Varmvattenberedaren släpper tillbaka vattnet / av Mossebo

• 23 svar
Varmvattenberedaren släpper tillbaka vattnet
2018-02-26 kl 12:30

Blev en lång rubrik...
Problemet vi har är att varmvattenberedaren inte behåller vattnet. Utan det rinner tillbaka ner i tanken igen.
Fyller vi upp beredaren och väntar några minuter så kommer det ändå inget vatten i kranen. Utan måste fylla upp beredaren ingen.
Vad kan ha hänt? Vagnen står med värme på vintertid så tror inte att nått frusit. Vi tömmer även ut vattnet efter varje resa.
Läcker inget under vagnen eller innuti så tror inte att nått frusit sönder. Trots värmen.
En vild gissning är att det kommer in luft via någon koppling i beredaren? Är det någon som råkat ut för detta tidigare? Vi använder aldrig toaletten. Men denna har väl inget att göra med varvvattenberedaren? Detta vattnet tas väl direkt ifrån tanken?

2018-02-26 kl 12:48

Hej Mossebo !

Vad har du för panna eller varmvattenberedare?

2018-02-26 kl 12:59

Mossebo skrev:
Blev en lång rubrik...
Problemet vi har är att varmvattenberedaren inte behåller vattnet. Utan det rinner tillbaka ner i tanken igen.
Fyller vi upp beredaren och väntar några minuter så kommer det ändå inget vatten i kranen. Utan måste fylla upp beredaren ingen.
Vad kan ha hänt? Vagnen står med värme på vintertid så tror inte att nått frusit. Vi tömmer även ut vattnet efter varje resa.
Läcker inget under vagnen eller innuti så tror inte att nått frusit sönder. Trots värmen.
En vild gissning är att det kommer in luft via någon koppling i beredaren? Är det någon som råkat ut för detta tidigare? Vi använder aldrig toaletten. Men denna har väl inget att göra med varvvattenberedaren? Detta vattnet tas väl direkt ifrån tanken?

Om du har kvar vagnen med Alde 3010 i så kan det vara backventilen som gjort sitt. När vatten värms upp så expanderar det och när trycket avtar (stänger pumpen) så finns det en möjlighet att det trycks tillbaka till färskvattentanken.

Det är det ena och då du inte har vatten under vagnen så bör ju avtappningen vara stängd.

Glömde:

Det slog mig också att ifall du har kontrollerat inne i vagnen så det inte är blött någonstans. Det kan också vara en läcka på en slang eller att någon koppling har släppt.

Tar det sista också:

Det har även hänt att gummipackningen vid värmepatronerna har läckt så kontrollera runt pannan att det inte är blött (.

Är du ovan så bör du lämna in den för service då.

2018-02-26 kl 14:07

Om jag tolkade dig rätt i en annan tråd finns det tydligen vagnar som har varmvattenberedaren på högre höjd än färskvattentanken också. De behövs det inte ens någon expansion av vattnet för att det ska rinna tillbaka, utan det räcker med en ventil som inte stänger.
I min vagn ligger både tank och beredare på golvet. Högsta punkten på slangen mellan dem ligger ovanför både beredare och tank, så där töms inte beredaren i alla fall, även om det är öppet bakåt.

2018-02-26 kl 14:19

Kabe royal 560 -10 Glömde detta :-)
Är väl en alde 3010 i denna vill jag minnas. Har oxå haft tanke på en backventil. Var sitter denna isåfall?
Gissar på i närheten utav vv beredaren?
Vagnen skall in på service så fort kylan avtar något. Men ville lägga ut frågan här så att man kan utesluta några vanliga fel.

2018-02-27 kl 20:52

Backventilen torde sitta helt nära vattentanken. Alternativt på själva pumpen. Det är ju så att kallvattnet är en krets som matar värmeberedaren och all kallvatten förbrukning.

Skalhamnsbo. (Nära Lysekil)
Bor i en Cabby 650+L. Helårscampar plats 5 på Åsleröds Camping och Vandrarhem i Fjällbacka FC44.
2018-02-28 kl 13:22

Nu kan jag vara ute och cykla då jag inte har helt koll på husvagnssystem. Men i vanliga värmesystem så borde backventilen isf sitta nära beredaren för att förhindra att varmvatten letar sig tillbaka in i ingående rör i så stor utsträckning som möjligt. Det känns mest logiskt, men det är som sagt bara grundat på mina tanker utan att ha koll på hur systemet ser ut i vagnen.

2018-02-28 kl 13:56

PJ skrev:
Nu kan jag vara ute och cykla då jag inte har helt koll på husvagnssystem. Men i vanliga värmesystem så borde backventilen isf sitta nära beredaren för att förhindra att varmvatten letar sig tillbaka in i ingående rör i så stor utsträckning som möjligt. Det känns mest logiskt, men det är som sagt bara grundat på mina tanker utan att ha koll på hur systemet ser ut i vagnen.

Kommunala system kräver backventiler vid ingång till ev. varmvattenberedare men i egna system (pump på gården) så är det upp till montören.

I Husvagnar Bör backventilen sitta som KjellO sa tidigare på den utgående kallvattenledningen eller inbyggd i pumpen. Det sorgliga är nog att denna ventil är egentligen ganska klen och tål oftast inte baktryck över det som sägs i instruktionsbok eller som pumpleverantören säger i sin information. I regel runt max 2 Bar.
Om det inte är byggt som ett högtryckssystem.

