Vårda taket? / av Jayman

• 7 svar
Vårda taket?
2018-02-27 kl 22:39

Hej!
Har sedan 1 år en Adria 563 (2004). Kulhamrad kaross och matt tak. Bra skick!

Förra säsongen gjorde vi en totalrengöring utvändigt, men blev lite ställda av taket. Taket är ju matt, lite sträv yta. Vi skrubbade (ståendes på stege med förlängningsskaft) och körde skonsam mögel- och fettlösning för att få bort allt gammalt nedfall och ingrodd smuts som binder fukt. Resultatet blev riktigt bra! Rent.

Nu till frågan. Hur skyddar vi den nu rena takytan, i vår? Lägga nån typ av vaxbehandling, eller annan lösning?
Vill främst få en mer vattenavrinnande yta. Det matta originaltaket är ju som "en svamp" haha.

Nån som gjort nåt åt sitt tak?

2018-02-28 kl 13:19

Jag har tvättat taket med Globex 80 med vax. Sen kan man ju såklart vaxa taket en gång efter detta om man vill, men jag vet inte hur det blir att vaxa ett matt tak? Men Globex 80 med vax höll taket rent och fint hela förra säsongen iaf. Att tvätta taket en gång per säsong känns helt ok tycker jag.

2018-02-28 kl 22:31

Tack, ska kolla Globex 80. Ja, en omgång vax skulle nog inte skada.
Men hur kommer man åt med polermaskinen? Vågar jag krypa på taket (75kg) eller bygga nån typ av travers över vagnen? Eller skicka upp sonen :-)
Ja, vagnen kommer få årlig tvätt. Förra och förrförra ägaren var inte direkt putspedanter, så det krävs lite extra arbete nu...

2018-03-01 kl 07:13

Jag kröp på taket. Jag ha dock upp nåt för att fördela vikten så man inte står med knäna direkt på taket, då blir det bulor. Jag hade lite spill kvar sen vi la typ klickgolv inne, då en hel sån (vad kan den vara, 25 cm x 80 cm) skiva plus en tredjedels sån skiva att flytta runt och lägga knäna på. Tog av mig skorna med så jag inte skulle göra märken med dem..

2018-03-01 kl 21:09

Jag använder knäskydd, sådana som hantverkare brukar ha, tillräckligt mjuka för att det inte ska bli bucklor på taket.
Finns speciella hantverkarbyxor med fickor för knäskydd, annars så är det bara att tejpa fast dem över knäna, och skorna av precis som PJ skriver.
Brukar tvätta och vaxa taket 1 gång om året.

2018-03-02 kl 08:11

Tänkte försöka slänga upp bilder på min taktvätt före och efter. Det ser renare ut på förebilden än det var. Det är alltså resultatet av en tvättning med Globex 80 med vax (finns även utan vax, men det känns som att det är en vinst att köpa den med vax). Tvättningen gjordes med hink och svamp (tror blandningen vad ungefär den normala som anges på Globexflaskan) och sen spolade jag bara av med trädgårdsslangen. Det tog mig nånstans, totalt från att jag gick ut från huset tills allt var bortplockat, kanske 45 minuter, eller en timme. Och då stressade jag inget alls. Lättjobbat med andra ord.

Hoppas bara det funkar att dela länken från google foton...

Bilder

2018-03-03 kl 11:59

taket på min -80 Solifer Artic var helt matt och aluminiumet trädde fram på vissa ställen.Använde en aluminium sprayprimer till fläckarna sen mattade jag ner hela taket, maskerade rengjorde med rödsprit och rollade sedan över det med vit lackfärg. Efter någon månad lade jag på Turtle bilvax. Taket blev som nytt.

• 7 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206