• 9 svar
Temp kylskåp
2020-06-06 kl 06:34

Hej!
Testade mitt kylskåp på gasolen.
Problemet som uppstod var att det blev -4 i frysfacket men kylen stod på 20grader.
Det var 28 grader i husvagnen.

Hur går det till? Kylaggregatet i kylen sitter ju på röret som går in i frysfacket.
Så bör det inte bli svalare i kylen när det ändå "fungerar"

Har läst att man kan montera data fläktar för att få mer ventilation bakom kylen.

2020-06-07 kl 19:50

Hur länge väntade du? Luften är ju en ganska bra isolator, så om du bara satte igång kylen, utan att ha några varor där inne, då tar det ett tag innan luften hinner bli kall. Särskilt när det är 28° i vagnen.

Frysfacket är mindre, och ofta mer inramat av kylelementet, så där går det fortare.

2020-06-07 kl 21:53

Jag hade igång det i ca 24h så tycker att det bör vara kallt då

2020-06-07 kl 23:01

Har läst i någon tråd här att ett visst fabrikat på kylskåp har problem med att kyla. Kanske den modellen du har...

Kanske denna tråd kan hjälpa dig:
http://www.husvagnochcamping.se/forum/praktiska-tipsteknik/mitt-tips-for-battre-kyla-i-kylskap-550916

2020-06-16 kl 21:59

Jag har tänkt använda vagnen i midsommar, så jag satte igång kylen för några dagar sedan. För att kolla att den fungerar och för att den skulle hinna bli kall.
Nu har vattnet frusit till istärningar i frysfacket och i kylen blev det +1°C. Jag ändrade lite, för jag tyckte det var onödigt kallt. Nu har jag +3°C i kylen.
Jag har inga fläktar och rätt varmt har det varit. Men det ska uppenbarligen kunna bli kallt även i ett Dometicskåp.

2020-07-13 kl 23:09

Börjar med att tala om att jag inte känner till just ditt kylskåp.
Det är inte ovanligt att man startar upp en kyl med frysfack på max. dvs lägsta möjliga temperatur. Fukten i skåpet kondenserar och isar igen förångaren. Isen isolerar förångaren och det blir svårt för kylelementet att transportera bort värmen i skåpet. I Bland kan det alltså bli kallare genom att man höjer termostaten. då frostar kylelementet av isen som smälter och sedan kyler skåpet bättre. framför allt mycket mer energieffektivt.

2020-07-14 kl 14:28

Ja, jag brukar också starta kylen på max ( 8 ) och vrider ner till där jag brukar ha det ( 3,5 ) när det uppnår önskad kyla. Menar du att det vore bättre att direkt ställa vredet på det senare läget, eller missförstår jag dig då?

2020-07-14 kl 16:33

Det är alltid bäst att ställa termostaten på det läge du vill ha. Något annat gör ingen nytta. Termostaten styr ju effekten till fullt så länge du inte nått den önskade temperaturen. Är det en dum termostat gör den exakt det. Är den lite slugare har den ett reglerband runt rätt temperatur, men det påverkar bara marginellt.

2020-07-14 kl 18:30

Tack apersson850, då ska jag göra så i fortsättningen. :)

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1660 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206