Så går det till att ta BE-körkort

Publicerad: 2022-08-31   Uppdaterad: 2023-04-18

Har du B-körkort och funderar på att köpa en ny bil eller husvagn? Då gör du rätt i att först av allt kolla upp om du får köra den nya fordonskombinationen. Det gjorde inte undertecknad, så jag fick gå till trafikskolan och ta BE-körkort. Så här gick det till.

”Jag ska byta bil nu i vinter”, sade min kompis Marcus. Hans Volvo XC60 hade gått 11 000 mil och tiden var kommen för en ny tjänstebil.

Jag hade suttit många gånger i passagerarsätet och tänkt att Volvon vore perfekt för mig. Fyrhjulsdriven och utrustad med dragkrok och stort lastutrymme. När köpchansen väl dök upp, slog jag till direkt och kände mig helnöjd.

Ända tills jag insåg att bilen var tung som ett as. Med min båttrailer på släp och mitt dåvarande B-körkort på fickan, skulle ekipaget överskrida den max tillåtna sammanlagda totalvikten för bil och släp om 3 500 kg. Med andra ord: gör om, gör rätt.

B96 ELLER BE?

Jag hade nu fem val som jag såg det. De tre första alternativen gick bort direkt då de skulle innebära att lägga kaptensmössan på hyllan alternativt byta ut bilen eller båten. De två återstående valmöjligheterna var att uppgradera mitt körkort till B96 eller BE. Det förstnämnda kallas även utökad B-behörighet och skulle via ett enklare körprov ge mig laglig rätt att framföra bil och släp med en sammanlagd totalvikt om 4 250 kg.

BE-körkort är däremot en körkortsbehörighet och skulle därmed kräva både godkänt kunskapsprov och godkänt körprov – alltså en dyrare och mer omständlig process. I gengäld skulle jag med BE-körkort ha laglig rätt att dra ett tungt släp med en totalvikt av högst 3 500 kg. I kombination med en rejäl dragbil, som klarar så hög släpvagnsvikt, skulle jag alltså få köra bil och släp med en sammanlagd totalvikt om 7 000 kg. Med förhoppning om att bli en frisk gammal gubbe, tog jag höjd för storvulna framtidsplaner och siktade på BE.

Så går det till att ta BE-körkort
”När du backar är det viktigt att vara förutseende, jobba med små rattrörelser, ha tålamod och hela tiden ’ha kontakt’ med släpet i båda backspeglarna.” Björn Carlsson ger sina bästa tips kring backning med (tungt) släp.
INSKRIVNING PÅ TRAFIKSKOLA

Jag kontaktade Axelhed Förarutveckling i Norrköping där jag köpte ett paket för BE-körkort, framtaget för den som redan har körkort behörighet B. Innehållet bestod av ett teoripaket med böcker och tillgång till digital frågebank liksom två dubbla körlektioner och lån av ekipage till körprov. Vi bokade direkt tid för kunskapsprov och körprov, eftersom väntetiden hos Trafikverket var cirka tre månader.

TILLBAKA I SKOLBÄNKEN

Teoristudierna blev en insikt om vilket ansvar man har som förare och hur mycket man egentligen måste känna till innan man tar plats bakom ratten. Särskilt utmärkande för BE och tungt släp var enligt min uppfattning vikten av att lasta – och säkra lasten – korrekt, den ökade bromssträckan, de specifika kraven på däck samt att den ökade vikten ställer ännu högre krav på god planering och ecodriving. Parallellt med studierna i böckerna gjorde jag även tester i den digitala frågebanken.

Så går det till att ta BE-körkort
Böckerna som ingick i teoripaketet. Därtill ingick inloggning till digital frågebank där man kunde göra massor av tester.
DAGS FÖR KUNSKAPSPROV

Kunskapsprovet skulle göras hos Trafikverket och man skulle infinna sig där 30 minuter före för att fotograferas. Sedan hade man 40 minuter på sig att via en dator svara på 60 frågor – varav 55 av dessa var ”skarpa”. Till varje fråga fick man välja mellan fyra olika svarsalternativ, varav endast ett var rätt. För att bli godkänd behövdes 44 rätt. Enligt min uppfattning speglade mina tidigare digitala provresultat mina kunskaper väl – och jag klarade kunskapsprovet. Vilken lättnad!

IN I FÖRARSÄTET

Nu hade tiden kommit för att börja övningsköra. Min trafiklärare Björn Carlsson gav mig mycket bra tips kring både säkerhetskontroll och körning. Han betonade vikten av att förstå varför man gör nämnda kontroll och att ta det väldigt lugnt när man gör den. På så vis blev det lättare att komma ihåg vilka saker man bör kontrollera före avfärd. Gällande körningen lärde jag mig framför allt att backa enligt en mycket pålitlig modell. Nycklarna var att vara förutseende, jobba med små rattrörelser, ha tålamod och hela tiden ”ha kontakt” med släpet i båda backspeglarna. Efter tre dubbellektioner, i trafik och på övningsfält, bedömde Björn att jag var redo för körprov.

UPPKÖRNING

Körprovet inleddes med att provförrättare Andrée Mineur bad mig göra en säkerhetskontroll. Efter att ha kontrollerat belysning, hjul och däck, drag, lastutrymme, last med mera ställde han några frågor om vilka lagar och regler som finns kring däck och tunga släp. Därefter väntade cirka en halvtimmes blandad körning i trafik.

Och tänka sig – jag blev godkänd!

Så går det till att ta BE-körkort
Godkänd! Provförrättare Andrée Mineur ger Niclas tummen upp.

BE-körkort

Innebär att föraren får dra ett (tungt) släp med en totalvikt om högst 3 500 kg. I kombination med en rejäl dragbil, som klarar så hög släpvagnsvikt, kan den maximala totalvikten bli 7 000 kg (3 500 kg dragbil + 3 500 kg släpvagn).

Tänk på!

Att du först av allt behöver ansöka om körkortstillstånd hos Transportstyrelsen och att det kan vara långa köer till både kunskapsprov och körprov. Var därför ute i god tid!

KOSTNAD FÖR MITT BE-KÖRKORT

TEORIPAKET: två dubbla körlektioner, hyra av ekipage till körprov: 6 200 kr
EXTRA DUBBEL KÖRLEKTION: 1 990 kr
KUNSKAPSPROV: 325 kr
KÖRPROV: 1 650 kr
TILLVERKNINGSAVGIFT: nytt körkort 280 kr
TOTALT: 10 445 kr
OBS! Priserna kan variera mellan olika trafikskolor.

Rulla till toppen