Temperaturväljaren på kylskåp fast på mitten! / av JvA

• 19 svar
Temperaturväljaren på kylskåp fast på mitten!
2019-06-10 kl 09:40

Mitt kylskåp som är av modellen RM8501/8551 fungerar, men temperaturväljaren har fastnat i mitten, dvs med 3 dioder tända på displayen. Spelar ingen roll hur mycket jag trycker på temeraturnivåväljaren, den rör sig ändå inte varken uppåt eller nedåt. Samma sak oavsett 230v eller gasol. Kylskåpet håller runt 10 grader, så skulle gärna ha lite mer kräm i det.. Någon som har tips på vad det kan vara för fel och möjlig åtgärd?

2019-06-10 kl 19:50

Tyvärr är det där ett skitkylskåp som många/alla har problem med. Jag får inte mitt kallare än 12 grader. Det brukar stängas av när det själv vill och kontrollpanelen hänger sig. Man kan göra en reset men jag kommer inte ihåg hur man gjorde. Man kan däremot koppla från 230V och batteriet en stund så brukar det gå att starta sen, och manöverpanelen fungerar.
Det är normalt att det är så dåligt enligt Dometic.

2019-06-10 kl 22:32

Fast det låter ju inte helt normalt att det inte alls går att stega mellan de olika lägena... Det är väl vanligast att det går att ställa på mest kyla men ändå inte blir kallt...?

2019-06-11 kl 06:30

Mitt skåp har också gjort sådär. Panelen hänger sig, går inte att stänga av det då heller. Har funkat att bryta strömmen helt ett tag.

2019-06-11 kl 08:18

Ok, får testa detta. Var ut och stängde av strömmen nu, får slå på igen lite senare och se om det fungerar.

2019-06-12 kl 20:22

Har provat att stänga av helt nu, även koppla bort batteriet, men tyvärr sitter temperaturväljaren fortfarande i samma läge :-( Någon som har ett annat tips innan det är dags att ringa verkstan?

2019-06-13 kl 06:22

Fungerar de andra knapparna? Har du garanti på vagnen fortfarande? Annars kan du försöka ta loss manöverpanel och kolla så att det inte är kondens på kretskortet. Tydligen vanligt att det händer.
Det kan vara en dålig lödning eller dålig knapp också.

2019-06-13 kl 20:57

Japp, av och på knappen funkar. Får ta isär fronten i helgen och se om det är något som man se även med mitt okunniga öga. Inga garantier finns kvar, Vagnen är från 2010. Lokala meken var fullbokad, så i värsta fall får jag köra sommarsemestern med känsliga varor i frysfacket, det håller minusgrader :-)

2019-06-14 kl 06:23

Har det blivit kallare innan? Mitt är inte ens två år gammalt och blir inte kallare ändå. Jag har alltid en kompressorkylbox med mig eftersom det inte går att lita på kylskåpet.

2019-06-14 kl 10:06

Det har inte direkt med kylskåp att göra, men kanske ett likartat symptom ändå.

Jag har en diskmaskin som plötsligt en dag puffade till. Den fortsatte att fungera, men efter några dagar insåg vi att den inte diskade ordentligt. Det visade sig bero på att den bara spolade där nere, inte i den övre korgen. Diskmaskiner spolar normalt en våning i taget, för pumpen i hemdiskmaskiner ger inte vatten nog för att spola överallt samtidigt.

Efter kontroll visade det sig att kretskortet, som sitter i luckan, hade "exploderat" lite lätt. Ledarbanorna till växelventilen hade havererat, så ventilen stod alltid i läget bottenspolning.

Jag lödade ihop dem igen, och då fungerade maskinen som den skulle. Men efter ett tag poffade det igen. Inget speciellt syntes när jag tog isär luckan igen, men det var fuktigt på kortet. Jag insåg att det kanske var det som var ursprungsproblemet, så jag tog ut kortet, maskerade alla kontakter och sprayade det med klarlack som jag har till bilarna.

Ihop med grejorna igen och sen dess har det fungerat.

Här kom vi tilbaka till kylskåpet. Om fukt är ett vanligt problem kan det fungera att ta ut kortet, torka det ordentligt och sen lacka det med klarlack. Tejpa kortkantkontakter och sånt ordentligt först, bara.

2019-06-15 kl 21:54

Oj, det lät avanserat! Tack för en tydlig beskrivning, har plockat isär panelen idag, och tagit en snabbkoll. Kan dock inte se något onormalt, men ska kolla de båda kretskortet lite mer noga imorgon...

2019-06-17 kl 09:11

Jo, det är ju en del skruvande för att komma åt allt i en diskmaskin.
Men du verkar ju ha kommit åt kretskortet i alla fall, så det mesta av jobbet är redan gjort.