2018-03-01 kl 07:21

Ok, som sagt, jag vet inte hur det brukar se ut i husvagnssystem, jag har inte studerat dessa så noga.
I de flesta villasystem så tror jag nog det sitter en ventilkombination med blandningsventil, säkerhetsventil och backventil och jag gissar att även om det är upp till montören så tror jag de flesta system görs på samma sätt. MEN, det är ju helt off topic här och inget vi behöver diskutera i den här tråden.

Jag böjer mig för det ni skriver angående placeringen av backventilen. :) Men i jakten efter backventilen, så kan det kanske vara ett tips att en backventil brukar markeras med en pil i det kopplet den sitter. Sitter den inuti ett plaströr så KAN det finnas en pil på det plaströret som visar flödesriktningen. Men det är lååångt ifrån säkert att det finns nån märkning. :)

2018-03-01 kl 08:33

PJ skrev:
Jag böjer mig för det ni skriver angående placeringen av backventilen. :) Men i jakten efter backventilen, så kan det kanske vara ett tips att en backventil brukar markeras med en pil i det kopplet den sitter. Sitter den inuti ett plaströr så KAN det finnas en pil på det plaströret som visar flödesriktningen. Men det är lååångt ifrån säkert att det finns nån märkning. :)

Inte ens en pil som markerar var den sitter, det finns även en fin bild som talar om vad den sitter. Speciellt då på det dränkbara pumpar där backventilen sitter direkt på utgången på pumpen eller strax därefter (typ Kabe) i en del andra dränkbara så är den inbyggd i pumpen liksom även på en del tryckvattenpumpar.

Handhavandet framgår också väldigt bra när det gäller dränkbara (även tryckpumpar). Efter att tömning av tanken skett så skall man lyfta upp pumpen och vända den upp och ner så det sista får rinna ur så det inte står kvar över backventilen vilket får till följd att backventilen kan frysa sönder.

Framgår av dom flesta handböcker som har backventiler inbyggda (speciellt i Svenska handböcker).

Se gärna sidan 84/85:

https://www.kabe.se/documents/manuals/Instruktionsbok_2010-se.pdf

En enkel bra handledning.

2018-03-01 kl 08:38

PJ skrev:
Ok, som sagt, jag vet inte hur det brukar se ut i husvagnssystem, jag har inte studerat dessa så noga.
I de flesta villasystem så tror jag nog det sitter en ventilkombination med blandningsventil, säkerhetsventil och backventil och jag gissar att även om det är upp till montören så tror jag de flesta system görs på samma sätt. MEN, det är ju helt off topic här och inget vi behöver diskutera i den här tråden.:)

Det var ju du själv som påbörjade denna utsvävning så varför lägga en syrlig kommentar om detta då?

2018-03-01 kl 09:24

Nu känns det som att det vore kul att sväva ut lite grann...

Bara som information så kan det nämnas att det finns två system för backventiler i kommunala vattenförsörjningsanläggningar.

Det ena heter stopp för återströmning (återströmningsskydd) och skall uppfylla Svensk standard SS­­‑EN 1717 och den sitter oftast i anslutning till mätarutrustningen vid ingången till resp. fastighet och det andra är om en vattenvärmarkälla är ansluten till en förbränningspanna i eller vid sidan om eller om vattenvärmarkällan är El försörjd för uppvärmning så skall det uppvärmda vattnet förhindras att återgå till inloppets kallvattenintag med en "backventil".

Lite överkurs men det gör nog inget... :)

2018-03-01 kl 10:34

Nä, lite överkurs är aldrig fel. Just den du benämner som backventil är den jag hade i åtanke.

2018-03-01 kl 10:36

Hagbard skrev:
Det var ju du själv som påbörjade denna utsvävning så varför lägga en syrlig kommentar om detta då?

Nej nej Hagbard, nu missförstod du mig helt. Det var absolut ingen syrlig kommentar mot dig, utan bara ett konstaterande att JAG var påväg långt off topic, precis som du skriver.

2018-03-01 kl 11:06

PJ skrev:
Hagbard skrev:

Nej nej Hagbard, nu missförstod du mig helt. Det var absolut ingen syrlig kommentar mot dig, utan bara ett konstaterande att JAG var påväg långt off topic, precis som du skriver.

Bra, lite stingslig idag, 25 minus 1,5 meter snö så va 17 begär man.

Men annars glad för det är 1 mars och vårdagsjämningen ser ut att vara lååångt borta.

Men hoppet är det sista som sviker...:)

2018-03-01 kl 11:13

Stingslig får man vara ibland när dagen inte är som man önskar. Hade faktiskt gärna bytt med dig, älskar snö. :) Fast kylan vi har över typ hela landet kunde man gärna vara utan. :)

2018-03-01 kl 12:21

PJ skrev:
Stingslig får man vara ibland när dagen inte är som man önskar. Hade faktiskt gärna bytt med dig, älskar snö. :) Fast kylan vi har över typ hela landet kunde man gärna vara utan. :)

På tal om OT.... :-)

2018-03-01 kl 12:44

Hehe, tänkte den tanken med när jag tryckte på skickaknappen. ;) Bjuder på den.

2018-03-03 kl 21:35

PJ skrev:
Hehe, tänkte den tanken med när jag tryckte på skickaknappen. ;) Bjuder på den.

Inte bra och vara glömsk också, du missade det där med att tänka en gång till. (b)

2018-03-05 kl 13:21

Törs inte skriva mer i den här tråden nu.. ;)

2018-03-05 kl 17:47

Jag ska lämna in vagnen i veckan så återkommer när problemet är löst/funnet :-)

2018-03-08 kl 19:03

Det sitter en backventil i pumpen. :-)

2018-03-08 kl 22:07

Mossebo skrev:
Det sitter en backventil i pumpen. :-)

Bra med en återkoppling. Plus poäng där. :-)

• 23 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206