• 26 svar
Torrbollar
2007-03-05 kl 07:54

Hur många torrbollar har ni i era husvagnar?

2007-03-05 kl 09:02

När jag är inne,så finns det bara en...hehe..annars inga!

2007-03-05 kl 09:36

Jag har en torrboll i vagnen i vinter. Har ställt den i toautrymmet och skall se hur mycket vatten det finns i den. Vagnen har stått inne i vinter så det borde inte vara så mycket.

2007-03-05 kl 09:57

Jag har två torrbollar i vagnen och hittills är dom helt torra. Det blir nog inget vatten förrän det blir varmare väder. Vagnen står ute. Vanligtvis brukar de bli halvfulla till början av maj.

2007-03-05 kl 17:09

Det brukar räcka med en torrboll i vagnen men visst kan man väl ha två om
man räknar med mycke fukt

2007-03-05 kl 18:13

Jag har inga torrbollar för jag kör med lite värme på hela vintern.
Snustorrt.

2007-03-09 kl 20:19

Vi har en torrboll i husvagnen.

2007-03-11 kl 15:20

Vi har 2 st, en i varje ända av vagnen, och det funkar bra.

2007-03-16 kl 19:15

vi har 1 torrboll

2007-03-21 kl 16:57

Hej
Torrbollar värdelöst tycker jag.invesrera i en avfuktare istället.toppentorrt.
Häls Gitt

2007-03-21 kl 19:05

Jag håller med Zubac. Samma fenomen uppstår i vår husvagn.
Är det något fel ? Eller......?

2007-03-22 kl 01:38

Har tre torrbollar under vintern. Har tömt dem 2 ggr än så länge.

2008-07-17 kl 19:21

Har fått tips om att under vinterförvaring ha en hink med enris i stället för torrbollar, ska dessutom ge en behaglig doft i vagnen. Någon som provat detta?[quote user="klj"]Hur många torrbollar har ni i era husvagnar?[/quote]

2008-07-18 kl 00:10

Ang. torrboll.
Jag hade en torrboll i min gamla vagn i tre dygn. Då hade den stått i 4 år innan jag övertog den. Inte en droppe. Men jag kom på ett betydligt enklare sätt, och definitivt billigare. Ställ in ett öppnat paket knäckebröd i vagnen. Låt stå i ett dygn. Är de hårda och ätbara = torr vagn. Mitt knäckebröd var helt ok kan jag meddela.
/grandebarda

2008-07-19 kl 15:29

Har också hört att enris ska vara bra, men jag tror mera att det är för att det inte ska lukta instängt.
Jag brukar köra med en avfuktare på hösten innan jag ställer in vagnen och sen har jag en torrboll i under vintern men det brukar inte bli mycket vatten i den.

2008-07-21 kl 14:24

myckt vatten innebär fuktig vagn antar jag, orsak till detta isåfall? Vagnen måste ju ventileras även om man inte har värme på? Så stänga ventiler och sätta för ventilationen i lakluckorna är ju livsfarligt antar jag? Jag har ju sett folk som lägger en presenning över vagnen man kan inte tänka mig att det är bra?

2008-07-21 kl 18:13

Ingen torrboll alls här inte, hur gör ni som har torrbollar? Tar ni ur dynor etc. ur vagnen? Skulle tippa på att ni har minst lika mycket fukt i dessa i så fall och just av detta skäl anser jag torrboll vara helt överflödig. fanta_gbg, du ska absolut inte täcka över något i vagnen som har med ventilation att göra. Att lägga en presenning över vagnen är att be om fuktproblem och inget som rekommenderas. Låt vagnen stå som den är och ska du ha värme på i vagnen bör du ha 10-15°C varmare än den aktuella tempen utomhus därför blir även detta svårt att leva upp till. Fixar du inte detta så låter du antingen bli att ha värme på eller så ska du hålla rumstemperatur i vagnen. Själv så har jag min vagn stå utan värme utomhus, hade ju iofs önskat mig en torr loge att ha den i men garageuppfarten får duga.

2008-07-24 kl 11:08

Är det fuktig väderlek ute så blir det såklart mera fukt inne i vagnen även fast man ventilerar, kör man med värme så blir fuktigheten mindre. Eller om man kör med en avfuktare eller torrboll, men en avfuktare har ju en helt annan kapacitet än en liten torrboll. Täcka över sin vagn med en presenning är ju det sämsta man kan göra!
Att ta ur dynor och annat som suger åt sig fuktighet är ju bra om man har den möjligheten, eller om man kan förvara husvagnen i uppvärmt garage, men det är ju inte så vanlig.

2008-07-24 kl 15:02

jag har själv tänkt att tömma vagnen på dynor och förtält pga inbrott, vill inte bli av med tältet. Tar ni hem allt i vagnen,sängkläder och dylikt?

2008-07-24 kl 20:49

Nej vi använder vagnen året om så allt ligger kvar. Vi hade kvar täcken osv en vinter vi hade vagnen hemma också.

2008-07-25 kl 21:38

Jag brukar ta ur alla dynor och ställa in två torrbollar,dessutom har jag vagnen under ett plåttak. och det har funkat bra.

2008-09-15 kl 12:38

vart köper ni torrbollar i Göteborgs området?

2008-09-20 kl 16:25

På tex Clas Ohlsson, Biltema, Jula och större mackar mfl.
Eller så tillverkar man själv. :-)

2008-09-20 kl 16:43

....PatricS, du väntar säkert på frågan! Hur tillverkar man en torrboll själv (om man inte redan är det (!?!)./Roland

2008-09-20 kl 18:19

Från båtlivet: En hink på 10-15l, ett durkslag/sil som passar på hinken, fyll på med mycket vägsalt, billigare än köpt torrboll och rymmer bra mycket mer vatten = kräver inte tömning lika ofta. 1-2 st hemmagjorda torrbollar i HB/HV beroende på storlek och fukthalt. Finns olika sorters salt:NaCl, natriumklorid = tösalt = vanligt salt som köps på ICA/COOPCaCl, Kalciumklorid = vägsalt används för att binda fukt på grusvägar, finnsoftast INTE på ICA/COOP, byggmarknader, men brukar finnas på Lantmännen/Granngården. Magnesiumklorid säjs också fungera bra! NaCl fungerar INTE som fuktskydd, även om det också drar åt sig vatten."Torrbollen" innehåller CaCl. Kostar väl 25-35 kr för en 450 gr refill på affären. Eller drygt hundring på Lantmännen/Granngården för 25 kg (4-5 kr/kg). Glöm inte att stänga säcken/påsen ordentligt runt det som finns kvar, drar som sagt åt sig fukt fort och blir förstört.
Elektrisk avfuktare fungerar också bra - kanske inte behöver vara igång hela tiden.
SORRY!! Har nu lärt mig att inte skriva i WORD och sen kopiera å klistra in i forumet - hade gjort det så snyggt med uppdelade stycken osv. :-)

2008-09-30 kl 16:37

Köpe 2st till min 540:a och ställde i var sin ände av vagnen, skall bli spännande att följa hur det ser ut när man kommer upp och hur ofta man behöver byta

• 26 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206