Trött på Adria! / av Hedan

• 19 svar
Trött på Adria!
2020-07-01 kl 11:55

Vi har en Adria 573PT Modellår 2018. Förra året var den inne för att slangen gått sönder under det ned/uppfällbara handfatet. Då hade vi fortfarande garanti på vagnen och den lämnades således in på Engströms i Uppsala. Jag meddelade Engströms om att det borde finnas en slang som tål brytningen bättre än den som sitter original.

Nu har samma fel uppkommit igen på exakt samma ställe som den gick av förra gången. Engströms verkar ha fortsatt använda likadan slang som den som sitter som original. Jag tänker mig att det måste finnas många med samma problem? Adria har ju haft dom här handfaten tämligen länge. Varför monterar dom likadan slang igen?

Verkar inte helt lätt att byta själv heller då man måste riva ner WC för att komma åt att byta.

2020-07-01 kl 21:13

Min kompis, som köpte ny Adria förra året, var inte heller så glad i uppsynen när vattnet började läcka ut under sängarna. Inte samma ställe som din läcka, men samma fabrikat.

Jag har också haft vattenläckor i min Tabbert, men den var då tio år gammal. Visade sig vara en mutter till en magnetventil för toalettspolningen som kuggat över. Kanske på grund av frost? Vet inte om förre ägaren inte tömt vattnet tillräckligt väl.

2020-07-02 kl 06:27

Jag fick en annorlunda dusch i vår förra vagn, en Hobby 560 KMFE. Använde bara duschen till att tvätta barnens fötter. Men denna gången blev jag duschad istället. Vattnet kom från takspottarna istället för duschhandtaget. Anslutningen på kranen i taket hade spruckit och trillat av. Hela toataket är ett plaststycke så det blev inga skador, lätt att fixa men ändå störigt.
Vagnen var då 10 år gammal.

2020-07-02 kl 09:02

Med tanke på att du haft vagnen inne för samma fel för ett år sedan torde du kunna hävda reklamationsrätt även om garantin gått ut. Det är ju du som skall kunna bevisa att felet är ett ursprungligt fel och det torde förra reparationen kunna utgöra. Värt at ta en fight vidare genom ARN om det skulle va problem.

LMC 520/580 hte -06 som dras av en Ford Kuga 2.0 TDCI -14
2020-07-02 kl 20:11

Ska ställa ned vagnen till verkstaden på måndag. Det här är ju ett problem som alla Adria ägare måste råkat ut för om man använder wc och handfat. Som barnfamilj kan jag inte tänka mig att vi är ensamma om att använda den så. Nästa vagn om det nu blir någon ny så är fast handfat ett av våra krav. Känns som en mjukare och följsammare slang är lösningen på problemet. Blir kul och se vad dom monterar denna gången.

2020-07-03 kl 06:31

2018 var jag nära på att beställa en Adria Alpina på mässan. Men jag störde mig på det infällbara handfatet. När jag stod och dividerade med frugan så kom en kille in och kollade i badrummet. Han vände sig om till sin fru som var på väg in i vagnen och sa, du kan gå ut igen det är samma skitsystem med handfatet i denna vagnen. Nyfiken som jag är så frågade jag vad han menade. Då berätta han att de hade en Adria med samma problem som du Hedan. Så du är nog inte direkt ensam om det.

2020-07-03 kl 10:27

Jag har haft en Tabbert med uppfällbart handfat. Men den hade ingen slang till avloppet, utan det pluggades in/kopplades ur automatiskt när man fällde ner eller upp handfatet.
Kranen satt i den fasta delen, så den slangen påverkades inte.

2020-07-04 kl 08:16

Det var rätt smart faktiskt, någon som tänkte till lite. Idag tänker de också till. Fast mest energi läggs på att tänka ut hur de skall få saker att gå sönder utan att det är för uppenbart för slutkunden varför det gick sönder.

2020-07-04 kl 13:40

Adria borde ju kommit ut med någon ersättningsslang för länge sen som klarar av brytningen som blir när man fäller ned/upp handfatet. Eftersom nästan alla deras vagnar har den lösningen.

