Spolvattenpumpfel Kabe Safir / av tony

• 10 svar
Spolvattenpumpfel Kabe Safir
2020-07-14 kl 08:57

Hej
Jag har dessvärre inte hunnit vara aktiv här på forumet senaste år (men brukar följa med och läsa inlägg). Nu har jag ett problem, där jag hoppas på att någon kunnig person kan ge lite tips så kommer vidare. Jag har en gammal Kabe Safir husvagn från 1992, där jag har gjort en hel del fix och renoveringar under de 3 åren den har varit i min ägo. Det som gav upp här om veckan är spolningen till kassettoaletten. Man hör ett klick, men pumpen starar inte.

Googlade på detta, hittade ett dokument från Thetford och konstaterade att min modell av toa är C2. Den har inbyggd vattentank för spolvatten. Igår kväll lade jag många timmar tid på rengöring av tanken (tog bort hållaren till toa papper, så kom åt pumpen osv). Det var ordentligt smutsigt i tanken, så förstår mycket väl att pumpen kan ha gett upp. Nu är det i stort sett rengjort, men pumpen fungerar inte. Ska ännu ikväll försöka studera hur jag kommer åt dendär säkringen, som ska finnas (tips på det uppskattas), men ifall säkringen är hel så är väl ända alternativet skaffa ny pump (tips på varifrån?). Det som jag i nuläget främst funderar på är då pumpen är en sådan som sänks ner i vattnet, hur gör man då med skarvning av elkabeln? Pumpen är en liten enhet som man inte kommer åt att öppna, så antar man borde dra om hela kabeln och inte skarva något i tanken. Problemet är att kabeln satt fast någonstans bak i vattentanken där jag inte kom åt, så har lite svårt förstå hur det är tänkt man ska lyckas med det. Tekniken i gammal Kabe brukar vara rätt logisk (har tidigare byt vattenpump för färskvatten, installerat solpaneler etc), men just toa är lite svårt då man inte kommer åt att se hur det borde göras. Alla tips uppskattas.

Mvh
Tony

2020-07-14 kl 11:11

Kontrollera säkringshållaren.

http://www.thomson-caravans.co.uk/advice/diyprojects/tc2floggit.htm

2020-07-14 kl 12:41

Tack, ska göra ett försök, men tycker inte jag känner igen mig från bilderna i länken. Kanske ser lite olika ut beroende på årsmodellen trots att modellen är just C2.

2020-07-14 kl 16:58

Du har rätt i att man skarvar kabeln utanför tanken. Hur du nu ska komma åt i din vagn vet jag inte.

2020-07-14 kl 23:16

Tyvärr stämmer inte guiden som Hagbard länkar till för min Thetford C2 i Kabee 1992. Jag kan omöjligt hitta dendär glassäkringen som det borde vara. Vagnen har kassettluckan på vänstra sidan av vagnen kan tilläggas. Har någon mer info om var exakt säkringen finns och hur komma åt den? Verkar omöjligt utifrån iallafall att nå så långt in där den antagligen finns.

Jag kollade även på en ny pump. Det finns så är inga problem, men kabeln verkar vara kort, så ser ut som man nog hamnar ha skarv i tanken, men tycker det ska finnas vattentäta skarvdelar för 12vdc.

2020-07-15 kl 08:48

Det finns skarvhylsor som är vattentäta, dom kallas lödskarvhylsa och är en genomskinlig krympslang med en tennhylsa i och smältlim. Finns på Würth och Elfa. Finns säkert på fler ställen med, men det är där jag handlar. Monteras med varmluftspistol eller gasdriven lödkolv.

2020-07-15 kl 09:55

tony skrev:
Jag kan omöjligt hitta den där glassäkringen som det borde vara.
I guiden visas en flatstiftssäkring.

2020-07-15 kl 11:49

apersson850 skrev:
tony skrev:
Jag kan omöjligt hitta den där glassäkringen som det borde vara.
I guiden visas en flatstiftssäkring.

Ja, precis, problemet är snarare det att då vi har kassettluckan på vagnens vänstra sida (alltså motsatt sida från vagnens dörr) så verkar vårt vara "spegelvänt", så om jag förstår saken så finns skruvarna så man får ner hela enheten där säkringen isåfall finns där längst in, vilket gör det i princip omöjligt att nå utifrån. Innifrån toa kan man visserligen öppna sidan (plastpluggar), men går inte öppna helt då är så trångt, så där är det nog knepigt också.

2020-07-15 kl 13:17

Nu är min toalett inte identisk, vilket kanske beror på att den sitter i en vagn från 2008.
Jag har en toalett där ovandelen, som man sitter på, är vridbar. Det går att lyfta av hela den delen, utan att riva hela resten av toaletten. Ovandelen sätts på underdelen och fästs med tre plattor från undersidan. Plattorna klämmer runt den fasta kanten på toaletten, och ger därmed den dubbla funktionen att hålla kvar överdelen och ge en lämplig friktion, så inte överdelen svänger för lätt. Plattorna är fästa med skruv som skruvas i underifrån.
Lite knepigt är det, men med tanken borttagen går det att komma in och skruva bort de skruvarna, så att det går att lyfta av själva sitsen. En hel del där under blir mycket lättare att komma åt sedan.

Om detta är applicerbart på din modell vet jag inte. Med det kan ju vara värt att kontrollera.

2020-07-15 kl 14:40

Vredet som du öppnar och stänger fekalieluckan med sitter till vänster på dessa modeller och med det vredet så spolar du också om du trycker ner det (under mittpluggen sitter det en skruv)
originalkabeln går till denna dosa som sitter precis mittunder och är din vänstermonterad så vrider du ut fåfyllnadsröret och där bakom bör hela mojängen med säkring finnas. Men som en del säger så skarvar en del kabeln vid byte av pump och en originalpump så följer en krympslang med. Men det bästa är att använda smältkopplingar (som en nämnde) samt krympslang så är man säker. En vanlig dränkpump från B-tema passar utmärkt men då får man skaffa krympslang och smältkopplingar själv.

• 10 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1662 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 733 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206