K -2021

Resan är målet!
2020-08-21 kl 00:26

Så bra, någon som har koll. Modellen Premium har en högre garanterade axelbelastning, tydligen.

2020-08-21 kl 09:03

Tack för alla svar, återkommer med resultat givetvis. Dels av invägningen idag (brrrr...) och av möjligheten för att höja totalvikten. :-)

2020-08-21 kl 09:09

Ja, det är minst sagt en hel djungel att väga upp en husvagn. Verkar ju som att det skiljer, inte bara mellan märken, men också inom märken och till och med inom samma modell.

Vår Polar vägde vi upp från 1700 till 1800 (eller säljarfirman gjorde det innan vi köpte den) genom att bara beställa nya papper och typskylt från Polar och besikta vagnen. Klart på en vecka och vi behövde inte betala ett smack (mer än det vi kommit överens om som pris på vagnen då.. ;) )

2020-08-21 kl 09:31

På vår gamla Hobby så behövdes det bara nya papper från Hobby Sverige och en reg-besiktning.Besiktade på Carspect och dom sa att man inte behövde ändra något.

2020-08-21 kl 15:28

Del 1 avklarad. Invägning på 1640kg. Då är vagnen packad med det som "alltid" finns med, typ torrvaror, husgeråd, kaffebryggare, div toalettgrejor osv. Tomma tankar sånär som på fem liter i vv-beredaren och några liter i spoltanken. Inga campinggrejor typ bord, stolar, grill, förtält mm, de åker alltid i bilen oavsett.
Det enda som tillkommer är mat och kläder, men det lägger säkert på 30-40kg till...
Sören på SG Husvagnar i Mellerud undersöker vad vi kan göra åt detta, fortsättning följer!

2020-08-21 kl 16:03

Att det kan skilja mellan likadan vagnar kan bero på att de är av olika årsmodell. Typgodkännandena kan vara olika från ett år till ett annat, där det skiljer på hur viktändringar kan göras, trots att det till synes inte skiljer mer på själva vagnarna än årsmodellen.

2020-09-10 kl 16:01

Så, lite återkoppling då på hur detta har förlöpt. Idag fick jag svar från SG Husvagnar, och Hobby säger att den enda chansen för att höja totalvikten är att byta hela hjulaxeln. Vilket kostar alldeles för mycket för att ens överväga.

Så kontentan blir, packa ALLT som går att packa i bilen istället, och hoppas på att inte bli vägd.

Tack för alla svar och idéer, det skiljer givetvis väldigt mycket mellan olika årsmodeller och vagnar vad man kan och inte kan göra. Men här tar resan stopp för min del vad gäller att öka totalvikten.

2020-09-10 kl 17:37

+1 för återkoppling. :)

• 13 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

• Campingkatalogen 2021

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206