Underhållsvärme under vintern / av Anonym 413242929

• 19 svar
Underhållsvärme under vintern
2009-09-29 kl 10:42

230 V...12V...Batteribrytare på battericentral...Batteribrytare på manöverpanel...cirk.pump 230V...cirk.pump 12V...inställn. endast varmvatten.............
Vad driver vad, vid vilka inställningar? Jag blir yr i huvudet när jag läser instr.boken till min Polar 560 LB -05. Kan nån vänlig själ tipsa mig hur jag får underhållsvärme på 5-10gr?
Kan jag tömma alla tankar, inkl varmvattenberedaren, och köra på läge I enligt instr.boken (sid. 51) på manöverpanelen=cirk-pump o varmvatten igång (o termostaten på lägsta)? Kommer inte varmvattenbered att skadas då. OBS att vid "lägsta" läget, går också varmvattnet, måste alltså stänga av elpatronen men då får jag ju ingen värme alls.
Alternativ, om jag ställer in en frostvakt 230 V, ansluter 230V till vagnen, elpatronen urkopplad, ställer cirk.pump på 12V och sätter båda batteribrytarna på OFF, tar ut batteriet för förvaring i garaget och endast har på huvudströmbrytaren (för att få i,n strömmen till ett vanligt vägguttag inne i vagnen) så kan väl inget "stå och gå" i vagnen?
Som ni märker är jag något förvirrad av hela systemet och behöver all hjälp jag kan få.
Tack på förhand

2009-09-29 kl 18:19

Ska du använda vagnen under vintern eller bara ha den uppställd ? Töm vattentanken och varmvattenberedaren när du inte använder vagnen. Använd avluftningarna också om du har sådana.12 volt används för att driva cirkulationspumpen när du inte är inkopplad på 230 v. Svårt att svara då jag inte vet hur du ska använda vagnen.

2009-09-30 kl 14:40

Tack för svaret!
Vagnen skall vara uppställd hela vintern och grejen är att jag inte vill riskera att cirk.pump, vvberedare eller annat aktiveras när jag kopplar vagnen till 230V (för att få ström till uttag för frostvakten jag tänkt ställa in i vagnen). Är det så att allt drivs via batteriet borde det ju inte vara några problem eftersom det skall vara bortkopplat. Problemet är att jag bara gissar hele tiden!!!!!!

2009-09-30 kl 15:24

Har du tänkt klart när det gäller att du skall ha "värme" på? Har du övertygat dig själv att du skall ha värme och i så fall varför?

2009-09-30 kl 19:55

Kan du inte låta bli att trycka in knappar?? i manöverpanelen för värme/beredare/cirkpump isåfall har du väl ändå 230V i uttagen så att du kan använda din frostvakt.
I princip kan du väl välja att antingen ta ur batteriet eller ha det på underhållsladdning via 230V.
Lycka till !!

2009-10-01 kl 10:58

Tack ni som svarat! Jag tror jag vet hur jag skall göra nu.
På frågan om varför jag vill ha värme på under vintern är svaret att jag inte tycker det känns bra att den tidvis blir "djupfryst" även inuti om det blir en längre köldperiod, kanske inte gör något, men för säkerhets skull........!? När det gäller kommentaren om att att låta bli att ställa knappar på ON vad gäller beredare m m, så är det så att vissa knappar bara kan ställas in på t ex cirk.pump 230V eller 12V eller reglaget för varmvattenbered. som kan ställas in på; cirk.pump och varmvatten eller bara varmvatten. Dessa båda knappar kan alltså inte ställas på ON - OFF vilket hade känts enklare att förstå.
För övrigt tycker jag att detta forum är en guldgruva för en nybörjare som mig, har suttit ett antal timmar och hittat en massa matnyttigt, och speciellt roligt är att ytterst få skall briljera och vara sarkastiska och ironiska vilket ofta är fallet i andra forum. Kanske ligger något i att husvagnsfolk är enkla och jordnära och inte har så stort behov av att göra sig märkvärdiga hela tiden.
Som sagt, tack för råden!!

