Primus 2591 elpatron / av Martin85

• 11 svar
Primus 2591 elpatron
2021-02-28 kl 10:06

Behöver lite tips angående Primus 2591 på min Hobby -95. Slår jag på värmen i vagnen uppstår en ganska skarp ocv svårförklarad doft. Den sätter sig ganska snabbt i tyg och kläder. Möjligtvis påminner doften om lite brännt. Kan det vara smuts på elementet i patronen? Kan man rengöra det? Tacksam för tips.

2021-02-28 kl 15:59

Kan det vara damm på radiatorerna i husvagnen? Börja med att dammsuga dom. Damm på heta radiatorer kan ju ge bränd lukt. Kanske har även annat ramlat ner på dom.

2021-02-28 kl 17:34

Fungerar patronen och ger värme i systemet?

Kommer lukten från elpatronen eller går det inte lokalisera var lukten kommer ifrån fram eller baktill i vagnen.

Det finns ett litet kretskort på patronen med ett par relä på om det kan vara dom som blivit brända och kan lukta eller så kanske ni har fått in ett litet husdjur som dött och ligger luktar någon stans.

Tror inte att elementen i patronen kan lukta om det finns vätska i systemet.

2021-02-28 kl 19:28

Tack för era svar. Dammet på radiatorerna är borta så det är inte det. Lukten är till 100% lokaliserat till patronens "låda" och inte heller något djur. Men att kretskortet skulle vara boven har inte ens slagit mig. Måste undersökas. Patronen fungerar och ger värme.

2021-03-02 kl 14:08

Nej tyvärr ingen lukt från elektroniken. Men frågan är om det inte kommer från slangarna som sitter i böjarna till radiatorerna.
Någon som upplevt att dessa börjat avge en skarp doft? Vid uppvärmning alltså.

2021-03-02 kl 20:09

Är slangarna smutsiga?

2021-03-02 kl 20:17

Absolut inte utvändigt, ser rent och snyggt ut. Doften framkommer verkligen efter några minuter, när värmen börjar uppstå, vid start. Och efter mycket krypande och sniffande inbillar jag mig nu att det är slangarna. Och mest slang är det ju runtnpatronen när den vikar åt två håll så att säga.

2021-03-02 kl 20:42

Aldrig varit med om. Men jag har inte haft någon vagn med vattenburen värme som hunnit bli 25 år heller, om det nu kan vara det som det beror på.

2021-03-03 kl 10:24

Har du provat att köra bara med gasolvärmen, för om det skulle vara slangarna som avger lukten så borde lukta då med.

2021-03-03 kl 10:37

Testade dessa igår kväll. Samma doft. Kan till och med uppleva den smått runt gasolpanna om jag imte inbillar mig. Och även där sitter ju en del slang. Börjar bli lite knäpp på att jag inte till 100% kan hitta det. Men det blir till att byta ut slangarna och testa. Det är ju en överkomlig kostnad.

2021-03-03 kl 12:25

Att slangarna kan lukta har jag varit med om, men då brukar dom vara lite lätt fuktiga på utsidan om du drar fingret så kan du ana att det blir fuktigt på fingret, inte så att man ser att det läcker.

Dom första slangar som brukar ge upp är dom små pluggarna som sitter på elpatronen vid in och ut slangarna (mitt emot dom) på patronen.

Dom verkar vara av lite sämre kvalitet.

Men att slangar kan lukta vid värme händer ju ibland.
Det är inte så att någon har bytt någon slang och monterat en av sämre kvalitet?

Har det luktat från början eller har det kommit plötsligt?

Om du byter slangar så använd bara orginalslang från Alde/primus, kostar lite mer
än slang till tex bilar.

• 11 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206