2020-07-04 kl 16:45

Nej, man tänker idag bara på hur det ska bli så billigt som möjligt att producera. Att det då fortare går sönder är en vanlig bieffekt, men inte det man främst är ute efter. Däremot görs livscykelanalyser på saker som tillverkas i sådana antal att det är motiverat, för att vara någorlunda säker på att grejorna inte går sönder inom garantitiden.

2021-08-17 kl 08:27

Har haft två vagnar med samma lösning. PÅ Alpina 663 behöver man endast ta bort delen under handfatet men på min nuvarande Altea 552 PK ser det ut som att man behöver ta bort även baksidan av toaletten. Skillnaden är att slangen nu är blå mot den förra gråa.

Dock funderar jag på om inte dessa fel tas av försäkringen för det är väl ändå ett läckage i vagnens fast monterade avloppsslangar.

Det är ju en sjukt dålig funktion men kanske finns det hopp om hjälp även om garantin gått ut?

2021-08-17 kl 21:38

Försäkringar brukar ha självrisker, så det är inte säkert det är meningsfullt även om det går.

2021-08-17 kl 23:08

Vi var sugna på att byta till nya 663 PT 2022 Tyvärr kommer detta inte ske p.g.a att handfatet fortfarande in/utfällbart. Fasta handfat finns ju tyvärr bara i Adrias större modeller. Hade hoppats på än ändring inför nya modellerna. Det blir ju också ett extra irriterande moment när man har varit på wc så ska man fälla ut handfatet sen upp det igen.

2021-08-18 kl 07:44

Hedan skrev:
Vi var sugna på att byta till nya 663 PT 2022 Tyvärr kommer detta inte ske p.g.a att handfatet fortfarande in/utfällbart. Fasta handfat finns ju tyvärr bara i Adrias större modeller. Hade hoppats på än ändring inför nya modellerna. Det blir ju också ett extra irriterande moment när man har varit på wc så ska man fälla ut handfatet sen upp det igen.

Kan bara hålla med. Det verkara vara en urdum konstruktion att ha ett fällbart handfat. Placeras handfatet i ett hörn (som det oftast är) så tar det knappt någon plats.

2021-08-18 kl 07:58

Någon som vet hur man gör på de där luckan under handfatet går ner till toaletten ? På min alpina skar jag bara bort silikonen och sedan var det kardborre på baksidan men på altean verkar luckan gå ner mycket längre mot toaletten. Med alpinan struntade jag i att lägga ny silikon och hade med en extra slang så om det blev problem tog det endast ett par minuter att byta

2021-08-18 kl 20:43

Finessen med det fällbara handfatet i den Tabbert jag hade var att det kunde vara betydligt större än ett i ett hörn.
Men de hade ju löst fällningen utan slang.

2021-08-18 kl 21:12

jhaeggma skrev:
Någon som vet hur man gör på de där luckan under handfatet går ner till toaletten ? På min alpina skar jag bara bort silikonen och sedan var det kardborre på baksidan men på altean verkar luckan gå ner mycket längre mot toaletten. Med alpinan struntade jag i att lägga ny silikon och hade med en extra slang så om det blev problem tog det endast ett par minuter att byta

Så är det ju på våran 573 PT 2018. När vi lämnade in den sa dom att dom måste riva bort hela wc'n för att komma åt slangen. Vilket känns rimligt när man kollar på hur det ser ut. Går inte att få in armen där för byte. /MH

2021-08-19 kl 10:09

Men vad i "glödheta". Jag har ju en gammal Adria 502 UP. Den är ju 20 år gammal.
Den har ju ett "riktigt" fast handfat.
Bygger dom sämre vagnar nu ??

2021-08-19 kl 16:46

Allting "utvecklas". Ibland för att det ska bli bättre, ofta för att det ska bli billigare.

• 19 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2023-04

• Husvagn & Camping 2023-03

• Husvagn & Camping 2023-02

• Husvagn & Camping 2023-01

• Husvagn & Camping 2022-12

• Husvagn & Camping 2022-11

• Husvagn & Camping 2022-10

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206