2009-10-01 kl 11:33

Trevligt att du gillar forumet. Tyvärr är det alldeles för få som skriver här. De flesta verkar mest vara inne och läsa. Skulle vara roligt om fler deltog mer aktivt. Ytterliggare ett litet tips i denna tråd. Förstår att du vill ha värme på vagnen under vintern, det känns mest logiskt. Hade också den känslan när jag hade köpt vagn. Jag har ändrat uppfattning om detta, eftersom vagnen är byggd för att tåla klimatförändringar och tar ingen skada om den får stå kall under en vinter. Se bara till att du har tömt vattentank, gråvatten och varmvattenberedare. Kolla även glykolen. Se till att du ställer upp dynorna, öppnar skåpsluckorna och att ventilationsintagen är fria. Ta ut matvaror och ställ kylskåpet på glänt. Ta in batteriet och ställ det på underhållsladdning med en smartladdare. Jag brukar även sätta in 2-3 torrbollar. Har jag glömt något ?

2009-10-01 kl 14:57

Nja glömt och glömt något......Jag kommer inte ihåg om det var du Frank som förra vintern rekomenderade att lägga lite enris runt stödben och däck för att hålla mössen på avstånd? Vet att många gör så och har inte haft problem med mössen därefter.Min vinterförvaring sker utan någon som helst värme och inget har tagit skada av kylan om man bara ser till att tömma alla tänkbara och otänkbara vattenbehållare. Jag antar att både du Frank som jag, och även andra, haft svårt att hitta vredet för att tömma värmepannan. Just det vredet sitter i Kaben väl dolt under den tjocka svarta isolerningen som finns runt skortstenen (tror jag det är) och nere mot golvet.
Sedan vill man ju ut och titta till vagnen någon gång i julhelgen och kanske också i februari och då också tömma/fylla på torrbollarna. /Roland

2009-10-01 kl 15:24

[quote user="ostbergr"]
Sedan vill man ju ut och titta till vagnen någon gång i julhelgen och kanske också i februari och då också tömma/fylla på torrbollarna. /Roland [/quote]
Får ni nått i torrbollarna?
Vi har vagnen i funäsdalsfjällen och vi har slutat med torrboll. Fick aldrig mer än någon droppe på botten. Det är säkerligen betydligt torrare luft där än om man har den stående runt de södra kusterna på vintern. Men som sagt, får ni en massa vatten i dem och dessutom byter under vintern?
Vår vagn står utkyld mellan att vi är i vagnen och värms upp inför vår ankomst, 30-35 grader kallt brukar det kunna vara under den mörkaste perioden men någon skada har vi inte varit med om. Man får ju tömma vatten o kolla så man inte har något i skåpen som kan frysa sönder.

2009-10-01 kl 15:50

Ja jag får ca 0,5 liiter vatten/torrboll. Alltså sammanlagt 1 liter under vintern. Jag har aldrig behövt fylla på med ny refillpåse eftersom det alltid har funnits salt kvar i påsarna när jag tittat till vagnen någon gång i februari. Vagnen står inne från november till början av april. Visst har det betydelse var i landet man står och ju längre norrut vi kommer ju torrar brukar ju luften vara och då blir det nog inte mycket vatten i skålen. Men även det lilla kan ju vara gott att bli av med i inredning och annat som kan ge mögelangrepp.

2009-10-01 kl 16:29

[quote user="goteputte"]
Tack ni som svarat! Jag tror jag vet hur jag skall göra nu.
På frågan om varför jag vill ha värme på under vintern är svaret att jag inte tycker det känns bra att den tidvis blir "djupfryst" även inuti om det blir en längre köldperiod, kanske inte gör något, men för säkerhets skull........!? När det gäller kommentaren om att att låta bli att ställa knappar på ON vad gäller beredare m m, så är det så att vissa knappar bara kan ställas in på t ex cirk.pump 230V eller 12V eller reglaget för varmvattenbered. som kan ställas in på; cirk.pump och varmvatten eller bara varmvatten. Dessa båda knappar kan alltså inte ställas på ON - OFF vilket hade känts enklare att förstå.
För övrigt tycker jag att detta forum är en guldgruva för en nybörjare som mig, har suttit ett antal timmar och hittat en massa matnyttigt, och speciellt roligt är att ytterst få skall briljera och vara sarkastiska och ironiska vilket ofta är fallet i andra forum. Kanske ligger något i att husvagnsfolk är enkla och jordnära och inte har så stort behov av att göra sig märkvärdiga hela tiden.
Som sagt, tack för råden!!
[/quote]

Aha ja jag skrev frågetecken efter knappar :-)
Finns det någon knapp som på vissa Adrior med att välja car/caravan på.På vissa adrior så väljer detta då 12v ifrån bil eller batteri vilket innebär i praktiken att det blir en strömbrytare för all 12V.
Får jag fråga hur du löst problemet ??

