• 9 svar
Truma vs Alde
2010-01-06 kl 00:59

Personligen föredrar jag Alde men ni som vintercampat med Truma hur funkar det ? Går det att få bra värme med en Truma?? En nackdel med Truma är väl att luften blir lite torr och fläkten låter. Men kan man göra något för att minska luftens torrhet?? En sak som vore intressant att få reda på är ju vilket sätt som är mest effektivt och ger lägst engeribehov. Men det är väl inte enkelt få till nått sånt test..

2010-01-06 kl 07:16

Jag har provat truma värmaren på vintern,,,,,,och aldrig mer ska jag ha en sådan värmare, i allafall om jag ska campa när det kryper under 5 grader varmt ute ,,,

2010-01-06 kl 09:43

Jo det kan jag tänka mig att truma inte är helt lyckat på vintern men ändå bra få reda på då vissa objekt jag kikar på har Truma..

2010-01-06 kl 10:31

Jag är ju stark anhängare av Truma,visserligen så vintercampar jag inte..men med lite variationer på dragning av luft slangar så fungerar Truma också!Har aldrig hört att det var nån som har frysit ihjäl i vagnar med Trumavärmare trots att det är den mest använda värmekälla i Husvagnar och Husbilar!

2010-01-06 kl 11:44

Hade för ett antal år sedan en Hobby 730 med Truma värmare. Campade vid Hundfjället i Sälen en nyår när temperaturen sjönk ner mot -40 grader, och jag måste säga att det var en angenäm upplevelse. Kompletterade iof systemet med fler utblås, bl.a. ett slags radiatorer med hål i, som monterades på slangarna under fönstren. Satte också in fler utblås i sänglådorna som riktades mot golvet, så golvet var riktigt varmt och skönt. Åker numera en Cabby av nyare årsmodell, och jag kan konstatera att med Truman hade vi aldrig kondens på något fönster, vilket vi kan ha på morgonen i vår Cabby när det är riktigt kallt. Däremot gör vi av med mindre gasol med nuvarande vagn, men kan inte påstå att den är varmare än Hobbyn med luftburen värme.

2010-01-06 kl 13:21

Tack för den inläggen mio,den faktisk värmde!Jag har också havt vagnar med primus värme och måste säga,inget höjdare men med Truma helt anorlunda..visserligen som du ändrade lite,drog fram lite klenare under främre fönster och allt för lite pengar..mycket billigare att göra sånt i Tyskland..så som sagt,bra mycket bättre än vattenvärme!!

2010-01-06 kl 13:33

2010-01-06 kl 13:36

Varför hålla på och bygga om och kompletera med slangar hit & dit? ett Alde system är dragit från börjar runt alla väggar och fungerar utan ombyggnader, med ett system med vattenburen golvvärme är det görvarmt.

2010-01-06 kl 14:40

Har haft vagnar med Truma, Alde och Primus, med och utan golvvärme. Alla har sina fördelar. Truma ger en torrare värme (på gott och ont). Truma värmde upp vagnen snabbare men var mer ljudlig - lite justeringar krävdes för att få jämn och bra värme. Alde/Primus ger jämn och fin värme men avfuktar inte eller ger inte heller onödigt torr luft. På resande fot och många uppvärmningar från kall vagn uppskattade jag Truma, och fläkten är användbar även sommartid för svalare vagn. Primus/Alde e toppen i en vagn som bebos en längre tid, komfort och tyst. Golvvärme är riktigt fint, elslingor ger oftare jämnare och enklare reglerbar värme, men med vatten slipper man magnetfät etc. Jag har i äldre vagnar haft läckande system och uppskattade Truma för att risken för fuktproblem minskar i vagnen. Som nämnts har Truman alltid förbrukat mer gas/el.

• 9 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1711 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 770 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-08

• Husvagn & Camping 2022-07

• Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206