Truman blåser ut / av Ricky

• 6 svar
Truman blåser ut
2021-03-21 kl 09:23

Hej. Har en Truman 3002 och det verkar som att den inte tål hård vind. Den blåser ut och när jag startar om den så slocknar den nästan direkt om det blåser mycket. Är det ett känt problem? Är nybliven husvagnsägare så jag har inte så mycket erfarenhet.

2021-03-21 kl 18:57

Jag har bara haft en Truma, och det var nu ganska länge sedan. Men jag minns inga problem bara för att det blåste. Du får kanske montera vindskydd under golvet? För det är väl där vinden kommer åt att blåsa ut den, antar jag.

2021-03-22 kl 13:06

Istället för att gissa. Så är svaret på ditt problem, skorstenen. Vår förra vagn(Eifelland) hade samma problem att lågan blåste ut vid kraftig vind. Det finns speciella skorstens hattar att köpa från Truma. Men jag gjorde en egen lösning, jag tog ett avloppsrör i plast som jag hade liggandes (125mm?) Ca 200mm längre än skorstenen, änden klöv jag i 4 delar varav jag kapade bort 2 av flikarna de återstående flikarna vek jag ihop mot varandra och popnitade ihop. De bildade ett "tak" på röret. I toppen runtom borrade jag 2 rader med hål dia 20mm. Jag borrade även ett varv med hål nertill på röret. Skruva av hatten på skorstenen och trä på röret. Problemet löst. Detta görs på eget ansvar då jag inte kan lova att det inte är farligt pga kolmonoxid. Men därav hålen runtom både uppe och nere på röret, så att det blir ventilation genom röret. Hittar du ett rör med större dia så är det ändå enklare då du inte behöver göra något "tak" på röret eftersom du kan behålla hatten på, på skorstenen. På vår nya vagn(Adria) har jag inte samma problem konstigt nog. Lycka till.

2021-03-22 kl 13:51

Intressant att det kan bli sånt drag av att det blåser över skorstenen.

2021-03-22 kl 14:30

Tack för tips. Får väl kanske prova nånting sånt. Har för mig att jag har sett någon sorts skorstenförlängning någonstans också. Det var ju så att det blåste väldigt kraftiga vindar häromnatten (20-25 m/s) så det kanske inte händer så ofta.

2021-03-22 kl 15:17

Ja, det finns både förlängning och 2 olika sorters hattar till skorstenen. Jag vet inte hur mycket det blåste när jaag provade min "uppfinning". Men det var iallafall tillräckligt för att släcka pannan, och med röret så brann pannan hur bra som helst. Men vår Adria klarar betydligt mycke mer vind utan att släcka pannan. Vi var uppe på Flatruet i höstas och då blåste det så att vagnen gungade men pannan funkade bra.

• 6 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1679 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 610 fristående campingplatser och 739 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 330 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

• Husvagn & Camping 2021-05

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206