• 10 svar
SOLCELL
2007-09-19 kl 20:10

Nu har jag investerat i en solcell på 80 watt hoppas att den funkar? Monterat regulator men det regnar idag så jag kunde inte se om det funkade är det fler än jag som gillar att utnyttja solen att ladda batteriet, vore trevligt att utbyta lite erfarenheter på detta område

2007-09-20 kl 08:38

Vist är det så det har jag jort i många år,ett tips är att montera ett större batteri eller paralellkoppla två stycken standard batterier så kan du lagra mer energi att ta av när inte solen skiner och fixa laddning från Bilen när du kör då har du alltid fullladdat så du kan föse hela campingen med ström.
BeRo

2007-09-20 kl 19:26

Hejsan ! Undrar lite angående solceller ,
Vad har det kostat för er (om man får va nyfiken)har nämligen funderat på att införskaffa sådant..........

Har sett portabla solceller i väska ,nån som vet nåt om dessa........

2007-09-21 kl 09:07

Jag köpte min solcell 1993 den sitter på den tredje vagnen nu kostnaden för solcellen mins jag inte det är femton år sedan,och den funkar fortfarande men den är stenåldern i sam band med vagn byte nu skall jag ha en ny på 100-watt och den tar min handlare 12000 kr för där fins kanske både billigare och dyrare lägg till ett större bateri på tusen kr och slå ut det på femton år så är det bilig energi där har kommit nya sol paneler nu som är mycket efektivare

2007-09-21 kl 09:10

Man behöver normalt inte 100-watt dom mindre är billigare

2007-09-21 kl 15:44

Jag har en på 55W Som vi köpte till den nya vagnen i våras. Den har fungerat utmärkt Till lampor och övrig elförbrukning men har inte testat med tv. Hur länge kan jag titta på den?

2007-09-23 kl 18:22

Hej på er alla forumvänner nu har jag testat solcellen den funkade över förväntan från fredag kväll till söndag eftermiddag hade ytterlampan tänd hela kvällarna plus belysning inne när vi kom hem och satte i kontakten så gick laddaren i vagnen bara igång på underhållsladdning funkar jättebra Conny det kostade CA: 8 tusen dom där små väskorna som du skrev om passar att typ ladda mobilen med.

2007-09-25 kl 02:21

Tackar för svar !

Får nog bli en 55-80W solcell till våren...........

2007-09-25 kl 10:05

Har en 55 W solcell som är fast monterad på husvagnstaket. Skulle inte vilja vara utan den med tanke på att vi fricampar en hel del. Har alltid ström i batteriet. Laddar t o m under den mörka vinterperioden och underhållsladdar batteriet vintertid.

2008-01-11 kl 08:21

Jag har en 50W Solara CIS tunnfilmssolpanel på taket, sedan tidigt våren 2007.
Tar all 12V från solpanelen - ingen 12V från bilen och ingen 230V under säsongen 2007. Har aldrig haft brist på ström i batteriet. Är singel och har en liten husvagn och campat utan TV / dator under 2007. Är verkligen helnöjd!
När jag inte campar står vagnen uppställd på en husvagnsparkering utan 230V - är perfekt då med solcell som håller batteriet helt fulladdat. Solcellerna underhållsladdar även batteri hela vintern när vagnen står uppställd ute, även de mörkare perioderna (i Skåne).

• 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206