Slå på och av kylskåp varje helg? / av Mossebo

• 8 svar
Slå på och av kylskåp varje helg?
2015-10-28 kl 19:29

Hallåj!:-)
Vi har precis bytt till en nyare husvagn och vill därför komma ut så många helger som möjligt nu innan vägarna börjar saltas.
Men det medför ju oxå att kylskåp m.m slås av och på varje vecka.
Är det bättre att låta det vara på hela tiden istället? Likaså värmen i vagnen. Sänker man graderna lite så blir ju inte kostnaden speciellt stor.
Som vi gör i nuläget så slår jag på värme och kylskåp på torsdagkvällen och sedan slår vi av allt när vi kommer hem på söndagen igen.

2015-10-28 kl 20:09

Allt är en smaksak. Personligen så hade jag kallställt vagnen fram till avfärd men låta kylskåpet vara på under veckan. Det kan annars bli lite problematiskt med kondensvattnet. Hinner inte det förångas i uppsamlingsskålen finns det en viss risk att det kan rinna över. Värmen hade jag satt på i samband med avresan. Det hinner bli varmt på en timme och längre tid kör ni kanske vanligen. Beroende på vilket värmesystem man har så fodras det alltid 12V. Antingen för att driva fläkten och elektroniken i Thruma system eller för att driva cirkulationspump och elektronik i ett Alde system. Därför är det bra om man har underhållsladdning till batteriet under veckorna.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor i en Cabby 650+L. Helårscampar plats 5 på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44.
2015-10-29 kl 12:54

kjello skrev:
Personligen så hade jag kallställt vagnen fram till avfärd men låta kylskåpet vara på under veckan. Det kan annars bli lite problematiskt med kondensvattnet. Hinner inte det förångas i uppsamlingsskålen finns det en viss risk att det kan rinna över.

Det där var något jag inte haft en tanke på. Funderar på hur de gör som har en vagn i fjällen och åker upp en helg då och då. Finns det en risk med det du skriver ovan. Kan det frysa sönder något?

2015-10-29 kl 13:29

Är bara slangen mellan skåpet och droppskålen öppen tror jag inte att det skall vara någon risk för sönderfrysning. Droppskålen är av plast och den kan ev frysa sönder men det bedömer jag vara långsökt. Däremot att droppskålen blir överfull har jag varit ute för vid ett par tillfällen. Snacka om att jag letade varifrån vattnet kom första gången.

Bor i en Cabby 650+L. Helårscampar plats 5 på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44.
2015-10-29 kl 21:54

Vi har vagnen ståendes året om på en camping men har väl funderat på att åka och göra en helg då och då denna vinter. Så tänkte vi förra vintern också men det blev inget....vi får väl se hur det blir denna.
Därför blev jag lite nyfiken på ditt inlägg men jag har inte läst något speciellt i instruktionsboken till husvagnen om just vintercampa & kylskåp mer att sätta dit ventilationskyddet på utsidan.

2015-11-02 kl 18:56

Jag tackar för svaren. Verkar ju som sagt inte spela någon roll hur man gör.
Kylskåpet skall nog vara ett kompressorskåp om jag förstod rätt. Om det nu spelar någon roll. Det sitter i en Royal -10

2015-11-04 kl 20:14

Är det ett kompressorskåp skulle jag välja att slå av det när det är dags för hemresa. Det har ju den stora fördelen att kylan kommer snabbt vilket ger mindre kondens = mindre is i kylfacket.

2015-11-05 kl 19:44

Vi har alltid slagit av och på kylskåpet varje helg vi varit i vagnen både sommar som vinter och aldrig haft problem med det.
Tror inte det är kompressorskåp i en Royal-10

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206