2009-10-01 kl 16:35

Jag fyller 3 torrbollar på en vintersäsong och saltet är slut på våren. Beror nog på att vi använder vagnen regelbundet under vinter och att den står kall däremellan. Fukten har ju en förmåga att frigöras från kall luft till varm luft. I min vagn sitter det en Alde 3110 som panna. Tömmningkranen har ett gult vred nere vid golvet bredvid pannan.

2009-10-01 kl 16:51

Även jag använder torrbollar (3 st) och även under sommaren. Det blir gott om vatten i dem och jagt får byta salt i sept, febr och under sommaren.
Tidgare hade jag värme på under vintern, men då använde vi vagnen ganska ofta på helgerna. Det är inte bra att värme upp, vistas i vagnen och sedan koppla ned. Då blir det kondens och ev fuktvandring i väggar och tak. Alltså, avser man att använda vagnen hyggligt regelbundet bör underhållsvärme vara på annars går det bra att djupfrysa den.

2009-10-01 kl 18:27

Har man vattenlås på avloppen bör man nog komma ihåg att tömma dem också!

2009-10-04 kl 13:20

Varför ha underhållsvärme på om man inte ska använda vagnen, det behövs inte ens om man använder den vintertid. Men man måste vara noga med att tömma allt vatten och låta kranar och avluftningar vara öppna.
Jag använder vagnen på vintern och torrboll hade jag i min förra vagn (Hobby 650 -05) och fick ca 0,5dl vatten varje månad. Nu har jag en Kabe -08 och det blir inte en gnutta vatten i torrbollen så det är skillnad på vagnar och inte bara var man står.

2009-10-11 kl 19:53

Hej Vipelyckan, jag har ingen knapp Car/Caravan, vet faktiskt inte om det är kopplat så att ström tas från bilens batteri under färd, har bara varit ute lördag-söndag ett par ggr än så länge, nyss köpt vagnen, så jag försöker lära mig allteftersom, men det kommer att ta lite tid att lära sig alla funktioner.
En annan sak, någon nämnde hur man skulle undvika problem med möss, vilken typ av problem kan möss orsaka, kan de ta sig in i vagnen via ventilation eller orsaka skador på annat sätt???

2009-10-11 kl 20:47

Hej Goteputte
Om du tittar i handsken på husvagnen och räknar stiften där så kan du se vad du har kopplat vagnen till bilen med. Har du tretton stift i handsken så har du med all säkehet ström från bilen och bl.a. backljus på vagnen. Kontrollera detta så får du se.
Hälsn
Ronny

2009-10-22 kl 20:30

Hej, Vi tömmer ur färskvattentanken och öppnar kranarna. Vi har ett oljefylt element i vagnen som står på ca 8 grader hela vintern man vill ju inte slita på elpatronen.

2009-10-22 kl 23:23

Musen är ju en gnagare, och kommer den in i vagnen/bilen så kan det provknapra på i princip allting. Textilier, elledningar, vattenslangar m.m.
Ett gyllene måste är att plocka ur allt i mat- och dryckväg som doftar. Jämför med sommarens getingar samt myror som hittar till varenda plats där man har saft eller annat som är sött.
Har man förvaringsmöjligheter är det tryggt att också plocka ur dynor, madrasser, sängkläder m.m. för att slippa skador på dem om mususslingarna tar sig in. Det fordras bara någon halvcentimeters springa (har jag läst någonstans) för att de skall kunna ta sig in. Klura ut var du skulle försöka ta dig in om du vore mus! Ja så var lösningen klar med att täppa till för dig själv innan du tog dig in!!!
Det finns en del tips här på forumet i olika tråder under varierande rubriker på hur man undviker mössen. Sök runt där du hittar bra ord i rubrikerna. Ett tips är att lägga enris runt stödben, stödhjul och däck.Lycka till med skyddsåtgärderna./Roland

• 19 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206