Övervikt i husvagn-husbil / av Anonym 983232492

• 8 svar
Övervikt i husvagn-husbil
2009-07-22 kl 10:17

Har hört att det skall vara väldigt dyrt (böter) att köra med övervikt.Är det någon som vet hur det beräknas?När jag var och besiktade vagnen hade vi lagt in allt utan maten och hade 55kg under totalvikten.Priset var 250kr mendetvar det värt,det känns tryckt.

2009-07-22 kl 10:27

Övervikt beräkns på lastvikten, om Du har exemp 100 kg lastvikt på vagnen och Du har lastat 100 kg extra ja då har Du 100 procent överlast det blir hemskt dyrt + att körkortet kan vara i fara.
Mvh Amigo

2009-07-22 kl 13:47

Tja..100% övervikt innebär att du får ställa vagnen vid vägkanten och åklagaren får lite o göra,men du hade goda marginaler tycker jag på din sida,för maten kan inte väga 55kg..

2009-07-23 kl 12:21

[quote user="amigo"]
Övervikt beräkns på lastvikten, om Du har exemp 100 kg lastvikt på vagnen och Du har lastat 100 kg extra ja då har Du 100 procent överlast det blir hemskt dyrt + att körkortet kan vara i fara.
Mvh Amigo
[/quote]

Kan plussa på att vid 51 % överlast går det till åtal.
Tror att det kostar 4000:- vid 50 %

2009-08-05 kl 22:51

Är besiktningen det enda stället där man kan väga en husvagn ? Jag funderar på liknande, packa det som skall tänkas följa med och väga för att få något hum om vad det hela väger och ifall man har marginalerna på sin sida. går precis nu från 250 kg last till 110 vilket är väsentligt mindre. /Göran

2009-08-10 kl 17:16

Man kan ju väga på Vägverkets stationer som finns litet här och där, dock är det ganska glest mellan dom.
En fråga: Måste man koppla ifrån vagnen när man väger? Räcker det inte att köra bilen utanför vågen och bara ha vagnen på???

2009-08-10 kl 19:23

Du kan först väga hela ekipaget och därefter koppla loss och väga bilen. Man skall ha i minnet att kultrycket är en faktor att ha med.

2009-08-10 kl 21:54

Har du inte E behörighet är det olovlig körning och du får ställa husvagnen om överlast. Och be någon köra hem ekipaget, om det inte går att lasta om, flytta till bil. Men har du BE är det inte olovlig körnig utan böter ev åklagare om det är över 50%, men skriver jag inte på ett erkännande vid vägkanten hos poliskonstapel går det till domstol. Eftersom jag inte medvetet lastat överlast kan jag ju bli frikänd, böterna blir ju inte högre för det. Eller har jag fel?
Mh/Janne

• 8 svar

Nyhetsbrev

Få de senaste nyheterna från Husvagn & Camping direkt i din inkorg!

Forum

Detta innehåll är skapat av Husvagn & Campings medlemmar.

Bildalbum

Senaste kommenterade användarbilderna

Första intryck

Senaste

Läs mer

• Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Facebook

Följ Husvagn & Camping på Facebook

Tidningen för dig som har husvagn eller husbil

Prenumerera på Husvagn & Camping

Beställ din prenumeration online och få tillgång till allt material inklusive vår databas på över 500 tester.
I din prenumeration ingår även digital e-tidning här på sajten eller på din iPad och Android-platta.

6 nr för endast 349kr - klicka här

Campingkatalogen

1701 camping- och ställplatser, vilken är din favorit?

Här hittar du 638 fristående campingplatser och 760 ställplatser över hela Sverige. Här krävs inget campingkort för att övernatta. Du hittar även 303 campingplatser anslutna till SCR, Sveriges Camping- och Stugföretagares Riksorganisation.

Saknar vi din favoritcampingplats?
Tipsa oss!

Köp Campingkatalogen!
Få Campingkatalogen bekvämt hemskickad, köp här.

Jämtland
  • Husvagn & Camping 2022-06

• Husvagn & Camping 2022-05

• Campingkatalogen 2022

• Husvagn & Camping 2022-04

• Husvagn & Camping 2022-03

• Husvagn & Camping 2022-02

• Husvagn & Camping 2022-01

Denna sajt drivs av Story House Egmont AB. Story House Egmont publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Story House Egmont är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.storyhouseegmont.se.

Story House Egmont AB, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556046-9206