2019-06-17 kl 11:02

David skrev:
Tyvärr är det där ett skitkylskåp som många/alla har problem med. Jag får inte mitt kallare än 12 grader. Det brukar stängas av när det själv vill och kontrollpanelen hänger sig. Man kan göra en reset men jag kommer inte ihåg hur man gjorde. Man kan däremot koppla från 230V och batteriet en stund så brukar det gå att starta sen, och manöverpanelen fungerar.
Det är normalt att det är så dåligt enligt Dometic.

Det låter ju fruktansvärt. Vilka husvagnar är det som förses med detta usla kylskåp och sker det fortfarande? Ska man byta husvagn så känns det ju som att man bör undvika alla med detta kylskåp.

2019-06-17 kl 17:53

Jag har sett dem i Kabe och Knaus. Men de finns nog i många fler vagnar. Hobby har en egen konstruktion så där finns de inte.
Tyvärr tror jag att det är lite halvkass ställt med många av de större skåpen. Jag har iallafall hört många klaga.
Jag loggade tempen i och utanför mitt i ungefär en vecka för någon vecka sedan.

Gjorde såhär. Ställde in vattenflaskor i kylen. I en av flaskorna hade jag en temp.givare. För att mäta omgivande temp. hade jag en givare ute samt en i vagnen.
Skåpet ställt på tredje sträcket. Då pendlade det mellan 1,5 och 12,5 grader. Ute var det mellan 15-30 grader.
Kallast var skåpet när det var 15 grader i vagnen och ute. Varmast var det i skåpet när det var 30 grader ute, då var det 48 i vagnen.
Jag rörde inte vagnen under hela veckan jag mätte. Testade sedan att höja effekten till fjärde strecket. Då blev det konstigt nog mer is i skåpet men varmare medeltemp.

Med tanke på hur varmt det blev i vagnen så är det kanske inte så konstigt att skåpet inte orkar hålla kylan.
De mindre skåpen har i princip samma isolering och effekt.
Jag har inte lyckats få det att stänga av sig i år. Så kanske har det blivit bättre nu när det har gått relativt mycket.

2019-06-18 kl 11:21

Är det enbart kylskåp med beteckningen RM8501/8551 som beter sig såhär och står denna beteckning tydligt frampå skåpet, eller var ser man det? Vill ju kunna undvika dessa kylskåp om vi bytet vagn. Hobby har alltså egna. Är dom bättre?

Kanske tur man har en äldre vagn med rejält kylskåp... I vår Solifer från -02 kan jag få minusgrader i kylskåpet om jag drar på max. Ungefär hälften brukar vara lagom, även vid +30 ute. Då kör vi uteslutande på el och på 12V under färd (då sätter jag det på max, för säkerhets skull). Får vara glad så länge det håller, så man slipper byta, om nu nyare är sämre. Eller har det kommit bättre nyare nu? Jag har dålig koll på kylskåpsmarknaden för husvagnar... Men bra med såna här forum, så man kan utbyta erfarenheter.

2019-06-18 kl 16:42

Jag har en Polar från 2010, så detta skåp sitter nog i många modeller. Jag har nu torkat rent och "klämt lite" på alla kontakter, samt satt tillbaks kretskorten. Kunde nu tillfälligt stega upp temperaturgivaren, men fastnade efter något varv, dock en nivå upp med 4 dioder tända :-)
Har haft igång skåpet sedan igår kväll, och mätt under dagen. Tempen har legat på ca 2,7 -3,5 grader i kylen och runt -9,5 i frysfacket, utetemp runt 25 grader, så det måste man ju säga är godkänt!?!. Dock tomt skåp, kräver lite mer när det är fullt och öppnas och stängs vid normalt bruk såklart...

2019-06-18 kl 17:29

Fast när det är grejor i skåpet hjälper de till med att stabilisera kylan också. När väl drycker och annat är nedkylda, blir de inte varma i brådrasket igen.

2019-06-18 kl 18:35

Ja precis desto mer kalla prylar i kyl och frys, desto stabilare temp. Frysen har jag inte problem med. Den brukar ligga mellan -14 till -20 om man håller sig på trean. Jämför jag det nya skåpet med det gamla vi hade i Hobbyn. Så var det tjockare isolering och större kylapparat. Detta i ett skåp som var hälften så stort.
Det är altså inte bara utetemperaturen som styr. Utan nu är även temperaturen i vagnen viktigare då det är en större yta med tunnare isolering på nya skåp.
Förra sommaren bildades det kondens på hela framsidan av vårt skåp. Det har jag aldrig tidigare varit med om. Varken i Sverige eller utomlands.

JvA jag funderar lite på om det är en dålig lödning på kretskortet. Eller är knappen av membrantyp.Typ som i en TV-fjärrkontroll, om någon har skruvat isär en sådan så vet ni vad jag menar.

2019-06-20 kl 08:44

Håller med, säkert nån lödning eller kontakt som börjar ge sig. Ett nytt "kretskortskit" går på ca 1200 kr (hos åf) så om det känns som en begränsning i sommar så är det ju ingen jättekostnad att uppdatera.

• 19 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206