• 4 svar
Umvelt-plakette
2008-02-08 kl 21:09

Jag läste i senaste Caravanbladet att man från 2008 behöver ett miljömärke för att få köra in till centrum av vissa städer i Tyskland. Jag har tittat runt på några tyska sidor för att få mer info, men min tyska är inte den bästa så jag har nog inte fått koll på allt. Om jag förstod saken rätt så gäller märket i hela Tyskland och man behöver bara köpa märket en gång. Man kan visst köpa märket via en privat tysk sida, www-umwelt-plakette.de, för ca 300:- , men om man köper märket i Tyskland på TÜV (Bilprovningen) kostar det bara 5 euro. I Caravan-artikeln stod att man skulle ha med sig registreringsbevis och fabriksintyg (vad är det???) Jag har inte fått kläm på om det bara är att gå in på närmsta TÜV när man kommer till Tyskland och få märket på en gång eller måste tid beställas etc. Någon som vet? "Kabe-Tyskland" kanske, du bor ju i Tyskland och har kanske redan köpt märket.

2008-02-11 kl 18:14

Hej Frimanzon,
Det stämmer att det numera krävs en speciell miljödekal när du kör bil i Tyskland. Men det gäller bara i vissa städer och bara i de centrala delarna av städerna.
Så här skriver Motormännen på sin hemsida:
"För att få köra bil i de städer som infört Umweltzonen krävs en miljödekal, Feinstaubplakette, på vindrutan. Kravet gäller även utlandsregistrerade bilar (dock inte motorcyklar). Den som kör i en Umweltzone utan rätt sorts dekal riskerar böter på 40 . Zonerna skyltas med ett särskilt vägmärke, som visar vilken dekalvariant som krävs. Umweltzonen finns än så länge bara i några städer och omfattar bara de centralare delarna. En rad större städer tänker inte införa några zoner, åtminstone inte tillsvidare. Av de städer som infört eller kommer att införa zonerna under 2008 ligger flertalet i delstaten Baden-Württemberg i sydvästra Tyskland. Det cirkulerar olika uppgifter om vilka de är. Följande uppräkning lämnas med reservation för eventuella fel".

Centrala Berlin, Hannover och Köln är Umweltzonen sedan 1 januari 2008.
Från 1 mars centrala Mannheim, Stuttgart, Tübingen, Ilsfeld, Reutlingen, Schwäbisch-Gmünd och Leonberg.
Från 1 juli Pleidelsheim. "
Läs mer på www.motormannen.se Se rubriken Resan, Bila i Europa och Avgifter & restriktioner.
Hoppas detta ger svar på din fråga om Tysklands nya miljödekal!
Hälsningar Jenny

2008-02-11 kl 20:23

Hej. Jag skickadeen e-post till info@umwelt-plakette.de <info@umwelt-plakette.de tillsammans med bilpapperen som jag scannade in. Svaret kom dagen efter och jag ska betala 6 euro. Sen ska plaketten skickas hit. det kostar att lösa ut den med några pengar till. Annars finns det en förtryckt sida att använda http://www.umwelt-plakette.de/int_schweden.php?SID=g6u34hhhkq6fc14mgvourahfj7 så kan ni skicka efter märket.

2008-03-03 kl 15:54

Hej.
Jag gjorde enl. M på engelska:
Mejla en beställning på engelska eller tyska till kfz-zulassung@labo.verwalt-berlin.de Ange bilmärke, modell och motorvariant, första registreringsdatum och typgodkännandenummer. Precisera om bilen är bensin- eller dieseldriven. Scanna registreringsbeviset och bifoga som bilaga. Så småningom får du svar med begäran att betala in expeditionsavgiften 6 till ett tyskt bankkonto. Dekalen skickas sedan hem till dig med post.
Detta kostade endast 6 Euro och kom hem i brevlådan efter ca 1 vecka.
MVH/***

• 4 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1664 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 608 fristående campingplatser och 735 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 321 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206