• 5 svar
Värme Kabe
2021-09-26 kl 11:55

Hej alla , någon som har upplevt att det blir för varmt i husvagnen , Bröt all el i vagnen som försäljaren sa att jag kunde prova , ställde in temp på 15 grader och efter tre dagar var det 29,5 grader, gott med värme men inte för mycket .
Någon som vet vad det kan bero på ?
MVH Nicke

2021-09-26 kl 12:10

Jag hade samma problem med vår Solifer när vi just köpt den. Pannan gick kostant och det blev "bastu" i husvagnen. Det visade sig vara Aldepanelen det var fel på. Firman skickade mig en ny med posten som jag själv bytte och sen dess har det fungerat som det ska.
Jag har den här modellen i min vagn:
https://www.campingvaruhuset.se/varme-kyla/alde-varme/manoverpaneler-tillbehor/manoverpanel-med-inbyggd-termostat-prior-230-volt?gclid=Cj0KCQjwtMCKBhDAARIsAG-2Eu_VH0leCvD1pHcEP9_0-evSJApC30r78O0jD6dKsdNTWdCo6l7benMaAiZrEALw_wcB

2021-09-27 kl 06:15

Är det en ny eller gammal Kabe?
En kompis har en ny och hade samma problem.
På den var det en inställning för golvvärmen.
Man kan ställa in på att gå hela tiden, eller att den styrs över termostaten precis som radiatorerna. Det är en Alde 3020 i den.

Jag tror tanken är att man skall låta golvvärmen gå hela tiden och ställa in temperaturen via shuntventilen vid pannan. Då kan golvet hålla sig ordentligt varmt hela tiden. Men det krävs då att det är såpass kallt ute att golvet inte ensamt värmer vagnen, utan hjälp av radiatorerna behövs för att hålla inställd temperatur.

Efter ändrade inställningar så blir golvet inte lika varmt. Känslan är mer att det inte blir kallt.

På min egen vagn (Knaus) så är golvvärmen kopplad till samma pump som radiatorerna.
På hösten brukar jag använda inställningen att pumpen går vi termostat. Cirkulationen stannar vid uppnådd temperatur.
Men vid minusgrader ändrar jag så att pumpen går hela tiden, då värmer pannan bara vattnet så mycket som det behövs för att hålla rätt temperatur i vagnen.

Men berätta vilken panna du har i din Kabe så finns det säkert någon som vet mer exakt hur den fungerar.

2021-09-27 kl 07:12

Beroende på, som David skriver, vad du har för panna, så kan det ju kanske finnas olika anledningar. I vår vagn har vi Alde 3020HE och där kan du tex välja vilken tempgivare som pannan ska styra efter. Den fram vid soffan, den bak vid sängen eller automatiskt (typ att pannan själv väljer tror jag?). Kolla vilken din panna är inställd att styra efter, vad jag läst mig till så kan det blir lite konstiga resultat när den står inställd på automatisk. Däremot vet jag inte om tidigare modeller av Alde har den inställningen?

2021-09-27 kl 15:24

Exempelvis Alde 3010 utrustades ofta med den här termostaten. Som standard har den en givare i själva termostathuset. Man kan utrusta den med en yttre givare. Då används den istället. Men man kan bara ha en yttre givare inkopplad samtidigt.

• 5 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1667 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 626 fristående campingplatser och 731 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 310 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2021-12

• Husvagn & Camping 2021-11

• Husvagn & Camping 2021-10

• Husvagn & Camping 2021-09

• Husvagn & Camping 2021-08

• Husvagn & Camping Nr 7 2021

• Husvagn & Camping 2021-06

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206